Elke dag: Keynotes
Op eerdere edities hadden we o.a. Peter Hinssen (Technologieondermer en auteur), Koen Timmers (Global Teacher Prize, docent en auteur) en Ben Weyts (Minister van Onderwijs).
Deze editie
Tijdens deze online editie zullen we dagelijks keynotes inplannen. We kondigen alle keynotes op deze pagina aan.
Wie inschrijft voor een sessie op DINSDAG, WOENSDAG of DONDERDAG, bedanken we met extra inspiratie door boeiende keynotes.
Het is ons een eer om te mogen verwelkomen:
DINSDAG 4 MEI |
WOENSDAG 5 MEI |
DONDERDAG 6 MEI |
Saskia Van Uffelen Digital Champion Belgium |
Kristel Vanhoyweghen Onderwijswetenschapper & onderzoeker Thomas More Hogeschool |
Ben Lambrechts Algemeen directeur Hogeschool PXL |
Annelies Raes |
Piet Desmet Vicerector KU Leuven Coördinator imec research team ITEC |
Kristof De Witte Hoogleraar KU Leuven Bijzonder hoogleraar Universiteit Maastricht |
Karen Boers Serial social entrepreneur Oprichter en CEO BeCode.org |
Elke Jeurissen Community Builder Inclusive Leadership Expert |
Francis wyffels Professor UGent Voorzitter Dwengo vzw |
Keynotes
|
||||
Annelies Raes |
Van OF naar EN verhaal. Een blik op de ‘fygitale’ leerruimte. |
|||
In deze keynote ga ik in op onderstaande vragen, en nog zoveel meer. Graag tot dan!
Annelies is Postdoctoraal Onderzoeker binnen itec, imec onderzoeksgroep binnen KU Leuven waar ze focust op de vraag hoe educatieve technologie betekenisvol kan ingezet worden binnen innovatieve leerruimtes om zowel leerkrachten als leerlingen te ondersteunen. Sinds november 2020 is Annelies Raes eveneens verbonden aan Université de Lille als Professeur Invité waar ze het ‘Lille Learning Lab’ project dat inzet op de inrichting van innovatieve leerruimtes wetenschappelijk ondersteunt. |
|
||||
Karen Boers |
7 peilers van een actieve Learning User Experience voor levenslang leren |
|||
Leren is eigenlijk een heel natuurlijke vaardigheid. Net zoals we leren stappen, praten, fietsen en zwemmen gaat het "ervaringsgericht" leren ons het gemakkelijkste af. De vraag is hoe we die natuurlijke leerervaring maximaal kunnen inzetten om ook op latere leeftijd nieuwe vaardigheden op te doen. En dat zowel in het onderwijs als bij het "levenslang leren" waar we allemaal voor staan, jong én oud. We bekijken de 7 peilers van een actieve "Learning User Experience" om te inspireren tot het ontdekken van je eigen mogelijkheden, en vervolgens het leren plezant en toch doelgericht te houden! Karen is een ervaren social impact ondernemer. Ze is medeoprichter en manager van de disruptieve coding school BeCode, die werkzoekenden omschoolt tot bekwame webontwikkelaars, ongeacht hun achtergrond of (gebrek aan) diploma & ervaring. Voortbouwend op haar ervaring met de oprichting van de Belgische en Europese startup-associaties Startups.be en European Startup Network en de unieke technologie-opleidingshub BeCentral, streeft ze naar het creëren van schaalbare en duurzame projecten met een maatschappelijk doel. |
|
||||
Kristel Vanhoyweghen |
TOOLGERICHT OF DOELGERICHT? Wijze lessen voor toekomstig onderwijs. |
|||
De vraag is niet langer of technologie een plaats moet krijgen in het klaslokaal, maar wel hoe technologie het meest effectief kan worden geïntegreerd. Het is immers niet gezegd dat je leerlingen beter leren als je bijvoorbeeld een Kahoot in je les gebruikt en ook omgekeerd kun je met didactisch sterke keuzes optimale leerkansen bieden zonder enige digitale tussenkomst. De vraag is dus: hoe kan technologie ons onderwijs versterken? Kristel geeft je enkele inzichten mee voor toekomstig onderwijs. Kristel Vanhoyweghen is onderwijswetenschapper en onderzoeker bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) aan de Thomas More Hogeschool. Daarvoor gaf ze meer dan 20 jaar les in het secundair onderwijs en aan de lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool. Hier doceerde ze de vakken Leren en ontwikkelen en Algemene didactiek. Ze is medeauteur van het bekroonde boek ‘Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’, (gratis downloadbaar via wijzelessen.be), waarin ze de meest essentiële inzichten rond leren en instructie verbindt met de dagelijkse klaspraktijk. |
|
||||
Piet Desmet |
Slimmer digitaal: het imec smart education verhaal |
|||
In deze keynote zal een aantal concrete voorbeelden geschetst worden van innovatieprojecten voor, door en met Vlaamse scholen. Deze voorbeelden gaan van concrete mogelijkheden om meer in te zetten op gepersonaliseerd digitaal leren tot bottom-up innovatieprojecten vanuit scholen.
