54. Laagdrempelig differentiëren via ICT-tools, ruimte en didactiek

Binnenklasdifferentiatie en de nieuwe eindtermen

Inhoud

Inleiding

De nieuwe eindtermen secundair onderwijs leggen de lat hoog voor differentiatie binnen de klas. Differentiëren in soms een erg beperkt aantal uren is echter geen evidentie.

Deze sessie toont enkele tools, didactische & ruimtelijke aanpassingen die leerkrachten erg laagdrempelig en goedkoop kunnen ondersteunen om verder te differentiëren in hun lessen. 

Inhoud
  • Korte theoretische achtergrond rond differentiatie en de theorie achter ons onderzoek.
  • Enkele praktijkvoorbeelden ter inspiratie.
  • Aan de slag met de in het onderzoek ontwikkelde analysetool om na te gaan waar in de les differentiatie verder verfijnd kan worden.
  • Aan de slag met meerdere tools om de nagestreefde binnenklasdifferentiatie te bereiken.
  • Advies bij de problemen uit de eigen lespraktijk betreffende binnenklasdifferentiatie. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • nieuwe tools hebben waarmee je in de klas kan differentiëren;
  • advies gekregen hebben over hoe je specifieke lessituaties kan versterken door middel van aanpassingen van ruimte en technologie; 
  • aan de slag kunnen gaan met een analyse-instrument om je eigen lesfases aan te passen naar meer differentiatie. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Meegenomen kennis

Kennis van Microsoft Office is mooi meegenomen. 

Rond differentiatie vertrekken we vanuit de voorkennis van de deelnemers.

Sites

Howest Edhub

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Leren op maat

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: C110
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 18 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

In deze sessie verplichten we je om je eigen laptop mee te brengen.
Een tablet mag ook, maar een laptop werkt vlotter.
Een browser erop volstaat.

De organisatie zet geen extra laptops klaar!!

 

Lesgever

Basiel Bonne
Lees meer over de expertise van Basiel.


Korte titel : Binnenklasdifferentiatie

Deze pagina werd al 1823 keer bekeken