Lijst met alle sessies

Op deze pagina bekijk je alle sessies standaard chronologisch.

Op maandag en vrijdagvoormiddag organiseren we de gratis ICT-onderwijsmarkt met sessies van 30 minuten.

Van dinsdag tot donderdag kan je lezingen en online workshops volgen gegeven door leraren, ICT-coördinatoren of directies.
Je schrijf in en betaalt per sessie. Alles over de kostprijs.

  

Klik op ma 13 februari, di 14 februari, ... om het aanbod per dag te zien.
Filter op Thema om het aanbod per thema te zien, bvb. wat is er voor kleuter- / lager onderwijs, wat is er over ICT-beleid, ...
Klik op Periodes om het aanbod per tijdslot te zien.
Klik op de titel om meer te lezen over de sessie.

Er kan niet meer worden ingeschreven voor de sessies van deze ICT-praktijkweek.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1101

Je professionaliseringsbeleid - Advies Kenniscentrum Digisprong

ICT-professionaliseringsinitiatieven, kies en mix!

Na deze sessie:

  • heb je inspiratie om je team te professionaliseren;
  • kan je acties selecteren voor je professionaliseringsplan
  • krijg je de directe link naar onze fiches;
  • kan je feedback geven en onrechtstreeks meewerken aan deze publicatie.

..


1201

Digitale primeurs op Kabas

We helpen je om blended les te geven

Na deze sessie weet je met welke digitale tools je aan de slag kan bij het lesgeven.


1202

Burgerschap digitaal aanpakken met FTRPRF

Hoe pak je burgerschap/mens & samenleving digitaal aan?

Na deze sessie zal je:

  • een globaal beeld hebben van hoe je het vak burgerschap/mens & samenleving kan invullen;
  • de eindtermen en leerplandoelen beter kunnen linken aan de lesinhoud van het vak;
  • een hoop inspiratie en praktische voorbeelden en lesactiviteiten kunnen meenemen naar de klaspraktijk;
  • een vernieuwende lesmethode leren kennen die het vak burgerschap/ M&S op een digitale manier invult.  

1203

Automatus: automatiseren hoeft niet saai te zijn

Automatiseren zonder voortgang voelt al snel aan als doelloze herh..

Na deze sessie zal je weten:

  • waarom automatiseren net zo belangrijk is als leren;
  • wat een volle parking met automatiseren te maken heeft;
  • hoe je het automatisatieproces kan verbeteren in jouw klas of school;
  • hoe je aan de hand van Automatus dit proces leuker kunt maken.

1301

Interactief werken met Prowise Presenter

Maak onvergetelijke digitale lessen

Na deze sessie zal je onvergetelijke interactieve lessen kunnen samenstellen in de gratis onderwijssoftware Prowise Presenter.


1302

Oracle Academy: gratis hulpmiddelen voor computeronderwijs

Les-, leer- en hulpmiddelen voor leerkrachten & studenten Sec. Ond.

Na deze sessie zal je weten wat het Oracle Academy programma inhoudt en welke voordelen het biedt aan onderwijsinstellingen wereldwijd.


1303

Maak kennis met de projectoproep Smart Education @ Schools

Innoveren voor en door leerkrachten

Na deze sessie beschik je over alle nodige informatie over de projectoproep Smart Education @ Schools. Laat je inspireren om zelf een innovatief projectidee in te dienen.


1304

Senso.cloud voor betere Digisprong: Beheer de devices in je klas

Toegang tot toepassingen bepalen voor Windows, Mac en Chromebooks

Na deze sessie zal je:

  • een aantal leuke ideeën hebben over hoe leraren laptops kunnen bedienen en studenten op hun taak in de klas kunnen houden, zodat ze een leermiddel zijn en geen afleiding voor studenten;
  • een begrijp hebben hoe Senso integreert met uw bestaande systemen;
  • een aantal mooie referenties van scholen waarmee we al in België hebben gewerkt hebben;
  • een basiskennis hebben van hoe schaalbaar Senso is en van de extra tools die we in onze toolkit hebben.
  • hoe Senso voldo…

1401

Questi: online zorg, LVS, rapporten, agenda, oudercommunicatie

Questi: ontdek hét onlineplatform voor scholen

Na deze sessie zal je:

begrijpen dat het anders kan om leerlingen op te volgen, te ondersteunen en te versterken in hun ontwikkeling. Je zal ook zien welke uitgebreide en flexibele rapportmogelijkheden Questi heeft.


1402

eTeacher: kant-en-klaar lespakket voor computationeel denken

Eerste kennismaking met het online programmeerplatform

Na deze sessie heb je een goed idee van wat eTeacher te bieden heeft en hoe het je ondersteunt om computationeel denken en handelen te onderwijzen in de tweede graad.

Je krijgt ook een proefaccount waarmee je nadien verder rond kan kijken op het platform.


1403

Hoe beter gevoelige informatie in het onderwijs via e-mail delen?

Internationale datastromen met M365

Na deze sessie zal je:

  • de risico's begrijpen van het versturen van gevoelige informatie over e-mail;
  • inzichten verworven hebben waar jouw data heen gaat bij gebruik van niet Europese e-mailproviders;
  • Een oplossing aangereikt krijgen hoe het gebruik van e-mail veilig en beter kan.

1501

Digitale Algemene Wereldatlas van Plantyn

Wat heeft de digitale atlas in petto voor leerkrachten & leerlingen?

Na deze sessie zal je de mogelijkheden van de digitale Plantyn Algemene Wereldatlas kennen.


1502

Gebruik de nieuwe mogelijkheden van Het Archief voor Onderwijs

Laat leerlingen zelf audio & video zoeken en collecties bouwen

Na deze sessie zal je:

  • Audio en video vinden op Het Archief voor Onderwijs;
  • fragmenten en collecties delen met je leerlingen;
  • je leerlingen toegang geven tot Het Archief voor Onderwijs;
  • een zoek- en bouwoefening opstellen en delen met je leerlingen.

1503

i-Learn introductie op digitaal leren op maat

een introductiesessie van i-Learn

Na deze sessie zal je begrijpen wat het i-Learn project precies inhoudt en hoe je kan deelnemen aan het project.


1504

Intelligente en secure toegangscontrole met Palmki

Voorstelling van de verschillende methodes: Badge, QR code, PALMKI

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zult u meer inzicht hebben in de bestaande authenticatie technologieën.  Niet alleen voor toegang, maar ook voor tijdsregistratie, betalingen, enz...

U zult de voordelen en ook de nadelen van elke technologie kunnen afwegen naargelang uw situatie of werkveld.

Daarenboven zult u ook de nieuwste ontwikkelingen in biometrie ontdekken.


1601

Snappet: complete, adaptieve lesmethode voor lager onderwijs

Digitale lesmethode voor wiskunde, taal en spelling - Op maat

Na deze sessie zal je een mooi beeld hebben van waarom Snappet een mooie toegevoegde waarde is voor het lager onderwijs. Dankzij de complete leeromgeving krijg je veel meer inzicht in de behoefte, groei en vaardigheid van je leerlingen.


