3302. Hoe bouw ik mijn lessen om tot een volwaardig blended traject?
Naar een doordachte mix tussen fysieke lesmomenten en afstandsleren
Inhoud
Inleiding
De plannen en het kader om afstandsleren structureel te verankeren in het secundair onderwijs zijn rond. Maar hoe zit dat nu praktisch?
Hoe zet je een blended traject op waarbij fysieke lesmomenten en interactief afstandsleren elkaar versterken en een samenhangend geheel vormen?
Inhoud
We starten - kort - met het hernemen van de belangrijkste aandachtspunten uit de pre-teaching (online leerpad). Eventuele misvattingen worden rechtgezet en er is mogelijk tot vragen stellen en aftoetsen om het begrip en de vormen van blended leren scherp te stellen.
Vervolgens zoomen we in op het ABC-model waarbinnen 6 soorten leeractiviteiten onderscheiden worden. Je gaat na hoe de verdeling van leeractiviteiten er momenteel uitziet voor jouw vak of lessenreeks. Vervolgens denk je na over de gewenste verdeling en verhouding tussen de verschillende soorten leeractiviteiten.
Eens dit in kaart is gebracht, ga je individueel aan de slag om jouw huidige lessenreeks om te vormen tot een doordacht blended traject waarbij fysieke lesmoment en leermomenten in afstandsonderwijs elkaar afwisselen, aanvullen én versterken. We doen dat aan de hand van een online dashboard. In deze fase bouw je, letterlijk, je bestaande les(senreeks) om.
Je gaat naar huis met een zeer concreet en een sterk (visueel) plan.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- het begrip 'blended leren' helder kunnen definiëren;
- zicht hebben op verschillende vormen van blended leren;
- doordacht kunnen kiezen welke vorm van blended leren het meest geschikt is voor jouw vak en/of lessenreeks;
- de verdeling en verhouding van de verschillende leeractiviteiten voor jouw vak of lessenreeks geoptimaliseerd hebben in functie van het blended traject dat je voor ogen hebt;
- zelfstandig aan de slag kunnen met het online dashboard waarin je je huidige lessen ombouwt tot een blended traject;
- naar huis gaan met een concreet en sterk visueel plan om jouw blended traject af te werken.
Voorkennis
Verplichte kennis
Aan de hand van een online leerpad dat je vooraf in afstandsonderwijs doorloopt, wordt duidelijk gemaakt wat blended learning is en wat het niet is. Je maakt op die manier ook kennis met een aantal modellen van blended leren.
Klik hier om het leerpad te openen.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
online leerpad (pre-teaching) online dashboard
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Secundair onderwijs
- Afstandsleren
Tijdstip
Dag 3 Tijdslot 3 (15.02 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 48
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Vorm
Online hands-on workshopBereid je goed voor!
Voor deze sessie heb je een laptop of Chromebook nodig, een tablet is minder handig.
Breng het les- en cursusmateriaal mee van de lessen(reeks) die je wil omvormen tot een blended traject
Lesgever
Karen Nys
Lees meer over de expertise van Karen.
Korte titel : Blended traject #AF #DI #SO
Deze pagina werd al 585 keer bekeken