98. Android-apps maken in de klas met App Inventor 2
Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken
Inhoud
Inleiding
Wilde je altijd al een app maken?
Wil je leren hoe je dit in de klas kan aanpakken?
Aarzel niet en schrijf je in voor deze sessie :-)
App Inventor 2 is een gratis programma waarmee je echte Android-apps kunt maken (geen iPhone-apps!). Het werd aanvankelijk ontwikkeld door Google, maar daarna overgenomen door M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology). Tussen haakjes: M.I.T. heeft ook de programmeeromgeving Scratch ontwikkeld.
Met Scratch kunnen kinderen leren programmeren door blokken code in elkaar te klikken. App Inventor vertoont hier overeenkomsten mee en zou gezien kunnen worden als “Scratch voor gevorderden” of “Scratch voor Android”. Net als in Scratch kan je code bouwen met blokken die in elkaar geklikt kunnen worden. Je hoeft geen programmeertaal te kennen, maar App Inventor 2 is wel enkel beschikbaar in het Engels.
Inhoud
- Opstarten en verkennen programma
- Met Android-device communiceren via wifi
- Je eerste app maken onder begeleiding
- Kennismaking met de inspiratiekaarten
- Enkele tips om hiermee aan de slag te gaan
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
- het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
- enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.
En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!
Voorkennis
Verplichte kennis
Halfgevorderd tot gevorderd:
- Om met App Inventor 2 te kunnen werken heb je een Google-account nodig.
- Je kan heel vlot werken met computer en internet.
- Je hebt zin om dingen uit te zoeken en te proberen.
- Je kan vlot met je Android-toestel omgaan: wifi-verbinding selecteren, instellingen aanpassen.
BELANGRIJK!
- Je hebt zelf al eens gespeeld / gewerkt met Scratch of je bent minstens vertrouwd met de visuele programmeertaal van Scratch (gekleurde puzzelstukken die in elkaar klikken)
Meegenomen kennis
Hoe meer vertrouwd je bent met Scratch, hoe makkelijker.
Basisconcepten programmeren: Je weet wat volgende begrippen (ongeveer) inhouden: “variabele”, “functies/procedure/methode”, “argumenten”, “loops”, "emulator",…
Lesmateriaal
App Inventor 2 Cards: doe-kaartjes met belangrijke concepten om in de les mee aan de slag te gaan (PDF download)
Sites
Video: meisjes en programmeren
Zeer goed, uitgebreid lesmateriaal - Course in a Box
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Secundair onderwijs
- Tablets
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C003
Er zijn 22 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
1. LAPTOP
We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Zorg ervoor dat Firefox of Chrome zijn geïnstalleerd. De App Inventor programmeeromgeving is zonder installeren te gebruiken vanaf de website ai2.appinventor.mit.edu. Deze website is niet toegankelijk met Internet Explorer of Edge.
2. ANDROID-SMARTPHONE VERPLICHT!!!!!!
Je MOET een Android-toestel (OS: Gingerbread of hoger) meebrengen en er vlot mee kunnen omgaan.
Je kan met deze software GEEN apps ontwerpen voor iPhone.
Om de geprogrammeerde app ook op je Android-toestel te kunnen afspelen, installeer je vooraf de volgende app op je Android device:
Nodig: een beetje plaats op je Android device als je je eigen app wil installeren.
BELANGRIJK: Je eigen app staat niet in de Google Play Store.
Pas daarom de instellingen van je Android-toestel tijdelijk aan zodat je apps kan installeren van 'unknown sources'. Hier vind je meer uitleg.
3. Google-account
Je hebt gebruikersnaam en wachtwoord nodig van een Google account!
Lesgever
Jan Dierckx
Lees meer over de expertise van Jan.
Korte titel : Apps met App Inventor
Deze pagina werd al 2167 keer bekeken