Piet is vicerector van KU Leuven voor educatieve technologie. Daarnaast stuurt hij de onderzoeksgroep itec, een imec onderzoeksgroep aan KU Leuven aan die zich toespitst op onderzoek naar educatieve technologie. Hij is ook academisch coördinator van het imec smart education onderzoeksprogramma. Zijn onderzoeksinteresses zijn Tweede Taalverwerving en Technologie, met toepassingen in Computerondersteund Talenonderwijs, Learning Analytics en Language Technology & Corpus Linguistics. |
|
||||
Elke Jeurissen |
Jij bent niet de norm. Over remmen en versnellingen om divers talent echt te ontwikkelen, bij alle kinderen. |
|||
It takes a village to raise a child. Alle kinderen zitten boordevol talent. Maar niet altijd ziet hun omgeving dat talent, thuis en op school. We denken dat onze samenleving er eentje is van gelijke kansen. Omdat we onszelf als norm nemen. Eens je afstapt van die blinde vlek en durft kijken naar de remmen en versnellingen die op het pad liggen van elk kind, kan je zijn of haar talent echt gaan ontwikkelen. De schoolomgeving en de warmte en aanmoediging van leerkrachten spelen hierin een cruciale rol, dat toonde het voorbije jaar ons nog eens. Hoe geraak je voorbij de verwachtingen die kinderen vanuit hun eigen omgeving krijgen? Te veel meisjes krijgen te horen dat wiskunde niks voor hen is. Te veel kinderen van buitenlandse herkomst geloven niet in zichzelf. In deze talk geef ik je handvaten om te focussen op versnellingen. Elke is Community Builder & Inclusive Leadership Expert. Ze begeleidt organisaties naar meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. Ze is mede oprichter van Magikietsvragen.be, eerste hulp bij huiswerk in de lagere school. Ze is projectmanager van Dasgeniaal.be, een coalitie van meer dan 20 bedrijven en non-profit organisaties die kinderen wil inspireren voor STEM. Ze is ook beheerder van expertendatabank.be, waarmee de Vlaamse overheid meer diversiteit in de media wil brengen. Vrouwen helpen elkaar vooruit in haar Fierce Ladies netwerk en ze is co-auteur van twee boeken. |
|
||||
Ben Lambrechts |
Concrete inzichten en tips voor scholen in hun digitale sprong |
|||
"Wie niet investeert in opleiden, komt vroeg of laat in de problemen." Maar ook: “Elke dag ben ik wel een beetje onzeker.” Twee quotes van Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL in Hasselt. In zijn keynote belicht hij zijn standpunt over de digitale omslag die de scholen zullen maken naar aanleiding van de Digisprong. Hij put hiervoor uit zijn ervaringen aan Hogeschool PXL, waar de laptop als sinds 2001 het belangrijkste leermiddel is. Welke evoluties waren er in Hogeschool PXL over de afgelopen 20 jaar? Verwacht u, naast een bevlogen spreker, aan concrete inzichten en tips die scholen meteen kunnen meepakken in hun digitale sprong. Ben (46, uit Hasselt) is sinds 1 oktober 2005 de langst zittende hogeschooldirecteur van Vlaanderen. In een vorig leven scheerde hij hoge toppen in binnen- en buitenland als zanger/mondharmonicaspeler bij Blues Lee. Als 15-jarige was hij te gast op het Witte Huis als Belgisch jeugdambassadeur. Na zijn studies pedagogische wetenschappen onderwijskunde aan de KU Leuven zette hij bij Uitgeverij Averbode een joint-venture met Skynet-Belgacom mee op. In 2002 stond hij bij de ‘hogeschool met de laptop’ PHL aan de wieg van het ICT-centrum, dat uitgroeide tot een succesvol expertise- en congrescentrum. Als algemeen directeur richtte Ben Lambrechts de unieke pop- en rockopleiding op. Na een geslaagde fusie zette hij de Hogeschool PXL op de kaart. In 2016 werd Ben Lambrechts gelauwerd als Bronsgroene Leeuw, hij kreeg de hoogste onderscheiding van de Limburgse Carnavalverenigingen als waardering voor de frisse, eigenzinnige en verrassend moderne manier waarop hij het Limburgs onderwijs promoot en daardoor vele jongeren weet te enthousiasmeren voor het onderwijs in het algemeen. |
