40. Een krachtige leeromgeving met OneNote Class Notebook
Leerlingen begeleiden in hun leerproces met OneNote
Inhoud
Inleiding
Wil je een krachtige leeromgeving opzetten met OneNote Class Notebook (ONCN), zodat de leerlingen hun vaardigheden sterker ontwikkelen omdat jij ze daarbij beter bij kan begeleiden?
Met ONCN kunnen leerlingen in hun privénotitieblok de leerinhouden zelf structureren en synthetiseren. Bovendien kan de leerkracht met formulieren de voorkennis activeren, nieuwe leerinhouden aanbieden in de inhoudsbibliotheek en taken distribueren.
Daarnaast heeft de leerling rechtstreeks toegang tot de cursusinhoud, hand-outs, bordschema’s en ontvangt op een eenvoudige manier feedback, waardoor hij zijn eigen leerproces in handen kan nemen.
Verder kan de leerkracht de leerdoelen duidelijk expliciteren en beschikbaar stellen in een cursuspagina. Doordat je via OneNote snel toegang krijgt tot weblinks en multimedia, koppel je eenvoudig de leerinhoud aan de realiteit.
Ten slotte kan de leerkracht de leerlingen aan het werk zetten in de samenwerkingsruimte om nieuwe kennis te verwerken.
Inhoud
Tijdens deze sessie overlopen we eerst de basisfuncties van OneNote die je tijdens de les kan inzetten om tot een krachtige leeromgeving te komen. We starten met een klasteam waar je de kant van de leerling ervaart.
Nadien zet je jouw eigen OneNote Class Notebook (ONCN) op binnen een klasteam en gaan we ermee aan de slag.
Vervolgens komen de functionaliteiten van OneNote aan bod die je in de klaspraktijk kan inzetten.
OneNote biedt mogelijkheden die verder reiken dan het groene krijtbord. Doordat je binnen ONCN toegang hebt tot de lesnotities van leerlingen, kan je ze meteen van feedback voorzien.
Daarbij licht ik enkele didactische mogelijkheden toe, aangevuld met bijhorende pedagogische tips, zodat je de autonomie, betrokkenheid en motivatie van de leerling sterk kan bevorderen.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- de basisvaardigheden van OneNote kunnen gebruiken;
- ONCN kunnen opzetten voor een klas;
- ONCN kunnen inzetten tijdens de les om zo leerlingen actief te begeleiden tijdens hun leerproces;
- de wiskunde toepassingen van OneNote kunnen gebruiken en toepassen in de les, waaronder het rekentoestel, grafieken invoegen en oplossingsstappen weergeven;
- een uitgebreid bordschema kunnen maken en delen met je leerlingen;
- foto’s kunnen integreren in OneNote via je gsm;
- leerlingen laten samenwerken binnen OneNote;
- opdrachten uitdelen en formatief evalueren;
- feedback kunnen geven op notities van je leerlingen.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
- Kunnen aanmelden met Microsoft 365 account.
- Binnen Microsoft Teams een klasteam raadplegen.
Meegenomen kennis
Kunnen werken met een pen-device
Lesmateriaal
https://ksdiestbe-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/tom_dieltjens_ksdiest_be/Ejhc7dMXoIJCisBOK2D9Q8gBtWLBQ2qafLDicR9EiENzAg?e=JxKMqnDigitale
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- Administratie
- ICT in je klas of vak
- Microsoft
- Secundair onderwijs
- Digitale Leermiddelen
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D114
Er zijn 22 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng een laptop mee, zodat je toegang hebt tot Microsoft 365 omgeving. Breng ook een smartphone mee waarop OneNote al is geïnstalleerd, tenzij je beschikt over een pen-device/laptop met camera waarmee je foto's kan nemen.
Als je niet beschikt over een pen-device, kan je ook werken met bijvoorbeeld een Wacom schrijftablet.
Maak ook een klasteam als test binnen de organisatie aan in Teams of laat dit aanmaken door de eigen ICT-coördinatie.
Lesgever
Tom Dieltjens
Lees meer over de expertise van Tom.
Korte titel : OneNote Class Notebook
Deze pagina werd al 949 keer bekeken