1602

ICT-basisvaardigheden en computationeel denken met FTRPRF

Hoe pak je ICT en computationeel denken aan in je les?

Na deze sessie zal je:

  • een globaal beeld hebben van hoe je het vak ICT kan invullen;
  • de eindtermen en leerplandoelen rond computationeel denken beter kunnen linken aan de lesinhoud van het vak;  
  • een hoop inspiratie, praktische voorbeelden en lesactiviteiten kunnen meenemen naar de klaspraktijk;
  • een vernieuwende lesmethode leren kennen die leerlingen op een laagdrempelige manier leert computationeel denken en handelen. 

1603

Aan de slag met Theaterspel Voor De Show

Maak leerlingen warm voor de schoolvoorstelling in het cultuurhuis

Deze sessie is geannuleerd.

Met het digitale theaterspel Voor De Show voor de drie graden van het lager onderwijs maken leerkrachten hun leerlingen warm voor de schoolvoorstelling(en) in het cultuurcentrum.

Benieuwd of jouw lokaal cultuurhuis deze tool aanbiedt? Of samen jouw lokaal cultuurhuis enthousiasmeren om met deze tool aan de slag te gaan? Schrijf je dan snel in voor deze sessie waarin je naast basisinfo ook een korte speldemo krijgt.


1701

Typ10: een methode om kinderen blind te leren typen

Speels en vlot blind leren typen

Na deze sessie zal je als deelnemer duidelijk weten hoe de Typ10-methode werkt. Doordat je het materiaal ontvangt via een didactische map, kan je ook meteen aan de slag!

 


1702

Clavis Platform: digitale kinder- en jeugdboeken lezen in de klas

Clavis stelt alle kinder- en jeugdboeken digitaal beschikbaar

Na deze sessie heb je een duidelijk beeld van de mogelijkheden van het Clavis Platform dat nu al meer dan 1900 kinder- en jeugdboeken digitaal ter beschikking stelt.


1703

Polpo: het platform om blended les te geven

Platform voor het secundair onderwijs

Na deze sessie weet je met welk materiaal je aan de slag kan om blended les te geven.


1704

Meer controle over je klas met Insight v11

Je lln bij de les houden, toetsen afnemen, apps beheren voor examens

Faronics Insight

Na deze sessie zal je als leerkracht het classroom management programma Faronics Insight versie 11 volledig beheersen om het snel zelf te kunnen evalueren / gebruiken tijdens je lessen.

ICT-coördinatoren zullen de meer geavanceerde configuratiemogelijkheden van Faronics Insight versie 11 onder de knie hebben om zo hun leerkrachtenkorps optimaal te kunnen ondersteunen.


1801

GRIDZ.be afwezigheidsrooster (signage & app)

Opvolging van afwezige leerkrachten via signage/app/online

Na deze sessie zal je:

  • Het systeem kunnen integreren;
  • Het systeem kunnen beheren en personaliseren;
  • Last minute plannen en in de toekomst plannen.

1802

Vakkundig evalueren en remediëren met FeedForm

Haal meer inzichten uit evaluaties

Na deze sessie zal je weten hoe FeedForm leerkrachten in staat stelt om vakkundig te evalueren en zodoende meer inzichten uit hun evaluaties te halen dan ooit tevoren.

Ons systeem trackt automatisch welke leerstofonderdelen, eigen geformuleerde doelen en leerplandoelen door de leerlingen bereikt worden, waardoor leerkrachten geen tijd moeten steken in die intensieve administratie.

Rond het thema 'remediëring op maat van elke leerling' biedt FeedForm ook eindelijk een haalbaar antw…


1803

Projectoren en interactieve schermen

Epson projectoren en Viewsonic schermen

Na deze sessie zal je weten hoe projectoren of interaciteve schermen kunnen bijdragen aan een aangename lesomgeving.


2101

ICT-beleid en praktijk: van 0 naar 2000 persoonlijke toestellen

Praktijkverhaal van een grote school in digitale transitie

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de praktijkervaring en het pedagogisch ICT-beleid van een grote school in transitie van vaste klas-pc's naar persoonlijke toestellen voor iedereen. Geen promopraatjes, maar concrete, bruikbare informatie uit de dagelijkse praktijk, over het hele palet dat komt kijken bij zo'n digitalisering: proef- en pilootprojecten, iedereen mee krijgen, technische voorbereidingen en valkuilen, (g)een didactisch plan, misbruik en problemen, administratieve o…


2102

Meer betrokkenheid en interactie bij afstandslessen

Tools en trucs om je leerlingen te betrekken en te activeren

Na deze sessie zal je op basis van de ervaringen in de sessie een aantal tools kunnen selecteren om in te zetten tijdens een afstandsles.

Door de inzet van die tools kun je leerlingen meer betrekken in je les, klassikaal en in groep reacties laten geven en aan het werk zetten met verschillende vormen van opdrachten op afstand.

Daarnaast zul je je les kunnen situeren binnen een blended aanpak, waarbij leerlingen bepaalde acties voor en/of na de les kunnen ondernemen. Op die manier versterken&nb…


2103

Compenserende software inzetten op school

Hoe kan je lezen en schrijven ondersteunen met ICT?

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten wat compenserende software is en waarom het een meerwaarde is om dit in te zetten bij je leerlingen met lees- en schrijfmoeilijkheden;
  • verschillende mogelijkheden kennen om deze leerlingen te ondersteunen met ICT;
  • een aantal aandachtspunten kennen bij het inzetten van compenserende software.

2104

Sociale media in de klas: werking, regels en cyberpesten

Hoe werkt het? Wat zijn de wettelijke regels? Wat bij cyberpesten?

Na deze sessie zal je mee kunnen praten met je leerlingen over TikTok, Snapchat, Discord, Twitch en leer je hoe je dient om te gaan bij mogelijk cyberpesten. 


2105

Efficiënt en doelgericht evalueren met Google Formulieren

Het afnemen van oefeningen/toetsen met amper verbeterwerk

Na deze sessie kun je ...

  • Google Formulieren gebruiken als digitale oefening/toets;
  • het formulier laten invullen door jouw leerlingen;
  • de resultaten raadplegen van het formulier en leerlingen van feedback voorzien;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan een formulier door het gebruik van add-ons;
  • Google Formulieren efficiënt en doelgericht inzetten bij het evalueren van het leerproces van leerlingen.

2106

Nieuwsbrieven, digitale verhalen... snel en makkelijk via Sway

Deel je content in een handomdraai met eender wie

Na deze sessie zal je:

  • een Sway kunnen maken met verschillende onderdelen (tekst, beeld, geluid, insluiten...);
  • samenwerken aan een Sway;
  • een Sway delen met anderen.

