2104. Sociale media in de klas: werking, regels en cyberpesten
Hoe werkt het? Wat zijn de wettelijke regels? Wat bij cyberpesten?
Inhoud
Inleiding
Als docent in het hoger onderwijs sta ik geregeld voor een groep van meer dan 20 studenten. Daar hoor ik dan ook over nieuwe sociale media platformen dat ze gebruiken.
Als papa van een zoon en dochter in de lagere school, word ik thuis dan weer met andere vragen geconfronteerd.
Daarbij komt ook het probleem dat onze generatie van 30'ers - 40'ers misschien wel de minst geschikte generatie is om jonge kinderen op een juiste manier met sociale media te leren omgaan.
Inhoud
Tijdens mijn presentatie geef ik een goed overzicht van welke sociale media platformen momenteel in gebruik zijn en wat hierbij steeds van belang is. Hierbij behandel ik TikTok, Twitch, Snapchat en Discord.
Waar kan je als leerkracht zelf meer informatie vinden?
Deze social media platformen hanteren trouwens meestal een leeftijdsgrens van 13 jaar, maar vanwaar komt deze leeftijdsgrens nu?
Waarom krijgen die platformen de laatste tijd geregeld een privacy gerelateerde boete?
In de presentatie ga ik ook dieper in op cyberpesten en hoe hiermee omgegaan kan worden.
Resultaat
Na deze sessie zal je mee kunnen praten met je leerlingen over TikTok, Snapchat, Discord, Twitch en leer je hoe je dient om te gaan bij mogelijk cyberpesten.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Secundair/Voortgezet onderwijs: 1ste graad
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Mediawijsheid
- Sociale Media
Tijdstip
Dag 2 Tijdslot 1 (14.02 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 33
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.
Vorm
Live presentatie of demoLesgever
Herman Maes
Lees meer over de expertise van Herman.
Korte titel : Sociale media leerlingen #MW
Deze pagina werd al 627 keer bekeken