|
||||
Kristof De Witte |
Uitdagingen voor ons Vlaamse onderwijs inzake ICT en professionalisering |
|||
In deze keynote gaat Kristof De Witte in op de beschikbaarheid van ICT, het ICT-beleid en het huidige gebruik van ICT in het onderwijs. Hij legt de vinger op de wonde, en geeft aanbevelingen over hoe we ICT beter kunnen integreren. Via concrete voorbeelden toont hij hoe lessen via ICT-tools kunnen inspelen op de verschillen tussen leerlingen. Tijdens de presentatie bespreekt hij ook de effectiviteit van het lesmateriaal, aangezien de lessen via gerandomiseerde experimenten in ons Vlaamse onderwijs zijn getest. Tot slot wijst hij op de noodzaak van het professionaliseren van leraren met betrekking tot ICT-vaardigheden. Gebruik makend van eigen experimenteel onderzoek reikt hij richtingen aan hoe dit het beste kan. Kristof is hoogleraar aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. Aan KU Leuven is hij oprichter en directeur van het facultaire onderzoekscentrum ‘Leuven Economics of Education Research’, en programmadirecteur van de Educatieve Master in de Economie. Als onderwijseconoom focust zijn onderzoek op de gevolgen van vroegtijdig schoolverlaten, de financiering van onderwijs, en financiële educatie. Zijn onderzoek rond ICT-gebruik in financiële educatie werd veelvuldig op OESO conferenties voorgesteld. Hij won met zijn onderzoek diverse (internationale) prijzen waaronder de ‘Pioniersprijs 2021’ van KU Leuven, en de ‘Laureaat van de Academie 2020’ van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Verder informatie via www.feb.kuleuven.be/kristof.dewitte. |
|
||||
Francis wyffels |
Computationeel denken en handelen in de praktijk |
|||
Computationeel kunnen denken is noodzakelijk om de digitale wereld te begrijpen. Vandaar de introductie van de nieuwe eindtermen computationeel denken en handelen in het secundair onderwijs. Het is echter niet altijd gemakkelijk om concepten van computationeel denken te herkennen, te benoemen en toe te passen in de klas. In deze presentatie komen een aantal bruikbare voorbeelden aan bod die je kan vertalen naar jouw studie-specifieke context. Zo weet je na de presentatie niet alleen wat computationeel denken is, maar kan je het vanuit jouw vakdomein ook vertalen naar de klas. De getoonde lesmaterialen zijn bovendien ook allemaal online beschikbaar en kan je gebruiken als basis om zelf aan de slag te gaan. VOORBEREIDING Francis geeft je wat huiswerk, om meer te halen uit zijn keynote: Bekijk vooraf de grappige, knappe video waarin Stromae met zijn editor "Alors on danse” maakt. Hij hangt daar alle concepten aan. Francis droomde ervan als kind om zijn eigen robots te creëren. Als professor aan de Universiteit Gent en imec is hij elke dag met zijn passie bezig en doet hij onderzoek naar hoe we robots intelligenter kunnen maken. Tevens is hij voorzitter van Dwengo vzw, waarin hij via binnen- en buitenlandse projecten zijn passie voor wetenschap en techniek deelt met jongeren en leerkrachten. |