133. AI en Gaming in Klassieke Talen en Moderne Talen

AI & Games zijn geen 'STEM only'-verhaal!

Inhoud

Inleiding

Computers zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Steeds meer wordt digitaal en slimme algoritmes beïnvloeden hoe we reizen, TV kijken en zelfs daten. Maar in de klas worden topics zoals 'Computationeel Denken', 'gaming' en 'AI' maar al te vaak toegewezen aan de STEM-vakken zoals wetenschappen en wiskunde. Onterecht! Want ook in de wereld van de klassieke talen en moderne talen maken deze toepassingen brokken!

Inhoud

In deze workshop verkennen we lesmateriaal dat de brug slaat tussen die digitale topics en talen. Lesmateriaal voor leerlingen van 11 jaar tot en met 18 jaar. Lesmateriaal waarbij we de brug slaan met vakken als Nederlands, Engels, Oudgrieks, Latijn en zelfs kunstvakken (beeld).  

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • kennis hebben gemaakt met lesmateriaal waarbij we Latijn oefenen in Minecraft of zelfgemaakte games; 
  • kennis hebben gemaakt met lesprojecten die AI verbinden met moderne talen, klassieke talen en kunstvakken. 

Voorkennis

Verplichte kennis

- Basisvaardigheden computergebruik en internet

- Basisvaardigheden gebruik van een internetbrowser

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

AI & Taal - Auteur of AI-teur?

AI & Latijn - Breng Tacitus tot Leven!

AI & Grieks - Epigrafie met Muzen en Robots

Chimaera - Het Fantastische Monster

AI & Taal - Hey Siri, kloon mijn stem!

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • (Serious) gaming
  • Digitale Leermiddelen
  • STE(A)M

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: D124
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Dat werkt vlotter.

Laptop met functionerend toetsenbord en webcam. 

Windows en Mac OS zijn bruikbaar, maar tablets (Android en iOS) worden afgeraden. 

Lesgever

Robbe Wulgaert
Lees meer over de expertise van Robbe.


Korte titel : AI / STEM / gaming in talen

Deze pagina werd al 854 keer bekeken