Informatie

Wat?

De nieuwe studiedag OMG - Onderwijs Met Games is hét evenement dat inzet op de educatieve, maatschappelijke, culturele en sportieve meerwaarde van moderne media. 

Tijdens dit evenement duik je in de wereld van videogames, gamification, programmeren, virtual reality, artificiële intelligentie en meer.
Weet je daarover nog niet zoveel? Dan is dit dé kans om mee te zijn en heel veel bij te leren.
We focussen op concrete mogelijkheden voor jouw les!

Iedereen is welkom, je hoeft geen gamer te zijn om bij te leren. We houden het bewust laagdrempelig.
Laat je inspireren op dit fijne festival en ga zelf aan de slag met het onderwijs van de toekomst.
Leer nieuwe tools kennen om kinderen en jongeren extra te motiveren.

Waarom mag jij dit uniek, nieuw en verrassend event niet missen? 

Lezingen - Keynotes

De hele dag door kan je gaan luisteren naar o.a. deze sprekers:

Bekijk alle keynotes.


Grootste Games/XR expo in onderwijs

Doorlopend is er ook een expo met al 25 standhouders!
Nooit eerder konden we op één plek op één dag zoveel standhouders verzamelen die allemaal een aanbod hebben rond games en XR.

Dit is geen expo waar je naar huis gaat met snoepgoed, 20 balpennen en 30 flyers. Nee! Je gaat actief aan de slag aan elke stand en speelt het spel of zet de VR-bril op.
Je gaat niet weg zonder bijgeleerd te hebben. En vooral ... plezant, maar wel verbonden met jouw vak.

Je leert de mensen kennen achter:

Spotlight demo's

Veel van de exposanten geven ook een spotlight demo van 60 minuten over hun tool.
Zo kan je het nog beter ervaren.
Je kan deelnemen aan de demo met je gewone ticket.
Je ervaart minstens deze games en VR-oplossingen, er komt nog meer bij:

  1. Pillo: een spel besturen in buitengewoon onderwijs
  2. HackShield: voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Oplossen en voorkomen van online criminaliteit.
  3. Kadet: digitaal werkboek voor lager onderwijs met games en bewegend leren.
  4. AlterEyes: een VR game om jongere gebruikers te leren recycleren samen met De Smurfen!
  5. Sportwerk Vlaanderen: VR in sport en spel
  6. Gate: een tool om je lessen te gamificeren
  7. MedievalMe: wetenschappelijk onderzoek voor middelbare scholieren
  8. Silver: versterkt de mentale weerbaarheid van jongeren tussen 12 en 16 jaar
  9. Hololens: hoe kan je ermee aan de slag in secundair en hoger onderwijs?
  10. Minelabs: fysica en chemie in Minecraft. Ook inspirerend voor andere vakken!

Lees meer over de spotlight demo's.

Workshops

En dan zijn er nog de workshops! Dé klassieker van de ICT-praktijkdag, maar deze keer niet verplicht omdat de expo, keynotes en spotlights al heel boeiend zijn.
Wil je er toch een workshop bijnemen, dan maak je je dag uiteraard nog leerrijker. Je leert dan nieuwe tools daadwerkelijk gebruiken.
Voor de workshops moet je apart inschrijven. We vragen maar € 35 extra, wat goedkoop is voor een hands-on workshop van 2,5 uur.
 

Onderwijs met Games - Workshops

Waarom kies je voor welke workshop?