2108

Wooclap, de (gratis) all-in oplossing om interactief les te geven

Interactieve presentaties voor memorabele lessen

Na deze workshop zal je:

  • een weloverwogen beslissing kunnen maken of wooclap een meerwaarde is voor jouw lespraktijk;
  • de nodige basisvaardigheden (techniciteit) in de vingers hebben om een eigen Wooclap event en vragen aan te maken en te configureren op maat van jouw noden;
  • weten op welke manier Wooclap zinvol ingezet kan worden in verschillende lessituaties en ben je op de hoogte van eventuele drempels en/of oppertuniteiten die Wooclap met zich meebrengt;
  • Wooclap naadloos kunnen…

2109

Ruimtelijk inzicht van je leerlingen verbeteren met Floorplanner

Een ruimte volledig inkleden met een 3D-tekenprogramma

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je bekend zijn met het programma Floorplanner en in staat zijn om deze tool te gebruiken in je klas. 

Je ontdekt de mogelijkheden en voordelen ervan. Floorplanner heeft na deze sessie geen geheimen meer voor je. 


2110

Computationeel denken in het secundair: hoe pak je dit aan?

Een inleiding in Python en Scratch via FTRPRF

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je weten welke mogelijkheden er zijn om computationeel denken in de klaspraktijk te integreren.


2111

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas? Sessie ASO

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest;
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden;
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten;
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met XR;
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in het onderwijs, een antwoord dat gebaseerd is op praktijk en onde…

2201

2000 persoonlijke toestellen: technisch beheer van A tot Z

ICT-beleid, beheer en dagelijkse praktijk van de ICT-dienst

Na deze sessie zal je veel inzicht hebben in en vooral veel concrete informatie opgedaan hebben over de dagelijkse praktijk van ICT-beheer op een grote school met persoonlijke mobiele toestellen voor iedereen. Dit komt o.a. aan bod: WiFi, netwerk en internet, MDM (mobile device management), Single Sign-on, accountbeheer, digitaal klasmanagement, deployment, software en apps, security, toetsen en examens, grenzen stellen en omgaan met misbruik, draadloos projecteren, ouders mee laten beheren…


2202

Effectieve ICT-integratie met TPACK

Onderwijstechnologie doelgericht en weloverwogen integreren

Na deze sessie zal je het TPACK model beheersen en aan de hand van dit raamwerk leeractiviteiten kunnen uitdenken waarbij onderwijstechnologie effectief geïntegreerd wordt. Bovendien zal je het model en het spel kunnen delen met collega's aan de hand van (aanpasbaar) leermateriaal.


2203

Leren op afstand: tips voor een activerend, gestructureerd geheel

Gericht organiseren van een les of monitoraat op afstand

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie kun je een gestructureerde les of monitoraat organiseren op afstand. Bij uitbreiding krijg je enkele inzichten over het uitbouwen van een volledige cursus op afstand.

Zowel jij als jouw leerlingen/studenten hebben hier baat bij: jij beheert je tijd efficiënt en je krijgt zicht op het leerpoces van je leerlingen/studenten, die op hun beurt optimaal begeleid worden.


2204

De kracht van technologie bij feedback en formatieve evaluatie

Verhogen van de leerkracht door technologie doordacht in te zetten

Als leraar wil je niet enkel toetsen wat de leerling kan maar je wil de vinger aan de pols houden tijdens de les zelf en kijken wat de leerling begrepen heeft.

Educatieve technologie kan daarin een meerwaarde hebben als deze doelbewust en doordacht wordt ingezet.

In deze sessie verkennen we wat formatief handelen in de klas is en overlopen we een aantal praktijkvoorbeelden waar educatieve technologie dit kan ondersteunen.


2205

Beginnersfouten van programmeurs uit-/verbeelden

Maak 'leren coderen' geen hoofd-zaak, verhuis 't tot onder de knie.

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je extra ideeën hebben om beginnersfouten bij het coderen met een duidelijke, soms humoristische noot te counteren. Er is ook ruimte voor uitwisseling van ervaringen onderling.


2206

Plan oudercontacten eenvoudig in met Bookings

Maak een onlineboekingspagina voor oudercontacten, spreekmomenten...

Na deze sessie zal je:

  • een boekingspagina kunnen opzetten;
  • services kunnen toevoegen aan een boekingspagina;
  • een reserveringspagina kunnen delen met anderen;
  • je boekingen eenvoudig beheren.

2207

Interactieve leerpaden maken met BookWidgets

Aan de slag met de Planner en WebQuest widgets

Na deze sessie zal je een interactief leerpad met een WebQuest of een Planner kunnen maken, zodat je eenvoudiger kunt differentiëren en leerlingen zelfstandig aan de slag kunt laten gaan. 


2301

Online veiligheid bij minderjarigen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je ...


2302

Organiseer een internetwedstrijd tussen klassen en/of scholen

Aan de slag met Browser, Google Workspace en Yurls

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je zelf deze internetwedstrijd kunnen organiseren voor jouw school of scholengroep zonder veel te moeten investeren in tijd en kennis.


2303

Maak je eigen online escaperoom met Genially

Laat je leerlingen op een activerende manier leerinhouden verwerken

Na deze sessie zal je:

met Genially een online escaperoom kunnen ontwerpen voor een afgebakende leerinhoud uit jouw vak.


2304

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (social)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


2305

Gratis online oefeningen maken met H5P

Interactieve video, memory, quizzen, sleepoef., invuloef., flashcard

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • weet je hoe je de oefening kan delen;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en oefen.be;

2306

Zet Google Formulieren in als geautomatiseerde inschrijftool

Automatiseer je volgende 'verkoop' (wafel-, ticketverkoop, ...)

Na deze sessie:

  • ontwerp je zelfstandig een Google formulier;
  • voorzie je een digitaal formulier van opmaakmogelijkheden en controletools;
  • deel je jouw formulier met leerlingen, ouders, collega’s …;
  • voeg je extra functionaliteiten toe aan het formulier door het gebruik van add-ons.

2307

Game-based leren met Minecraft Education Edition

Ontdek de kracht van het spel in onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • het verschil kennen tussen gamification en game-based learning;
  • zelf je eerste stappen in Minecraft kunnen zetten;
  • weten welke instellingen belangrijk zijn voor je aan de slag gaat;
  • ontdekken welke mogelijkheden er zijn om Minecraft in te bouwen in je les;
  • tips gekregen hebben om vlot met Minecraft te kunnen starten in je les.

2308

Maak je eigen Android App met MIT App Inventor

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een Android-toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!


2309

Computationeel denken met i-Learn

Digitaal gepersonaliseerd aan de slag met computationeel denken

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je op de hoogte zijn van de mogelijkheden die i-Learn MyWay biedt om te werken aan computationeel denken in de klas (via zijn beschikbare tools én via leersporen).


2401

Digitaal transformeren binnen jouw school/scholengroep

Digitaal beleid @GO! scholengroep SCOOP

Deze sessie is geannuleerd.

Deze sessie zal je inspireren hoe je digitaal kan transformeren binnen jouw school/scholengroep.

 

 


2402

Rechtenvrije foto's, muziek en video gebruiken in je lesmateriaal

Leer tientallen websites kennen met vrij te gebruiken materiaal

Na deze sessie:

  • ken je tientallen verschillende websites en platformen met daarop vrij te gebruiken materiaal zoals afbeeldingen, muziek en video.

