426. Leerresultaten zichtbaar maken door gebruik van dashboards
Een open-source applicatie
Inhoud
Inleiding
Eind 2019 hadden Toll-net en Gito Overijse een plan ontwikkeld voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsrapport) dat de belangrijkste prestaties die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in één dashboard weergeeft.
Inhoud
Dit dashboard moet bruikbaar zijn voor docenten, studenten/cursisten en cursusbegeleiders. Voor de eerste fase is gekozen om dit te ontwikkelen voor het leermanagementsysteem (LMS) Moodle, omdat zowel Toll-net als Gito Overijse dit gebruiken. Tijdens het ontwikkelingsproces werd duidelijk dat het ook mogelijk is om deze toepassing te gebruiken met andere LMS-omgevingen, zolang ze LTI ondersteunen. De scholen en centra hebben ook een Learning Record System (LRS) nodig om de resultaten weer te geven. Door gebruik te maken van LTI 1.3 is het mogelijk om de deelnemers aan een cursus op te vragen en de rol te bepalen van degene die naar het dashboard kijkt. Hierdoor kan het dashboard schakelen van docent- naar studentweergave en ervoor zorgen dat er geen gegevens worden getoond die niet getoond horen te worden.
Een grote uitdaging is wat te tonen en hoe te weten welke modules deel uitmaken van een cursus. Een LRS bevat alleen gegevens die werkelijk gevolgd zijn, d.w.z. het bevat geen gegevens over modules die nog niet gestart zijn. Daarom hebben wij een gegevensbank "cursusregister" ingevoerd. Deze database kan automatisch gevuld worden door het verzamelen van Xerte LO metadata. Door modules handmatig in dit register te registreren, kunnen we ook resultaten van andere tools zoals Moodle-activiteiten en H5P in het dashboard tonen. Vanwege GPDR moet elke school of centrum in staat zijn om deze toepassing zelf te installeren en te gebruiken.
Wij willen onze tool tijdens deze ICT-week presenteren. De tool is nog niet beschikbaar maar we zullen ons best doen om het tegen augustus 2021 als open source beschikbaar te maken.
Resultaat
Na deze sessie:
- heb je heel wat kennis van LTI, xAPI en LRS;
- weet je welke gegevens in het dashboard komen;
- ben je in staat om de applicatie op schoolniveau te installeren.
Voorkennis
Verplichte kennis
Je bent beheerder van een Moodle, Canvas of Google Classroom.
Meegenomen kennis
Je weet wat LTI, xAPI betekenen.
Sites
Interessant voor
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- ELO
- Open bron
- ICT-beleid
- Leren op maat
Tijdstip
Dag 4 Tijdslot 2 (6 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 9 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Vorm
Live presentatie of demoLesgever
Katrien Bernaerts
Lees meer over de expertise van Katrien.
Korte titel : Dashboard leerresultaten #PI
Deze pagina werd al 1301 keer bekeken