  1. Classcraft leert je doorheen de hele klaswerking spelelement toe te voegen om leerlingen extra te motiveren om actief deel te nemen. Alle onderwijsniveaus.
  2. Met Minecraft kan je aan heel wat doelstellingen werken binnen jouw klas, toepasbaar in het basis- en secundair onderwijs.
  3. Leer de beginselen van gamification en het verschil met game-base learning. Je leert hoe je spelelementen kan toevoegen aan tal van verschillende lessen.
    De voorbeelden zijn uit het basisonderwijs maar de principes zijn, mits kleine aanpassingen, ook in te zetten binnen andere onderwijsniveaus.
  4. Leer drie verschillende escapespellen maken voor binnen en buiten. De workshop richt zich op het basisonderwijs.
    Je kan zelf je doelen en domeinen bepalen en leert een paar sterke gratis tools kennen.
  5. Bouw zelf virtuele leeromgevingen voor jouw leerlingen met als belangrijk doel het helpen bevorderen van communicatie en samenwerken.
    Inzetbaar in het secundair maar ook in de hogere graden van de basisschool.
  6. Meer interactie in jouw (taal)lessen met Quizlet en Wordwall. Ga zelf aan de slag met deze gratis tools en leer hoe je leerlingen extra motiveert.
    Deze apps zijn inzetbaar in alle onderwijsniveaus.
  7. Je leert er op een speelse manier programmeren met Python.
    Ideaal om jouw leerlingen uit de 2de graad van secundair onderwijs te leren programmeren.
  8. Leer tien verschillende kleine tools kennen om zelf games te bouwen in de klas. Laagdrempig bouw je zo samen met jouw leerlingen games.
    Alle onderwijsniveaus.
  9. Hoe kan je de motivatie van leerlingen in secundair hoog houden of verhogen?
    Maak praktisch kennis met verschillende (gratis) kleine tools om gamification en game-based learning toe te passen in jouw les of lesfase.
  10. Leer enkele serious games kennen en hoe je deze op een veilige en verantwoorde wijze kan inzetten in jouw eigen klaspraktijk.
    Je krijgt ook tips & tricks om games af te toetsen aan het schoolbeleid inzake games op school en/of schermtijd. Alle onderwijsniveaus.
  11. Fortnite Creative en Roblox inzetten in de klas? Het kan! Alle onderwijsniveaus.
    Zou leren verslavend worden mocht het onderwijs gametechnische of game-elementen gebruiken in de lespraktijk?
  12. Actionbound: Maak via een laagdrempelig platform jouw eigen gepersonaliseerde speurtocht of interactieve quiz.
    Ideaal om jouw leerlingen op verkenning te sturen in de school of daarbuiten. Alle onderwijsniveaus.
  13. Leer het potentieel van virtual reality in TSO en BSO-richtingen kennen.
    Je ontdekt er een zeer breed aanbod over verschillende vakken heen.
  14. Leer Genial.ly gebruiken om een eigen escape room of quiz te maken voor jouw klas. Alle onderwijsniveaus.
  15. VR bouwen met CoSpaces Edu. Ga aan de slag met virtual en augmented reality games waar je op een speelse manier ook lesinhouden aan kan koppelen.
    Alle onderwijsniveaus.
  16. Leer ChatGPT beter kennen en ontdek hoe deze artificiële intelligentie jou als leerkracht kan ondersteunen. Alle onderwijsniveaus.
  17. Verhoog de fun-factor van jouw inhouden zodat de leerlingen met volle motivatie tot leren komen? Een laagdrempelige en concrete introductie op elk niveau.
    Alle onderwijsniveaus.
  18. FanTALES: Leer hoe je creatief schrijven kan aanwakkeren in het secundair met de hulp van 'low-tech' games en virtual reality.
  19. Ga nuttig en inhoudelijk aan de slag in het basisonderwijs rond gaming met 3 tools: Scratch Junior, Scratch, Micro:bit.
  20. Integreer MineCraft Education om doelstellingen rond computationeel denken te behalen in het lager/secundair onderwijs.

Win win win!

Uiteraard is de hele dag ook één groot game, en dus kan je er ook iets winnen!
Je kan een Nintendo Switch console met gratis game winnen voor jouw klasgroep (of voor jezelf, tijdens 'toezicht' ;)).
Nu vinden ook je leerlingen dat je moet komen! :)

Waarom dit event?

Je kan als leerkracht maar beter 'mee' zijn.
Gamen is bij kinderen lager onderwijs de populairste activiteit op hun smartphone, tablet of laptop.
60% van de jongeren gamet.
Nederlandse cijfers uit 2019: Driekwart van de scholieren van 12 t/m 16 jaar gamet wel eens (75%). Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks.

Onterecht rust er nog een stigma op het spelen van video games. Gamers voelen zich een avonturier, een ontdekkingsreiziger. Ze/We zijn aan het leren, denken, ervaren, reageren.
Ze/We ontwikkelen belangrijke vaardigheden voor hun latere leven: zelfmotivatie, teamwork, kritisch denken, communiceren, multitasking, besluitvaardigheid, ...

Ben je zelf een gamer, lees dan 'We' ;)

Spelenderwijs leren is iets waardoor kinderen meer leren dan door een schoolse benadering, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar een leraar moet dit spel wel begeleiden.
Hoe? Dat leer je van andere leerkrachten op 22 mei in Kortrijk.

Het wordt uniek, misschien ook in de betekenis van: de enige keer. Reden te meer om erbij te zijn!

Organisatie

iTESE bvba - Impact Connecting
Sint-Pietersaalststraat 38
9000 Gent
BTWnr: BE0473.615.663

MET DE STEUN VAN HET VLAAMS AUDIOVISUEEL FONDS (VAF) VAN DE VLAAMSE OVERHEID

Logo

Help je mee met de promotie? Wens je een link te leggen naar onze website vanaf jouw site?
Promoot ons bij je collega's, op andere evenementen, in nieuwsbrieven.
Hier vind je onze logo's, aankondigingen, ....     

Privacy

Bij inschrijving vragen we je naam, e-mailadres en professionele achtergrond. Bij inschrijving voor een sessie kan de lesgever jouw naam en school zien. Je e-mailadres geven we nooit door. Het wordt gevraagd opdat wij jou kunnen bereiken om volgende ICT-praktijkdagen aan te kondigen (je kan uitschrijven via je profiel) of zodat de lesgever je kan bereiken ter voorbereiding van de sessie. De lesgever kent je e-mailadres echter niet omdat de communicatie via de website naar de deelnemers wordt verstuurd. Op het evenement zelf staat je e-mailadres op je badge verborgen in een QR-code. Zo beheer je zelf of je je e-mailadres doorgeeft dooor je badge te laten scannen.

Meer info lees je in de Privacyverklaring.