2403

Quizlet, een tool om taal te oefenen en te testen

Interactief leren en testen in één klik

Na deze sessie zal je zelf Quizlet kunnen gebruiken voor:

  • een quiz;
  • een test;
  • klassikaal oefenen;
  • opvolging van je studenten.

2404

Interactieve en onvergetelijke presentaties, m.b.v. Pear Deck

Interactieve presentaties voor memorabele lessen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • een weloverwogen beslissing kunnen maken of Peardeck een meerwaarde is voor jouw lespraktijk;
  • een referentiekader opgebouwd hebben m.b.t. de basisvaardigheden vereist om Peardeck slides aan te maken en te configureren;
  • weten hoe je de Peardeck add-on kan installeren in zowel Google Slides als Microsoft PowerPoint.

2405

Creëer je eigen functie in Google Sheets

Toegankelijke functies ontwikkelen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je met gemak eigen functies kunnen ontwikkelen en met collega's kunnen delen.


2406

Werken aan een positief klasklimaat met Reflect

Woordenschat geven aan gevoelens

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je;

  • weten wat Reflect is;
  • een check-in kunnen maken;
  • een check-in kunnen interpreteren;
  • meer uit de inzichtenmodule halen.

2407

Nieuw in Smartschool: eigen to-do's in Planner

Plan je eigen werk in Planner als leerkracht, maar ook als leerling

Na deze sessie:

  • kan je eigen to-do's toevoegen;
  • kan je eigen to-do's afvinken en vastpinnen;
  • begrijp je hoe de to-dolijst in elkaar zit;
  • kan je je leerlingen aanzetten tot het plannen van eigen to-do's startend vanaf een reeds geplande opdracht/toets zodat ze hun studeertijd kunnen plannen.

2408

STEAM DUPLO Challenges

STEAM uitdagingen met DUPLO

Na deze sessie zal je voldoende inspiratie en ideeën hebben om te starten met STEAM-uitdagingen in de klas. 


2409

VR on a budget

Dure tech met een laag budget

Na deze sessie zal je in staat zijn om Virtual Reality in te zetten in jouw klas door gebruik te maken van een smartphone of tablet.

  • Je zal leren om op een efficiënte manier online materiaal te vinden.
  • Bovendien zal je door een heleboel voorbeelden over voldoende inspiratie beschikken om er zelf mee aan de slag te gaan. (Er worden voorbeelden gegeven uit verschillende vakken. Niet enkel STEM-vakken, maar ook taalvakken en andere.)
  • Je krijgt ook een woordje uitleg over hoe je zelf VR-ma…

2410

Google in onderwijs: Security en privacy

Privacy in Google Workspace

Na deze sessie zal je weten hoe Google omgaat met de data van je school en ze omgaan met de veiligheid en de privacy van hun platformen.


3101

Een functioneel ICT-beleidsplan

Concrete tips en materialen om met het team aan de slag te gaan

Na deze sessie heb je concrete materialen en hulpmiddelen in handen om je eigen ICT-beleidsplan op te stellen in de school.


3102

Hybride Leren: visie en veranderaanpak

Hybride leren = Andere dingen doen ipv de dingen anders doen

Na deze sessie zal je:

  • een heldere definitie hebben van hybride leren
  • weten wat de impact is van hybride leren op je leerlingen, op je leraren (wat hebben zij nodig)
  • weten op welke manier je zelf aan de slag kan met hybride leren

3103

Onderwijs voor alle leerlingen, e-inclusie

Jouw inclusieve klas

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • algemene aanpassingen maken in Windows (kleurfilters, tekengrootte...);
  • tools binnen O365 gebruiken die inclusie verhogen (insluitende lezer, dicteren, vertaler..).

3104

Maak van Edge een echt leerplatform

Waarom Edge de browser is voor onderwijs

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • Edge persoonlijker leren instellen;
  • verschillende profielen kunnen aanmaken;
  • invoegtoepassingen kunnen toevoegen aan je browser;
  • handige tools binnen Edge leren kennen en gebruiken.

3105

Een escape-the-classroom game maken met BookWidgets

Digitale breakout & escape-the-classroom lessen met BookWidgets

Na deze sessie ben je ongetwijfeld geïnspireerd door de verschillende voorbeelden van Breakout-lessen in BookWidgets. Je hebt ook de nodige informatie gekregen om zelf zo'n breakout-les op te stellen rond jouw leerstof. 


3106

ICT-tools in elke les

Motivatie, betrokkenheid en leerrendement verzekerd

Na deze sessie ben je in staat om eigen digitale toepassingen op maat van jouw lesdoelen en doelgroep te ontwerpen. Je krijgt concrete suggesties om de toepassingen optimaal in te zetten. De talrijke voorbeelden voor elk leerjaar bieden heel wat inspiratie. Het door jou ontwikkelde materiaal kan je daags nadien inzetten in jouw klas: zo ben je helemaal mee met de Digisprong.


3107

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


3108

Data bewaren met Google Vault en andere handige beveiligingstips

Aan de slag met back-ups, Google Vault en databeveiliging

Na deze sessie zal je weten hoe je aan de slag kan gaan met bruikbare beveiligingsinstellingen in Google Admin Console en Google Vault. 

 


3109

Centraal beheer van jouw toestellen met Intune

Autopilot, groepen, scripts, apps, Intunewin, configuratieprofielen

Na deze sessie zal je:

Beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen Intune. Je leert immers hoe je toestellen toevoegt aan Autopilot/Intune. De groepen waar je mee gaat werken kan je structureren en dynamisch maken. PowerShell scripts en .intunewin-bestanden helpen je om de toestellen volledig te configureren qua instellingen, apps ... Ten slotte staan we stil bij enkele configuratieprofielen. 

Het gaat voornamelijk over praktische voorbeelden, zaken die je mogelijk de dag zelf al …


3201

Hybride - Blended leren - Afstandsond.: Waarop moeten we letten?

Kies doordacht de beste vorm die bij jouw school past

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • de begrippen afstandsonderwijs, hybride en blended leren kunnen kaderen;
  • zicht hebben op verschillende vormen van hybride en blended leren;
  • doordacht kunnen kiezen welke vorm van hybride of blended leren het best bij jullie school / context past.

3202

Op weg naar een mediawijze leerlijn

Een aanpak op schoolniveau

Na deze sessie zal je:

  • de verschillende thema’s m.b.t. mediawijsheid kunnen erkennen en benoemen;
  • de aangereikte tools in het eigen lesaanbod kunnen integreren;
  • een mediawijze leerlijn kunnen uitwerken.

3203

Hoe zet je ICT succesvol in bij zorgleerlingen?

Een overzicht van tal van online tools

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet met de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • wet…

3204

Appwel: Meet en verhoog het schoolwelbevinden van elke leerling

Een gebruiksvriendelijke, gratis app over het schoolwelbevinden

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je geïnspireerd zijn om aandacht te hebben voor het schoolwelbevinden van elke leerling door middel van een gebruiksvriendelijke app. 


3205

Hoe kan je BookWidgets inzetten voor evaluatie en feedback

Rubrics, automatische evaluatie...

