Lijst met alle sessies

21 interessante hands-on workshops. Lees en kies jouw favoriet!

Klik op de titel van een workshop om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een thema, functie of vorm om de workshops te filteren zodat je bvb. enkel de workshops over VR of voor lager onderwijs eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een workshop over een bepaald onderwerp te zoeken.

Breng voor alle workshops jouw eigen laptop mee. Dan heb je alles wat je leerde meteen mee naar huis.

Voormiddagworkshops:  Nrs. 1 -  10 vinden plaats voor de lunch. Je kan er één volgen. 
Namiddagworkshops: Nrs. 11 - 20 vinden plaats na de lunch. Je kan er één volgen. 

 

Kies hieronder je workshop(s) en
SCHRIJF DAN HIER IN 

Er kan niet meer worden ingeschreven voor de workshops van het OMG Festival.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Classcraft: alles-in-een educatief platform voor gamification

Gamification verhoogt de betrokkenheid van de leerlingen.

Inzetbaar in de hogere graden van basisonderwijs & secundair onderwijs.
Classcraft leert je doorheen de hele klaswerking spelelement toe te voegen om leerlingen extra te motiveren om actief deel te nemen.
In deze workshop krijg je een zeer concreet voorbeeld van lessen Nederlands in het secundair.

Na deze sessie zal je  een goed idee hebben van wat je allemaal kan doen met Classcraft en hoe eraan te beginnen. Je zal de verschillende functies binnen Classcraft kunnen aanpassen aan je…




2

Minecraft als leeromgeving

Gebruik Minecraft in je lessen en ga onmiddellijk van start!

Met Minecraft kan je aan heel wat doelstellingen werken binnen jouw klas, toepasbaar in het basis- en secundair onderwijs.
Leer op een laagdrempelige manier werken met Minecraft en ontdek het plezier!

Na deze sessie zal je de basishandelingen van Minecraft beheersen. 

Je kent de speciale "leerkrachtenblokken" en weet ook hoe en waar je ze kan inzetten.

Je hebt ook een aantal praktische, onmiddellijk in te zetten voorbeelden gezien.

Hoewel het gegeven praktijkvoorbeeld u…



3

Gamification, level 1-1: Spelelementen, tools & aan de slag ermee

De eerste stappen richting een gamified curriculum

Leer de beginselen van gamification en het verschil met game-base learning. Je leert hoe je spelelementen kan toevoegen aan tal van verschillende lessen.
De voorbeelden zijn uit het basisonderwijs maar de principes zijn, mits kleine aanpassingen, ook in te zetten binnen andere onderwijsniveaus.

Na deze workshop zal je:

  • een weloverwogen beslissing kunnen maken of gamification een meerwaarde is voor jouw lespraktijk;
  • de aangeboden principes kunnen toepassen op eigen lesmaterialen en de eige…


4

Escape the (basis)School

Maak drie soorten escapespelen voor binnen en buiten

Leer drie verschillende escapespellen maken voor binnen en buiten. De workshop richt zich op het basisonderwijs.
Je kan zelf je doelen en domeinen bepalen en leert een paar sterke gratis tools kennen.

Na deze sessie zal je met gevarieerde (gratis) ICT-tools verschillende soorten escape rooms kunnen maken die gebruikt kunnen worden met leerlingen en volwassenen.


5

Creëer zelf vakinhouden met de VR-tool VR-KUUB

Bevorder het samenwerken tussen leerlingen met VR

Bouw zelf virtuele leeromgevingen voor jouw leerlingen met als belangrijk doel het helpen bevorderen van communicatie en samenwerken.
Inzetbaar in het secundair maar ook in de hogere graden van de basisschool.
Om VR-KUUB te gebruik heb je al voldoende aan één VR-headset in de klas.

Na deze sessie zal je:

  • een beter begrip hebben van hoe game-based learning kan toegepast worden als één van de vele tools die een leerkracht bezit voor kennisoverdracht;
  • een beter begrip hebben va…



6

Quizlet en Wordwall - Interactief aan de slag met taal

Al spelend aan de slag met taal!

Meer interactie in jouw (taal)lessen met Quizlet en Wordwall. Ga zelf aan de slag met deze gratis tools en leer hoe je leerlingen extra motiveert.
Deze apps zijn inzetbaar in alle onderwijsniveaus.

