8. Programmeren voor kleuters (4-7 jr) - Zonder pc, maar met Cubetto
Ontwikkelingsdoelen halen met het robotje Cubetto
Inhoud
Inleiding
In deze workshop maak je kennis met Cubetto, het houten robotje waarmee kleuters leren programmeren. Je hoeft er geen codetaal voor te kunnen schrijven. Er wordt gebruik gemaakt van gekleurde blokjes om de robot aan te sturen en opdrachten tot een goed einde te brengen. Leer hoe je zelfs de allerjongsten kan stimuleren om probleemoplossend en computationeel te denken.
Inhoud
Samen met de lesgever ga je aan de slag en leer je hoe je Cubetto kan gebruiken. Tijdens deze sessie zal de basisset en uitbreidingsset aan bod komen. De integratie van de ontwikkelingsdoelstellingen (tellen, oriëntatie, samenwerken, …) wordt behandeld met concrete voorbeelden en relevante thema’s zoals MOS. Bovendien ga je aan de slag met unplugged coding (programmeren zonder computer).
Resultaat
Na deze sessie zal je weten hoe je met je kleuters aan de slag kan gaan met dit heel eenvoudig didactisch materiaal om samen de eerste stappen te zetten in het programmeren.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Zorgcoördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Groep 3 & Eerste leerjaar
Thema's
- Kleuteronderwijs
- Programmeren
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D160
Er zijn 18 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Amy Keuninckx
Lees meer over de expertise van Amy.
Korte titel : Cubetto programmeren
Deze pagina werd al 1869 keer bekeken