Na deze sessie zal je gemakkelijk (automatische) verbetering en feedback kunnen toevoegen aan je toetsen of taken. Je krijgt ook voorbeelden om aan feedback, feedup en feedforward te voorzien. 


3206

Microsoft Forms: van vragenformulier tot toets

Snel en eenvoudig antwoord op jouw vragen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • een formulier maken,
  • een bestaand document omzetten naar een formulier;
  • Forms automatisch vragen laten maken;
  • werken met secties en vertakkingen;
  • formulieren delen;
  • resultaten van je formulier ophalen.

3207

Microsoft Teams: opzet, beheer en pedagogische inzet (MS365)

Aanmaken Teams, vlot beheer, pedagogische praktijkvoorbeelden ...

Na deze sessie zal je:

  • op een vlotte, automatische manier Teams kunnen aanmaken;
  • Teams kunnen aanmaken met automatische enkele nuttige instellingen, de juiste docenten, leden, kanalen;
  • deze Teams kunnen beheren in samenwerking met het lerarenkorps;
  • op de hoogte zijn van de meest gebruikte pedagogische tools binnen Teams: Class Notebook, opdrachten;
  • op de hoogte zijn van enkele nieuwe tools binnen Teams, zoals de app "ouders" en "startpagina" en hoe je deze gebruik…

3208

Podcasts in de klas

De podcast als leermiddel in de klas

Na deze sessie zal je:

  • weten waar je bruikbare podcasts kan vinden;
  • weten hoe een podcast is opgebouwd;
  • weten welk materiaal je nodig hebt om een podcast te maken;
  • weten hoe je zelf een podcast kan maken;
  • weten hoe je je leerlingen zelf een podcast kan laten maken;
  • weten op welke manier je een podcast in de klas kan gebruiken.

3209

Maak je digitale cursus in OneNote

Maak van je eigen lesmateriaal een echt digitale cursus

Na deze sessie zal je:

  • bestaand lesmateriaal kunnen invoegen in OneNote;
  • video's, audio, animaties... kunnen toevoegen aan je cursus;
  • leren werken tags en structuurmogelijkheden;
  • toegankelijkheidsfuncties binnen OneNote ontdekken;
  • de toepassingsmogelijkheden van digital ink ontdekken in OneNote.

3301

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


3302

Hoe bouw ik mijn lessen om tot een volwaardig blended traject?

Naar een doordachte mix tussen fysieke lesmomenten en afstandsleren

Na deze sessie zal je:

  • het begrip 'blended leren' helder kunnen definiëren;
  • zicht hebben op verschillende vormen van blended leren;
  • doordacht kunnen kiezen welke vorm van blended leren het meest geschikt is voor jouw vak en/of lessenreeks;
  • de verdeling en verhouding van de verschillende leeractiviteiten voor jouw vak of lessenreeks geoptimaliseerd hebben in functie van het blended traject dat je voor ogen hebt;
  • zelfstandig aan de slag kunnen met het online dashboard…

3303

Smartschool • Planner als lesagenda

Maak kennis met de mogelijkheden van Lesfiches en Planner

Na deze sessie:

  • heb je een volledig beeld van de nieuwe mogelijkheden van Lesfiches en Planner;
  • kan je een plan maken om de overstap voor te bereiden;
  • ben je weer helemaal mee met onze plannen;
  • heb je vragen kunnen stellen aan de makers van Smartschool.

3304

(i)Pad door de kleuterklas/lagere school

De iPad doelgericht inzetten

Na deze sessie zal je:

  • zelf vaardiger kunnen werken met de iPad;
  • zinvolle en doelgerichte leeractiviteiten kiezen en kunnen uitwerken;
  • handige tips en tricks kunnen doorgeven aan collega's.

3305

Het schooljaar rond met 15 ICdeeTjes

ICdeeTjes bundelen leuke ideeën die mogelijk zijn met ICT in de klas

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je hopelijk besmet zijn met het aanstekelijk virus om ICT in verschillende leerdomeinen toe te passen.


3306

(Vreemde) talen in het onderwijs stimuleren met iPad

Aan de slag met Clips, Keynote, iMovie, Garageband...

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je concrete voorbeelden hebben over het gebruik van verschillende apps op de iPad om leerlingen de vaardigheden te laten oefenen. Je zult ook de nodige kennis aangeleerd krijgen om deze apps concreet in te zetten in de les. 


3307

Book Creator: maak zelf digitale boeken

Laat je leerlingen creatieve digitale boeken maken met Book Creator

Na deze sessie zal je in staat zijn om met je klas aantrekkelijke digitale boeken te maken met Book Creator. Je zal genoeg inspiratie hebben om de tool in te zetten in verschillende lessen voor verschillende leeftijdsgroepen.

Je bent gewapend om een Book Creator certified author te worden.


3308

Een volledige digitale les bouwen met de WebQuest-widget

Lesmateriaal delen binnen de structuur van de WebQuest

Na deze sessie kan je zelf interactieve WebQuests maken met BookWidgets. 


3309

eLearning apps, code-(l)eren ZIMjs.com/Slate, opvolger Scratch!

ictGames elearning zimjs.com/apps voor/door kids met zimjs.com/kids

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

Zelfstandig zimjs.com/apps maken met ZIMjs (js=javascript) kunnen gebruiken om kinderen te leren een scene met aanklikbare personages met code te programmeren.
Je leert het principe van werken met zimjs.com/snips, zimjs.com/slate en zimjs.com/editor en hoe kinderen creatief kunnen zijn met zimjs.com/meme en zimjs.com/emoji code.

Je leert ook zelf pwa-apps en spelletjes te maken voor je kleuterklas of lagere klas om bv. connecteren van punten rond een …



3310

Artificiële intelligentie in de zorgsector; actief in de klas

Dilemma's en inzichten over de werking

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je jouw leerlingen op een actieve en toegankelijke manier inzichten bij kunnen brengen over de werking van artificiële intelligentie, een technologie die steeds meer aanwezig is in onze maatschappij:

  • Hoe gebeurt de triage op de spoedeisende hulp?
  • Hoe helpt de computer onze dokters?
  • Welke maatschappelijke aspecten gaan ermee gepaard? 
  • Willen we wel een robot die ons wast als we in het ziekenhuis verblijven?

Na deze sessie beschik je over toegank…


2410

Google in onderwijs: Security en privacy

Privacy in Google Workspace

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je weten hoe Google omgaat met de data van je school en ze omgaan met de veiligheid en de privacy van hun platformen.


3402

Aan de slag met gender, peer pressure en identiteit.

Toegang tot de Y4L leeromgeving met kant en klare modules + webgame

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je ...

- Via een korte introductie op de hoogte zijn van het Youth For Love project: een geïntegreerd onderwijsprogramma wil geweld bij leeftijdsgenoten onder adolescenten voorkomen, opsporen en aanpakken.

- Toegang hebben tot een leeromgeving met toolkits boordevol diverse werkvormen die werden ontwikkeld voor het voorkomen van en omgaan met geweld op school en onder leeftijdsgenoten.

