15. Waarom meer dan 30 000 leerlingen hun teksten laten voorlezen
Voorleessoftware, ADIBib & andere ondersteunende software
Inhoud
Inleiding
Sinds vorig jaar zitten meer dan 30.000 leerlingen met een computer in de klas. Ze kunnen deze gebruiken om zichzelf te ondersteunen en zo zelfredzaam en zelfstandig in de klas te zitten. Dit doen ze onder meer door voorleessoftware te gebruiken en ADIBoeken.
Inhoud
Deze vorming wordt gegeven door Lucas Hermans en Han Depoortere. Vanuit de praktijk delen zij tips rond hoe deze tools leerling én leerkracht ondersteunen om op een haalbare manier gedifferentieerd les te geven.
Deze sessie bestaat uit een combinatie van getuigenissen, actieve werkvormen en achterliggende informatie. Je komt te weten hoe het voelt om een leesbeperking te hebben, maar krijgt ook de concrete tools om nadien aan de slag te gaan. Een interactieve sessie vol concrete tips met ruimte voor vraag en antwoord op maat.
In elke klas zitten minstens 2 leerlingen die baat hebben bij wat in deze sessie aan bod komt.
Je gaat tijdens de sessie aan de slag met het leren kennen van ADIBoeken en LeesVoor! Je hoeft geen software te installeren.
Doelen
- Je hebt meer inzicht en kennis van lees- en/of schrijfproblemen
- Je weet wat ADIBoeken en voorleessoftware zijn
- Je kiest de juiste voorleessoftware voor de juiste leerling
- Je hebt inzicht in de langetermijnvoordelen van deze tools
- Je hebt alles om een leerling op te starten
- Je hebt alles om collega's te informeren en te sensibiliseren
- Je hebt een didactisch kader waarin deze hulpmiddelen passen
- Je krijgt een overzicht van wat mag, wat moet en wat niet mag
- Je hebt goesting om met ADIBoeken en LeesVoor! aan de slag te gaan
- Je kan de computer breder inzetten dan enkel als ondersteunende lees- en schrijftool
- Je krijgt inzicht in hoe deze tools binnen Eureka Onderwijs worden ingezet
Doelgroep
Voor iedereen die werkt met leerlingen in het lager onderwijs, secundair onderwijs, zowel gewoon als buitengewoon onderwijs. Wat je leert tijdens deze sessie is inzetbaar gedurende de hele schoolcarrière van de leerling.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- tools binnen handbereik hebben om:
- voorleessoftware aan te leren aan een kind;
- voorleessoftware gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
- digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
- het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
- weten wat mag en moet de computer in de klas;
- het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
- het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
- weten waarom het zo belangrijk is dat leerlingen met leerstoornissen of problemen met lezen, spellen en schrijven de computer inzetten;
- weten wie er recht op heeft en hoe je voorleessoftware kan aanvragen;
- een overzicht hebben van de verschillende software en wat je ermee kan doen;
- websites en hulpmiddelen leren kennen die leerlingen ondersteunen;
- weten welke functies voorleessoftware heeft en uit welke pakketten je kan kiezen;
- wat ADIBoeken zijn en hoe je ADIBoeken gebruikt;
- waar je op moet letten als je toetsen wil aanbieden op de computer.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Meegenomen kennis
Je hebt al gehoord van leerlingen met leerstoornissen in je netwerk.
Je hebt al leerlingen die de computer gebruiken in de klas.
Lesmateriaal
Na deze sessie heb je toegang tot: - het ADILeerwerkboek - begeleidende PowerPoint - videocatalogus 'Hoe aan de slag met voorleessoftware'
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Zorg
- Digitale Leermiddelen
Tijdstip
Dag 1 Tijdsblok 6 (20.10 13:50 - 14:20)
Er zijn 100 plaatsen waarvan er 35 bezet zijn.
Vorm
Online hands-on workshopLesgever
Lucas Hermans
Lees meer over de expertise van Lucas.
Korte titel : Tekst laten voorlezen
Deze pagina werd al 767 keer bekeken