160. Duik in het digitale leven van jongeren
Jongeren, social media en cybercrime
Inhoud
Inleiding
Uit de laatste cijfers van Apestaartjaren blijkt dat kinderen steeds vroeger een smartphone ter beschikking krijgen, vaak zonder enige vorm van begeleiding of sensibilisering. Wanneer het gebruik ervan evolueert van het spelen van spelletjes naar voornamelijk gebruik van sociale media, worden zij blootgesteld aan tal van gevaren. Welke apps zijn het populairst en waar schuilt het grote gevaar?
Inleiding
In deze sessie maak je kennis met de meest courante apps die kinderen en jongeren gebruiken. Je leert meer over de werking van deze apps, maakt kennis met belangrijke partners voor het onderwijs op het vlak van mediawijsheid en krijgt concrete voorbeelden van situaties waar het grondig fout liep.
Om dergelijke situaties te vermijden bij leerlingen op jouw school geef ik je enkele handvatten mee om probleemsituaties te herkennen en erover in gesprek te gaan met de leerlingen.
Resultaat
Na deze sessie ken je de meest courante apps die jongeren gebruiken, inclusief de werking ervan en de gevaren die eraan verbonden zijn. Je leert signalen van slachtoffer- en daderschap herkennen bij cybercrime en online zedenfeiten en weet hoe je het gesprek met de leerlingen kunt aanknopen.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Mediawijsheid
Tijdstip
Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: C203
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Mathieu Verschraege
Lees meer over de expertise van Mathieu .
Korte titel : Digitale leven van jongeren
Deze pagina werd al 687 keer bekeken