- Toegang hebben tot de Youth For Love Webgame voor leerlingen secundair. (Kies…


3403

Classcraft: alles-in-een educatief platform voor gamification

Verhoog het leerrendement en de motivatie van je leerlingen

Na deze sessie zal je:

  • kennis gemaakt hebben met Classcraft;
  • een aantal voorbeelden gezien hebben van hoe je Classcraft kan inzetten om leerlingen te motiveren;
  • een aantal voorbeelden gezien hebben van hoe je Classcraft kan inzetten als activerende werkvorm in je lessen. 

3404

Gamekunde: verantwoord gamen in het onderwijs

De meerwaarde van videogames in de klas

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten wat videogames kunnen betekenen voor jouw klaspraktijk;
  • enkele concrete videogames beter leren kennen;
  • leren wanneer je videogames kan gebruiken om jouw lesinhouden kracht bij te zetten;
  • het belang van een digitale balans beter begrijpen;
  • ontdekken waarop je moet letten voor je zelf een videogame gebruikt in de klas;
  • warm gemaakt worden om zelf aan de slag te gaan met videogames tijdens een zeer uniek evenement.

3405

Start to code

Starten met coderen in de basisschool

Na deze sessie zal je op een low-budget en comfortabele manier codeerlessen kunnen begeleiden in de lagere school, zonder je hiervoor tot computerspecialist om te moeten scholen.


3406

Praktijkverhaal SBSO Zonnebos - Google Reference School

De keuze voor Google Workspace for Education en Chromebooks

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de grote voordelen van Google Workspace for Education en Chromebooks.


3407

Werk sneller en efficiënter met Google Drive

Haal alles uit Google Drive met deze tips en trucs

Na deze sessie:

  • zal je sneller en efficiënter kunnen werken met Google Drive;
  • win je tijd doordat je Google Drive beter kent.

3501

Preventie van pijnklachten door PC-gebruik

Meer doen met minder klikken

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je alvast een aantal kliks minder doen iedere dag.

Deze zal je met plezier ook met leerlingen gaan delen.

Je zal ook inzcht krijgen in wat je verder kan doen om het aantal kliks verder terug te dringen.


3502

Seesaw: kennismaking met een prachtige tool als portfolio

Eén plek om het werk van leerlingen op te slaan + oudercommunicatie

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • seesaw kennen als makkelijke tool om leerlinggestuurd te werken;
  • suggesties en ideeën oppikken om digitaal aan de slag te gaan met Seesaw;
  • zelfstandig materiaal posten in je eigen folder;
  • zelfstandig een digitaal portfolio kunnen aanmaken voor je eigen klas;
  • alle functies kennen om in de eigen klas aan de slag te gaan met Seesaw

3503

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, geocaching met leerlingen, ...

Na deze sessie zal je ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen. De programma's heb je snel onder de knie en het resultaat van de leerlingen is vaak verbluffend! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!


3504

Een klaswebsite maken voor je groep Alfa NT2

Een gebruiksvriendelijke klaswebsite voor op de gsm

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • de voordelen van een klaswebsite kennen;
  • weten waaraan een klaswebsite moet voldoen om bruikbaar te zijn op een gsm;
  • in staat zijn om een klaswebsite te maken met Google Sites;
  • in staat zijn om de klaswebsite te installeren op de gsm van je cursisten;
  • oefeningen, filmpjes, ... op je klaswebsite kunnen zetten.

3505

Maak interactieve opdrachten met Bookwidgets (beginner)

Leer hoe je een quiz of werkblad met verschillende vragen opstelt

Na deze sessie zal je automatisch verbeterde opdrachten kunnen opstellen in BookWidgets en delen met de leerlingen. 


3506

Eerste hulp bij lezen op een Chromebook

Google Lens, Mote, Read Aloud, toegankelijkheidsinstellingen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie ben je in staat om deze vier gebruiksvriendelijke tools in te zetten in jouw lessen.


3507

Computationeel denken in de wiskundeles

Basisconcepten van computationeel denken en toepassingen met Python

Na deze sessie zal je de basisconcepten van computationeel denken kunnen integreren in bestaande wiskundeinhouden. Je doet voldoende kennis op van Python om er zinvol mee te werken in de wiskundeles. Je zal met je leerlingen niet programmeren om te programmeren, maar hen laten ondervinden wat de voordelen zijn van het automatiseren van een bepaald proces. Op die manier kan er in jouw les ook tijd vrij komen voor het probleemoplossend denken en het mathematiseren van problemen. Begrippe…


4101

Tips en tools om leertijd van leerlingen te verhogen (LO 5de lj)

Mediavaardige kinderen in lager onderwijs

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je extra tips en tools hebben om actieve leertijd van de leerlingen te verhogen en je eigen verbeterwerk te reduceren tot het minimum.


4102

Digitalisering en hybride leren in een leerhub als De MET (SO)

De computer als werkinstrument voor hybride leren

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een goed zicht hebben op hoe digitalisering kan helpen om je onderwijs anders en slim te organiseren. 


4103

Merging online and physical learning environments (ENG)

Blended learning

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een aantal kapstokken, praktijkvoorbeelden en scenario's meekrijgen over de relatie tussen Blended Learning en de leeromgeving. We bieden een aantal hulpmiddelen om de sterkte van online en face-to-face onderwijs te integreren in een krachtige leeromgeving.


4104

Formatieve evaluatie ondersteunen met digitale toepassingen

Enkele concrete toepassingen uitproberen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie:

  • ken je het belang van formatieve evaluatie binnen het leerproces van de leerlingen;
  • heb je verschillende toepassingen uitgeprobeerd vanuit het standpunt van de leerlingen;
  • beschik je over handleidingen waarmee je zelf verder aan de slag kan gaan.

 

 


4105

Nearpod: Interactief lesgeven op laptop, tablet of smartphone

Ga aan de slag met de nieuwste functies van Nearpod

Na deze sessie kan je:

  • werken met de tool Nearpod;
  • op basis van een eigen PowerPoint-presentatie een interactieve les creëren;
  • de motivatie en betrokkenheid van de hele klas verhogen;
  • een quiz/toets afnemen via de computer/tablet/smartphone met amper verbeterwerk.

4106

Ga concreet aan de slag met computationeel denken

Concrete voorbeelden van computationeel denken in bestaande lessen.

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je herkennen waar computationeel denken al aan bod komt in jouw lessen en hoe je het in bestaande lessen kan integreren. Na deze sessie ben je vertrouwd met de basisideeën van computationeel denken en ben je in staat om er concreet mee aan de slag te gaan in jouw lessen, ook zonder te programmeren. Begrippen zoals decompositie, abstractie, patroonherkenning en algoritme zijn voor jou duidelijk en vormen handvaten om complexe problemen aan te pakken.


4107

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas? Sessie TSO/BSO

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest;
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden;
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten;
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met XR;
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in het onderwijs, een antwoord dat gebaseerd is op praktijk en onde…

4201

ICT-beleid in (lager) onderwijs

Sessie voor directies, beleidsondersteuners, pedagogisch begeleiders

Na deze sessie zal je:

  • een zicht hebben op de belangrijkste stappen voor het ontwikkelen van een visie op leren en lesgeven met digitale middelen in je school;
  • belangrijke bouwstenen kennen binnen het ICT-beleid;
  • kritisch kunnen kijken naar digitale tools.

