8. Programmeren voor kleuters (4-7 jr) - Zonder pc, maar met Cubetto

Ontwikkelingsdoelen halen met het robotje Cubetto

Inhoud

Inleiding

In deze workshop maak je kennis met Cubetto, het houten robotje waarmee kleuters leren programmeren. Je hoeft er geen codetaal voor te kunnen schrijven. Er wordt gebruik gemaakt van gekleurde blokjes om de robot aan te sturen en opdrachten tot een goed einde te brengen. Leer hoe je zelfs de allerjongsten kan stimuleren om probleemoplossend en computationeel te denken.

Inhoud

Samen met de lesgever ga je aan de slag en leer je hoe je Cubetto kan gebruiken. Tijdens deze sessie zal de basisset en uitbreidingsset aan bod komen. De integratie van de ontwikkelingsdoelstellingen (tellen, oriëntatie, samenwerken, …) wordt behandeld met concrete voorbeelden en relevante thema’s zoals MOS. Bovendien ga je aan de slag met unplugged coding (programmeren zonder computer).

Resultaat

Na deze sessie zal je weten hoe je met je kleuters aan de slag kan gaan met dit heel eenvoudig didactisch materiaal om samen de eerste stappen te zetten in het programmeren.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Sites

Techniek- en WetenschapsAcademie Vlaams-Brabant

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Groep 3 & Eerste leerjaar

Thema's

  • Kleuteronderwijs
  • Programmeren

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D160
Er zijn 18 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Amy Keuninckx
Lees meer over de expertise van Amy.


Korte titel : Cubetto programmeren

Deze pagina werd al 1847 keer bekeken