236. AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas?

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Inhoud

Tijdens de introductie bespreken we hoe de technologieën geëvolueerd zijn tot nu toe, welke hardware er is en wat voor- en nadelen zijn. Daarna gaan we persoonlijker tewerk.
  • Waar moet je als school op letten wanneer je van start wil gaan? (Zowel praktisch als budgetgewijs)
  • Welke apps bestaan er, hoe kan je zelf of leerlingen VR/AR laten maken? 
  • Welke projecten zijn er om XR in jouw school te boosten? 
  • ...

 

Over de sprekers

Carl Boel en Kim Dekeyser, twee namen die vaak verschijnen bij workshops, demo’s en infosessies rond Virtual Reality en Augmented Reality. 
Afgelopen maanden werkten deze twee – soms achter de schermen, soms publiek – al geregeld samen rond deze boeiende technologieën. 
Gezamenlijk kregen ze ontelbaar veel vragen vanuit het onderwijsveld waarop ze – in de mate van het mogelijke – antwoorden zochten, geïnspireerd vanuit hun eigen onderzoeksprojecten. 

Inhoud

Nu willen ze niet langer een one-(wo)man-show brengen maar verenigt dit duo zich voor deze ICT-week. Geen traditionele theoretische sessie, ook geen workshop maar een sessie die na de introductie geleid wordt vanuit het publiek. Talkshow-gewijs zal dit duo ingaan op XR-vragen waar mensen vanuit het onderwijs mee worstelen. Van basisvragen zoals “Hoe start ik met VR/AR?” tot “Welke leerstijlen spreek ik aan met deze technologieën?” en “Hoe komt software tot in onze school?”.  

Deze twee zijn niet bang van uitdagingen en willen Vlaanderen (nog) warm(er) maken voor de vele mogelijkheden van XR.  
Vragen die onbeantwoord blijven tijdens de sessies worden niet vergeten maar dienen als inspiratiebron om in de toekomst mee aan de slag te gaan. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met virtual reality en hoe ze hun computationeel denken aanspreken hiervoor
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in het onderwijs, een antwoord dat gebaseerd is op praktijk en onderzoek;
  • ...

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Iedereen, maar echt iedereen kan hier zijn gading vinden: geen, een beetje of veel ervaring? Iedereen is welkom en we helpen je graag verder met praktische info. 

Sites

VR in de klas

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • imec smart education
  • VR AR XR

Tijdstip

Dag 2 Tijdslot 3 (4 mei 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 39
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Dag 3 Tijdslot 3 (5 mei 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 39
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Dag 3 Tijdslot 5 (5 mei 19:00 - 21:00)
Kostprijs: € 39
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Dag 4 Tijdslot 3 (6 mei 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 39
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Carl Boel
Lees meer over de expertise van Carl.

Kim Dekeyser
Lees meer over de expertise van Kim.


Korte titel : #VR/AR/MR in de klas

Deze pagina werd al 1703 keer bekeken