4202

Tips & tricks voor bewust blended leren

Van cruciale leerkrachtkenmerken tot praktijk

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je verschillende praktische tips & tricks voor blended leren in het secundair en hoger onderwijs gekregen hebben, gebaseerd op wetenschapelijk onderzoek.


4203

Veilig internetten

Een overzicht van vrij toegankelijke preventietools

Na deze sessie ken je enkele tools en websites die je kunnen ondersteunen bij het mediawijzer maken van kinderen en jongeren.


4204

Het leerplan ICT in de eerste graad (SO) implementeren

Hoe ga je aan de slag met het leerplan ICT in de eerste graad?

Na deze sessie zal je:

  • het leerplan ICT begrijpen;
  • je proces om met dit leerplan aan de slag te gaan verder kunnen optimaliseren;
  • de kansen en de uitdagingen van het leerplan begrijpen en hiermee verder aan de slag kunnen gaan.

4205

Een interactief leerpad maken met de Planner-widget

Geef de nodige structuur aan je leerlingen

Na deze sessie zal je zelf interactieve leerpaden met BookWidgets kunnen opstellen. Hiermee bied je structuur aan je leerlingen. 


4206

Data interactief presenteren met Google Data Looker Studio

Leer hoe je eenvoudig en interactief jouw data kan presenteren

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je kan je:

  • Google Sheets koppelen aan Google Looker Studio;
  • data presenteren, filters toevoegen;
  • data groeperen;
  • interactieve filters opzetten;
  • data ordenen.

 


4207

Wat zijn de gevolgen van de Digisprong op de ict-infrastructuur?

Meer doen met minder moeite.

Na deze sessie zal je beter weten op welke manier je de ict-infrastructuur kan laten meegroeien met de nieuwe eisen die de Digisprong stelt.

Je weet waar je op moet letten bij de aankoop van extra wifi en sterkere switches

Je kan eindelijk die lokale server door het venster naar buiten gooien, zonder aan efficiëntie in te boeten.

Je leert wat M365, O365, GSuite, Ninite Pro, ... kunnen betekenen voor het beheren van het computerpark.


4208

Afstandsonderwijs - hybride leren

Afstandsonderwijs - hybride/blended leren

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een duidelijke kijk hebben op de organisatie van hybride onderwijs. Je zal merken dat leren niet alleen afhankelijk is van een fysiek schoolgebouw, en dat leerlingen zeer veel verantwoordelijkheid kunnen opbrengen. 


4301

Pedagogische ICT-beleid met je schoolteam vormgeven

Een betere keuze maken uit grote aanbod van educatieve tools

Na deze sessie zal je een handvat hebben om samen met je schoolteam een keuze te maken in het grote aanbod van educatieve tools om de lespraktijk te versterken.


4302

Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Social mediabeleid, strategie, praktijkvoorbeelden, tips en trics

Na deze sessie: 

  • licht je de meerwaarde van een Facebook-/Instagrampagina voor je school aan de collega’s toe;
  • maak je op basis van de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze om:
    • te starten met een Facebook-/Instagrampagina of andere sociale mediaplatforms en/of;
    • de schoolpagina efficiënter te beheren;
  • benoem je kenmerken van inspirerende praktijkvoorbeelden op Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms;
  • hou je bij de uitwerking…

4303

Word een pro in tekstopmaak en typografie in 5 basisregels

Professioneel opgemaakte teksten in 5 gouden regels (& 5 extra tips)

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je met enkele eenvoudige regels de vorm van je teksten kunnen optimaliseren, zodat ze professioneel overkomen en graag gelezen worden. Je bereikt daarmee een dubbel doel:

  1. betere teksten, die liever en vlotter gelezen worden
  2. je staat zelf sterker om de leerplandoelen i.v.m. tekstverwerking en opmaak zelf toe te passen en aan te leren

 

 

 

 

 

 


4304

Gratis online tools voor interactieve lessen

Hands-on inspiratie om het rendement van je lessen te verhogen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je gebruik kunnen maken van enkele gratis online tools om bestaande lessen krachtiger en interactiever te maken, met meer rendement door het verkrijgen van bruikbare informatie. Je leert aan de hand van concrete voorbeelden wat de mogelijkheden zijn van de aangeboden tools voor je eigen lespraktijk.


4305

Instructievideo's en (eventueel) lesopnames op TOP-niveau

Schermopname, zoomen, spotlight, video's actualiseren, ondertitelen

Deze sessie is geannuleerd.

Deze workshop kan je veel tijd besparen als je aan de slag wenst te gaan met (instructie)video's omdat je hier vanuit ervaring de juiste tools en tips krijgt aangereikt.

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd, zonder technische problemen en aan een behoorlijk tempo;
  • bestaande (instructie)video's kunnen aanpassen en actualiseren.

Bekijk zeker ook de inhoud voor de concrete invulling van …


4306

Differentiëren met Bookwidgets

Opties en mogelijkheden van BookWidgets om te differentiëren

Na deze sessie zal je verschillende manieren kennen om BookWidgets in te zetten voor differentiatie, dankzij de verschillende opties en mogelijkheden die in BookWidgets beschikbaar zijn. 


4307

Escaperooms bouwen met Xerte

Mogelijk voor iedereen!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een escaperoom hebben gemaakt en weet je hoe je dat kunt doen in Xerte en wanneer je escaperooms in kunt zetten.


4308

Chatbot: AI en taaltechnologie

Hoe werkt taaltechnologie?

Na deze sessie kan je

  • met je leerlingen a.d.h.v. een interactieve notebook een eigen chatbot bouwen in Python;
  • je leerlingen laten ondervinden wat de mogelijkheden en beperkingen ervan zijn;
  • de principes van de werking van taaltechnologie verhelderen;
  • boeiende voorbeelden geven van waar taaltechnologie wordt ingezet;
  • uitleggen waarom sommige technologie niet goed werkt.

4309

Ook jij kan een moderne (school)website bouwen!

Maak een moderne (school)website met Google Sites

Na deze sessie zal je een eenvoudige website gebouwd hebben die als basis kan dienen voor een uitgebreide site.


4401

Future Classroom (on a budget)

High tech, low budget

Na deze sessie zal je met een heleboel goede voorbeelden beschikken over voldoende informatie om van jouw gewone klaslokaal een echte hoogtechnologishce future classroom te maken (met EXTRA aandacht voor een LAAG budget).


4402

GATE: Gamificeer de inhoud van je lessen

Upgrade jouw lessen met gamification. Eenvoudig in gebruik.

Na deze sessie zal je:

  • op de hoogte zijn hoe je volgende spelelementen kan implementeren in jouw lessen: taken, regels, niveaus, punten, badges, scoreborden, virtuele beloningen en teams om gamification in het onderwijs te vergemakkelijken; 
  • zelf op een laagdrempelige manier bovenstaande spelelementen kunnen toepassen:
  • meer weten over het GATE project met als doel leerkrachten ondersteunen om gamification in hun lessen te gebruiken en zo hun lessen te verbeteren doo…

4403

Level up your Google Game!