Na deze sessie zal je:

  • de functionaliteiten van de gratis versie van Quizlet en Wordwall kennen;
  • digitale spelmogelijkheden op afstand en in de les kunnen inzetten;
  • beschikbaar online spelmateriaal kunnen zoeken, aanpassen en gebruiken;
  • geprikkeld zijn om deze laagdrempelige tool te leren ken…


7

Programmeren met Python in de 2de graad

Leren programmeren met Python op een eerder speelse manier.

Je leert er op een speelse manier programmeren met Python.
Ideaal om jouw leerlingen uit de 2de graad van secundair onderwijs te leren programmeren.

Na deze sessie zal je enkele gratis en betalende tools kennen om binnen jouw lessen te gebruiken. Je weet wat de voorkennis is van een student tweede graad en je kan hierop verder bouwen. Alles qua materiaal zoals de presentatie, lijsten met tools, oefeningen, projecten, ... zullen worden gedeeld na het volgen van de sessie. 



8

Workshop games maken

Leer op 10 verschillende manieren een game maken met je leerlingen.

Leer tien verschillende kleine tools kennen om zelf games te bouwen in de klas. Laagdrempig bouw je zo samen met jouw leerlingen games.

Na deze sessie heb je handvaten om met je leerlingen in de klas een eenvoudige game te maken in 60 minuten met verschillende tools op verschillende niveau's.

De handleiding om deze tools zelf in de klas te gebruiken kun je downloaden. De leerlingen vinden het erg leuk om aan het eind van de les elkaars game te spelen en tops en tips geven. Tijdens de les…


9

Game based learning faciliteren met kleinere tools

Verken en probeer verschillende eenvoudige (en gratis) tools.

Hoe kan je de motivatie van leerlingen hoog houden of verhogen?
Maak praktisch kennis met verschillende (gratis) kleine tools om gamification en game-based learning toe te passen in jouw les of lesfase.

Na deze sessie zal je:

  • ervaren hebben wat de effecten zijn van game based learning;
  • verschillende tools kennen om werkvormen te ondersteunen;
  • één of enkele tools uitgeprobeerd hebben om de werkvormen te ontwerpen;
  • naar huis gaan met ideeën en inspiratie om snel aan de…


10

Aan de slag met serious games

Nut, kader en praktisch inzetten van serious games in de klas!

Leer enkele serious games kennen en hoe je deze op een veilige en verantwoorde wijze kan inzetten in jouw eigen klaspraktijk.
Je krijgt ook tips & tricks om games af te toetsen aan het schoolbeleid inzake games op school en/of schermtijd.

Na deze sessie zal je:

  • zelf aan de slag kunnen met verschillende bestaande serious games en op die manier werken rond mediawijsheid, online identiteit en andere brede maatschappelijke thema’s;
  • het onderscheid kunnen maken tussen game-based learning, …


11

Deductief én immersief gamen om te leren!

Verkenning van game-based learning met Fortnite Creative en Roblox

Fortnite Creative en Roblox inzetten in de klas? Het kan!
Zou leren verslavend worden mocht het onderwijs gametechnische of game-elementen gebruiken in de lespraktijk? Deze workshop vertrekt van deze gedachte om je lespraktijk te inspireren.

Na deze sessie zal je:

  • geïnspireerd zijn om zelf deductief videogames te gebruiken in jouw onderwijscontext;
  • aan de lijve ondervonden hebben wat game-based learning is aan de hand van Roblox;
  • aan de lijve ondervonden hebben wat game-based learning…


12

Bouw een digitale zoektocht met Actionbound

Interactief en creatief aan de slag met Actionbound

Maak via een laagdrempelig platform jouw eigen gepersonaliseerde speurtocht of interactieve quiz.
Ideaal om jouw leerlingen op verkenning te sturen in de school of daarbuiten.

Na deze sessie zal je in staat zijn om jouw eigen digitale zoektochten te organiseren via het creëren van bounds die je zowel binnen als buiten kan gebruiken voor activiteiten of lessen.



13

VR in TSO/BSO

Ontdek de meerwaarde van VR voor TSO/BSO

Deze sessie is volzet.

Leer het potentieel van virtual reality in TSO en BSO richtingen kennen.
Je ontdekt er een zeer breed aanbod over verschillende vakken heen.

