95. Designtools, bouw een leerlijn voor 21ste eeuwse vaardigheden
Deze sessie is volzet.
Ontdek uitgewerkte Design Thinking tools, gemaakt voor projectwerk.
Inhoud
Inleiding
Kunnen jouw STEM zesdejaars beter brainstormen dan de eerstejaars?
In deze sessie leer je hoe je met Designtools een leerlijn rond 21ste eeuwse vaardigheden kan vormgeven in jouw school.
Je maakt kennis met uitgewerkte onderzoeks- en ontwerp-activiteiten die je kan inzetten om projectwerk in STEM, PAV of IO te structureren.
Het designtools lesmateriaal werd ontwikkeld door leraren en Design Thinking experts uit het werkveld.
Inhoud
We staan eerst stil wat Design Thinking is… en wat het niet is. Je ontdekt ook waarom Design Thinking de manier is om 21ste eeuwse vaardigheden tastbaar te maken in de klas.
Daarna volg een korte uiteenzetting over het Designtools lesmateriaal, dat bestaat uit een verzameling van templates, powerpoints en coachingstips om in enkele minuten projectwerk samen te stellen. De uitgewerkte opdrachten leren de leerlingen en de leerkracht hoe je een onderzoek opzet, inzichten verzamelt, daaruit ideeën genereert, prototypes maakt, concepten test en resultaten presenteert. Je ontdekt ook hoe de Designtools een goede basis vormen om evaluatie op te zetten.
We starten dan met een hands-on workshop waarbij de deelnemers met de Designtools experimenteren en al doende leren hoe je er projectwerk kan mee structureren.
De deelnemers gaan naar huis met concrete tools om meteen uit te testen in de les en een uitgewerkt STE(A)M-project geïntegreerd met de Designtools ter inspiratie.
Resultaat
Aan het eind van de sessie kan je zelfstandig aan de slag met de Designtools om snel en eenvoudig jouw eigen STEM, PAV of IO projectwerk vorm te geven.
Je leert ook:
- Begrijpen wat Design Thinking is… en niet is.
- Hoe je met de Designtools een leerlijn voor vaardigheden uitbouwt.
- Hoe leraren Designtools inzetten in de klas
Voorkennis
Verplichte kennis
Je hebt ervaring met projectwerk in het vak STEM, PAV of IO en je bent zoekende hoe je jouw projectwerk naar het volgende niveau kan tillen.
Je bent geïnteresseerd in hoe je een leerlijn kan beginnen opbouwen in jullie projectwerk voor leerlingen van 10 tot 18 jaar,
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- STE(A)M
- Vaardigheden 21ste eeuw
Tijdstip
NM 2 (15:20 - 16:30)
Lokaal: D145
Er zijn 13 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Dat werkt vlotter. Een browser erop volstaat.
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Joos Van Cauwenberghe
Lees meer over de expertise van Joos.
Korte titel : DesignThinking STEAM
Deze pagina werd al 1143 keer bekeken