418. Maak zelf lesmateriaal met web2.0-tools voor de taalles!

Spelborden, bingokaarten, mini-boekje, kruiswoordraadsels, ...

Inhoud

Inleiding

Tijdens deze hands-on workshop krijg je de gelegenheid om verschillende web-2.0-tools uit te testen om materiaal voor je taalles aan te maken.

Bij deze sessie hoort een zeer gedetailleerde bundel met uitgeschreven handleidingen. Op het einde van elke handleiding worden ofwel alternatieven voor de aangereikte tool, ofwel didactische tips voor het inzetten van de tool in de taalles (of beide) aangeboden.

Sommige tools kunnen in de lessen - samen met de cursisten of leerlingen - ingezet worden, andere tools zijn dan weer eerder geschikt om zelf cursusmateriaal mee aan te maken.

Inhoud

Hoe maak ik in een handomdraai…

  1. een QR-code?
  2. een spelbord?
  3. bingokaarten?
  4. een mini-boekje (met vouwhandleiding) dat door de leerlingen/cursisten gevouwen moet worden?
  5. een kruiswoordraadsel?
  6. een woordwolk?

Hoe laat ik mijn leerlingen/cursisten …

  1. samen aan teksten schrijven?
  2. audio opnemen met een eenvoudige online tool?

Wanneer er nog tijd over is, gaan we dieper in op de varia-rubriek in de bundel, met tips en tricks voor je (taal)les.  

Resultaat

Na deze sessie zal je in een handomdraai het volgend materiaal kunnen aanmaken:

  1. een QR-code;
  2. een spelbord;
  3. bingokaarten voor de hele klas;
  4. een mini-boekje (dit is een A4-tje dat met een vouwhandleiding tot een "echt" boekje geplooid kan worden. De inhoud kan je zelf vormgeven);
  5. een kruiswoordraadsel;
  6. een woordwolk.

Bovendien zullen je leerlingen/cursisten ... 

  1. samen kunnen schrijven aan teksten, terwijl jij feedback geeft op het proces;
  2. audio-opnames aan de PC kunnen maken.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet
Je kan je e-mailadres raadplegen via het internet

Lesmateriaal

Syllabus

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Volwasseneneducatie
  • Logopediepraktijk

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs
  • Digitale Leermiddelen
  • Eenvoudig

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 1 (6 mei 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 27
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Je hebt heel wat software nodig. Controleer en installeer op voorhand!

  • Een versie van Microsoft Office
  • Een PDF-printer (kan ook via recente versies van Office)

Zorg ervoor dat je de browser Chrome op voorhand hebt geïnstalleerd.

Zorg ervoor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.
TO DO: Test Java in je browser.

Zorg ervoor dat je Quicktime-toepassingen kan afspelen.

Je hebt ook een programma nodig waarmee je bestanden kan uitpakken: Winzip, Winrar of 7-zip.

Installeer ten slotte Acrobat Reader op je computer. 

Na het demonstreren van elke tool, zal je de gelegenheid krijgen om de tool kort zelf uit te testen. Om zo efficiënt mogelijk te werken, kan je volgend materiaal op je PC klaarzetten:

  1. woordenschat ...
    * waarmee je een woordwolk wilt maken
    * én hun definities voor een kruiswoordraadsel
    * waarmee je bingokaarten wilt maken (+/- 25 woorden)
  2. een korte oefening/een kort tekstje (max. een halve bladzijde) om een mini-boekje mee te maken 


Herstart je computer voor je deelneemt aan de ICT-praktijkweek en werk bij voorkeur via een netwerkkabel, zo is je verbinding optimaal.

Test video en geluid. Hou je webcam open, zodat de spreker je kan zien. We streven naar optimale interactie en betrokkenheid.  

Zorg voor een groot / tweede scherm of extra laptop, zodat je in je ene browser(tabblad) het evenement kan bijwonen en de spreker kan zien, terwijl je in je andere browser(tabblad) of in een andere toepassing de instructies uitvoert tijdens deze hands-on workshop.

Veel leerplezier!

Lesgever

Leen Bruijneel
Lees meer over de expertise van Leen.


Korte titel : Tools voor Taalles #TP #SO #1

Deze pagina werd al 1439 keer bekeken