Na deze sessie zal je:

  • weten welke virtual reality hardware er bestaat;
  • weten wat de voor- en nadelen van virtual reality in de klas zijn;
  • weten welke toepassingen er bestaan en hoe je die in een les kunt inzetten;
  • weten hoe je zelf een stukje virtual reality kunt maken; 
  • zelf virtual reality hebben ervaren.


14

Gamification in Genial.ly met een escape room, quiz en meer

Leer de mogelijkheden kennen van dit platform

Leer Genial.ly gebruiken om een eigen escape room of quiz te maken voor jouw klas.

Na deze sessie zal je een (deels) afgewerkt product hebben: een spel, een escape game, een quiz ... Je gaat hierin zo ver als je zelf wil.
En geraak je niet tot aan de afwerking? Dan ga je sowieso naar huis met een ton aan inspiratie. En véél goesting om meteen aan de slag te gaan!


15

Leer zelf virtuele ruimtes (VR) bouwen met de app CoSpaces Edu

Ontdek de mogelijkheden van Cospaces voor in je klas

Neem een duik in de toekomst! Ga aan de slag met virtual en augmented reality games waar je op een speelse manier ook lesinhouden aan kan koppelen.

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D-wereld en enkele basiscodes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.


16

Aan de slag met ChatGPT in het onderwijs

Praktische tips voor zowel leerkrachten en leerlingen

Deze sessie is volzet.

Leer ChatGPT beter kennen en ontdek hoe deze artificiële intelligentie jou als leerkracht kan ondersteunen. Klaar voor het onderwijs van de toekomst?

Na deze sessie zal je de vaardigheden en kennis om ChatGPT naadloos te integreren in jouw dagelijkse werkzaamheden als leerkracht. Of je nu bezig bent met het voorbereiden van jouw volgende les of extra ondersteuning nodig hebt in de klas, ChatGPT is er om je te helpen.

Ben je bijvoorbeeld een wiskunde of fysica leerkracht die graag z…


17

Gamification in jouw les: introductie en aan de slag.

Basis, proeverij en zelf maken!

Deze sessie is geannuleerd.

Hoe verhoog je de fun-factor van jouw inhouden zodat de leerlingen met volle motivatie tot leren komen? Een laagdrempelige en concrete introductie op elk niveau.

Na deze sessie zal je weten hoe je lesdelen of lessen kan gamificeren en zal je beseffen dat het helemaal niet zo moeilijk is om dit aan te pakken. Daarnaast zal je hopelijk ook plezier beleefd hebben aan de sessie en wie weet is jouw team wel de grote winnaar! 


18

Creatief schrijven in de modernetalenklas met games en VR

Motiveer je leerlingen voor creatief schrijven met FanTALES

Leer hoe je creatief schrijven kan aanwakkeren in het secundair met de hulp van 'low-tech' games en virtual reality.

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je (commerciële) games en andere media uit de leefwereld van je leerlingen kan gebruiken als basis voor creatieve schrijfopdrachten in de modernetalenklas;
  • weten hoe je leerlingen die weinig open staan voor taal en tekst aan het lezen en schrijven krijgt;
  • weten wat een interactief verhaal (of ‘low-tech adventure game&rsq…

19

Games in het basisonderwijs

Scratch Junior, Scratch en micro:bit

Deze sessie is geannuleerd.

Ga nuttig en inhoudelijk aan de slag in het basisonderwijs rond gaming met 3 tools.

Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond games programmeren in het basisonderwijs.


20

Leer programmeren met Minecraft Education (MakeCode)

Praktische workshop - aan de slag met de CodeBuilder in Minecraft

Integreer MineCraft Education om doelstellingen rond computationeel denken te behalen in het lager/secundair onderwijs.

Na deze praktische sessie ben je geen Minecraft-specialist, die rol blijft weggelegd voor je gamende leerlingen, maar kan je wel aan de slag in MC:E om leuke programmeeruitdagingen aan je leerlingen te serveren.


21

Let’s play Minecraft met Stephen Reid (Engelstalig)

Aan de slag met the Prince of Play himself! Voor gevorderden.

Na deze sessie zal je: 

  • Minecraft ontdekt hebben met dé expert Stephen Reid;
  • de educatieve mogelijkheden van Minecraft beter begrijpen;
  • een les doorlopen hebben in Minecraft;
  • iets speciaals gebouwd hebben;
  • kennis hebben opgedaan om zelf (verder) met Minecraft aan de slag te gaan.