116. Praktijkvoorbeeld pedagogische ICT-werking in Lager Onderwijs

Hoe kwam onze pedagogische visie tot stand?

Inhoud

Inleiding

Dankzij Digisprong kwamen er heel wat extra laptops/tablets in de lagere school terecht. Niet alleen de technische kant maar ook de pedagogisch kant van het verhaal vormen een belangrijke sleutel tot het duurzaam inzetten van deze toestellen.

Inhoud

Tijdens deze sessie bespreek ik:

  • onze visie op het pedagogisch deel van het ICT-verhaal uit onze scholengemeenschap (9 basisscholen en 1 zelfstandige kleuterschool);
  • de samenhang met de technische visie;
  • de samenhang met de opbouw en het belang van een goed team;
  • welke externe factoren er nog invloed hebben gehad op waar we nu staan;
  • de uitdagingen die wij hebben/hadden om het pedagogisch ICT-beleid geïntroduceerd te krijgen.

Daarnaast bekijken we de materialen die wij gebruiken om onze leerkrachten, directies en leerlingen goed en duurzaam te ondersteunen (zoals onze leerlijn Mediakundige Ontwikkeling).

Ben je zelf nog zoekende naar een goede pedagogische ICT-visie voor jouw school of scholengemeenschap of zit je een beetje vast? Dan kan dit voorbeeld jou een duwtje in de goede richting geven! Heb je na de sessie nog vragen? Ook hiervoor voorzien we nog wat tijd!

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een praktijkvoorbeeld met al zijn voordelen, nadelen, moeilijkheden... gezien en ontleed hebben;
  • (als je dat wenst) onze materialen kunnen gebruiken, in de klas of als voorbeeld voor de ontwikkeling van jouw pedagogische visie;
  • ideeën hebben om jouw pedagogisch ICT-beleid aan te passen of te ontwikkelen!

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Linken naar al onze materialen (zullen in de hand-outs te vinden zijn).

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8

Thema's

  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs
  • ICT-beleid
  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: C011
Er zijn 35 plaatsen waarvan er 34 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Niels Dillen
Lees meer over de expertise van Niels.


Korte titel : Pedag. ict-werking in lager

Deze pagina werd al 1352 keer bekeken