2216. ICT ondersteunt leerlingen bij het zelfsturend leren: De MET

ICT-beleid: Praktijkvoorbeeld uit een secundair school

Inhoud

Inleiding

De MET is een innovatieve secundaire school waar leerlingen heel zelfsturend en vanuit hun eigen interesses aan de slag gaan. In deze sessie vertel ik meer over onze werking en hoe ICT daar een heel grote meerwaarde in is.

Inhoud

Ik vertel eerst hoe we in De MET werken. Onze leerlingen werken vanuit hun eigen interesses individueel of samen aan challenges die ze zelf kiezen. Ze plannen hun eigen werk en worden daarbij begeleid door hun leercoach. Om dit mogelijk te maken brengen de leerlingen allemaal hun eigen device mee. De meeste leerlingen gebruiken een Chromebook die ze kopen of huren via The Rent Company, maar een ander device is even goed.

Om onze werking te kunnen vormgeven gebruiken we ICT als hulpmiddel. Na algemene uitleg over onze werking wil ik aan de hand van voorbeelden uit de praktijk uitleggen hoe we de verschillende programma's gebruiken. De belangrijkste daarvoor zijn:

  • De Google omgeving voor het plannen van hun agenda (Google Calendar), het beheren en bewerken van informatie (Google Drive), het overzicht van de taken die ze hebben (Google Classroom), het maken van Test-jezelfs (Google forms),...
  • De ChallengeMonitor van Egodact voor het beheren, documenteren en bewijzen van hun eigen challenges.
  • De VoortgangsMonitor van Egodact waarin leerlingen aan de hand van de eindtermen hun eigen vooruitgang kunnen aantonen aan de hand van een soort van portfolio.

 

Resultaat

Na deze sessie zal je een beeld krijgen van hoe we in De MET aan de hand van ICT erin slagen om de leerlingen op een zelfsturende manier vanuit hun eigen interesses te laten leren. Je zal voorbeelden gekregen hebben van tools die je kan gebruiken om leerlingen hun eigen leerproces in handen te laten nemen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Het is mooi meegenomen dat je een beeld hebt van de eindtermen in en de werking van het secundair onderwijs. De voorbeelden kunnen echter zeker ook toegepast worden in het hoger onderwijs of de oudere leerjaren van het basisonderwijs.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • ICT-beleid
  • Leren op maat

Tijdstip

Dag 2 Tijdslot 2 (4 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 15 bezet zijn.

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Griet Mertens
Lees meer over de expertise van Griet.


Korte titel : Zelfstur. leren De MET #SO #PI

Deze pagina werd al 1651 keer bekeken