Tips & trucs voor allerhande Google Workspace tools

Na deze sessie zal je:

  • bekend zijn met enkele meer verborgen functionaliteiten en/of enkele tips & trucs rijker zijn bij het gebruik van Google Workspace for Education en zal je deze meteen kunnen toepassen in de eigen klaspraktijk.

4404

Haal alles uit Gmail met deze tips en trucs

Zet Gmail helemaal naar je hand en win tijd!

Na deze sessie:

  • zal je sneller en efficiënter kunnen werken met Gmail;
  • win je tijd doordat je Gmail naar je hand zet.

4405

Microsoft Forms gebruiken als digitale toets (MS365)

Opstellen van een toets,automatisch verbeteren, structuur brengen...

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

Minder tijd moeten spenderen aan het maken en verbeteren van toetsen.

Je leert immers een online toets maken met verschillende soorten vragen via Microsoft Forms. Je ontdekt hierbij de verschillende mogelijkheden en instellingen. Daarnaast leer je ook hoe je deze toets (automatisch) kunt verbeteren en hoe je de resultaten terug bij je leerlingen krijgt. Ten slotte ontdek je hoe je deze werking integreert met MS Teams.

 


4406

Class Notebook

Je cursus digitaliseren met OneNote

Na deze sessie zal je:

  • weten wat de mogelijkheden zijn om binnen OneNote je cursus te digitaliseren. 

4408

XR-update: wat is nieuw in XR-onderwijsland?

Een update over XR in onderwijs

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je weten waarheen en wie te volgen om XR in jouw school op te starten, te integreren of verder uit te bouwen.Het is een moeilijke opdracht om alle software terug te vinden en te weten wie waarmee bezig is in XR-(onderwijs)land. Ik probeer het te verduidelijken en jou wat meer richting te geven.


5101

Digisnap: Hoe ICT-competent ben jij?

Maak kennis met Digisnap en het onderliggende DigCompEdu-kader

Na deze sessie zal je een zicht krijgen op wat Digisnap kan betekenen voor

  • jou als leerkracht
  • jou als ICT-coördinator
  • jou als lid van het directieteam

1202

Burgerschap digitaal aanpakken met FTRPRF

Hoe pak je burgerschap/mens & samenleving digitaal aan?

Na deze sessie zal je:

  • een globaal beeld hebben van hoe je het vak burgerschap/mens & samenleving kan invullen;
  • de eindtermen en leerplandoelen beter kunnen linken aan de lesinhoud van het vak;
  • een hoop inspiratie en praktische voorbeelden en lesactiviteiten kunnen meenemen naar de klaspraktijk;
  • een vernieuwende lesmethode leren kennen die het vak burgerschap/ M&S op een digitale manier invult.  

1401

Questi: online zorg, LVS, rapporten, agenda, oudercommunicatie

Questi: ontdek hét onlineplatform voor scholen

Na deze sessie zal je:

begrijpen dat het anders kan om leerlingen op te volgen, te ondersteunen en te versterken in hun ontwikkeling. Je zal ook zien welke uitgebreide en flexibele rapportmogelijkheden Questi heeft.


1503

i-Learn introductie op digitaal leren op maat

een introductiesessie van i-Learn

Na deze sessie zal je begrijpen wat het i-Learn project precies inhoudt en hoe je kan deelnemen aan het project.


5201

Beter observeren en evalueren in de kleuterklas met Smart Symbols

Efficiënt en effectief digitaliseren in de kleuterklas

Na deze sessie kan je je klas inrichten in Smart Symbols, kleuters toevoegen en eigen symbolen toekennen aan elke kleuter.

Je kan je hoeken en/of activiteiten definiëren, er symbolen aan toekennen en een digitaal, gepersonaliseerd takenbord opmaken voor jouw kleuters.

Je kan van elke kleuter inzichten met objectieve registraties opvragen ifv MDO's, oudergesprekken...


1601

Snappet: complete, adaptieve lesmethode voor lager onderwijs

Digitale lesmethode voor wiskunde, taal en spelling - Op maat

Na deze sessie zal je een mooi beeld hebben van waarom Snappet een mooie toegevoegde waarde is voor het lager onderwijs. Dankzij de complete leeromgeving krijg je veel meer inzicht in de behoefte, groei en vaardigheid van je leerlingen.


1702

Clavis Platform: digitale kinder- en jeugdboeken lezen in de klas

Clavis stelt alle kinder- en jeugdboeken digitaal beschikbaar

Na deze sessie heb je een duidelijk beeld van de mogelijkheden van het Clavis Platform dat nu al meer dan 1900 kinder- en jeugdboeken digitaal ter beschikking stelt.


5301

Werken met devices moeilijk in de klas? Niet met Prowise GO!

Netwerkbeheer, devicebeheer, Google Workspace of Microsoft 365

Na deze sessie zal je ervan overtuigd zijn dat Prowise GO aansluit bij de leerwensen van jouw school en bijdraagt aan onderwijs op maat. 


5302

Cyberpesten bespreekbaar maken in de klas

Ideeën om te werken rond positieve online communicatie

Na deze sessie zullen de deelnemers aan de slag kunnen met een aantal concrete en laagdrempelige activiteiten om cyberpesten en positieve online communicatie preventief te bespreken in de klas (2e en 3e graad lager onderwijs).


1304

Senso.cloud voor betere Digisprong: Beheer de devices in je klas

Toegang tot toepassingen bepalen voor Windows, Mac en Chromebooks

Na deze sessie zal je:

  • een aantal leuke ideeën hebben over hoe leraren laptops kunnen bedienen en studenten op hun taak in de klas kunnen houden, zodat ze een leermiddel zijn en geen afleiding voor studenten;
  • een begrijp hebben hoe Senso integreert met uw bestaande systemen;
  • een aantal mooie referenties van scholen waarmee we al in België hebben gewerkt hebben;
  • een basiskennis hebben van hoe schaalbaar Senso is en van de extra tools die we in onze toolkit hebben.
  • hoe Senso voldo…

1403

Hoe beter gevoelige informatie in het onderwijs via e-mail delen?

Internationale datastromen met M365

Na deze sessie zal je:

  • de risico's begrijpen van het versturen van gevoelige informatie over e-mail;
  • inzichten verworven hebben waar jouw data heen gaat bij gebruik van niet Europese e-mailproviders;
  • Een oplossing aangereikt krijgen hoe het gebruik van e-mail veilig en beter kan.

1602

ICT-basisvaardigheden en computationeel denken met FTRPRF

Hoe pak je ICT en computationeel denken aan in je les?

Na deze sessie zal je:

  • een globaal beeld hebben van hoe je het vak ICT kan invullen;
  • de eindtermen en leerplandoelen rond computationeel denken beter kunnen linken aan de lesinhoud van het vak;  
  • een hoop inspiratie, praktische voorbeelden en lesactiviteiten kunnen meenemen naar de klaspraktijk;
  • een vernieuwende lesmethode leren kennen die leerlingen op een laagdrempelige manier leert computationeel denken en handelen.