112. Power Apps gebruiken om een centrale school app te maken

Deze sessie is volzet.

Efficiëntie verhogen + versplintering van info en functies verhelpen

Inhoud

Herneming sessie in Gent

Deze workshop wordt op 12 maart ook gegeven in Gent. Hiervoor kan je je nog inschrijven.

 

Inleiding

Voor bijna elke taak, elk probleem, alle administratieve plichten... is er wel een digitale oplossing die dit kan automatiseren of verbeteren. Ook onze scholengroep is zo met de beste bedoelingen begonnen aan een golf van digitalisering een hele tijd geleden.

We merkten echter een sterke versplintering op van tools, bronnen, werkwijzen ... die net voor méér frustratie en werk leken te zorgen.
Om dit tegen te gaan, hebben we een centrale app ontwikkeld binnen Power Apps in combinatie met Power Automate en SharePoint met als doel deze versplintering te verhelpen en een aantal repetitieve taken te automatiseren.

Elk personeelslid kan de app gebruiken en krijgt toegang tot verschillende onderdelen op basis van functie binnen de school. Het bundelt alle nodige onderdelen in één systeem én is op elk toestel vlot toegankelijk via de app rechtstreeks of via Teams. Een aantal voorbeelden: doorgeven van fietsvergoedingen, ICT-helpdesk, plannen van oudercontacten, EHBO-meldingen, informatie per school weergeven, wachtwoorden van leerlingen resetten ...

Inhoud

Tijdens deze sessie krijg je algemene informatie over Power Apps, Power Automate en SharePoint. We bespreken een aantal voorbeelden van functies die je dan ook meteen kunt uitproberen. We focussen op praktijkvoorbeelden en best practices.

  • Power Apps:
    • Algemene info
    • Opbouw van schermen, navigeren, lay-out ...
    • Enkele basisfuncties: info plaatsen, bellen, mailen, onderdelen tonen of verbergen op basis van (de functie van) een personeelslid ...
  • Power Apps combineren met Power Automate / SharePoint:
    • Algemene info
    • Fietsvergoedingen doorgeven
    • Wachtwoord reset formulier
    • ...
  • Publiceren van een app
    • + vastpinnen van een app binnen teams voor alle personeelsleden

Resultaat

Na deze sessie zal je:

Zelf aan de slag kunnen gaan om met Power Apps een centrale app te bouwen die allerhande functies en automatiseringen combineert. Het doel is om voor de eindgebruiker één systeem te maken dat kan gebruikt worden om fietsvergoedingen door te geven, de ICT-helpdesk te gebruiken, informatie op te vragen, administratie te regelen ...

Je leert vlot werken met Power Apps in combinatie met Power Automate en SharePoint. We vertrekken vanuit enkele praktische voorbeelden en bespreken best practices om zo'n app op te bouwen. 

Voorkennis

Verplichte kennis

Deze sessie is gericht op deelnemers uit scholen die gaan starten of pas gestart zijn met het ontdekken van Power Apps, Power Automate, SharePoint... Het is zeker niet een cursus om geavanceerde zaken uit te werken en de focus ligt dus op hoe je als beginner met het systeem aan de slag gaat.

Daarvoor heb je nodig: basis beheer en opbouw van de admin centers binnen MS365. Het is zeker niet verplicht om dit in detail te kennen, maar het gaat je wel helpen als je je weg kent binnen de ''admin" kant van MS365.

Meegenomen kennis

Zeker niet verkeerd om al eens wat te experimenteren met Power Apps, Power Automate, SharePoint ... 

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Overzicht van nuttige websites per onderwerp die beter up-to-date worden gehouden dan een uitgeschreven syllabus.

Sites

Documentatie van MS zelf:

Interessant voor

  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Administratie
  • Systeembeheer
  • ICT-beleid

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: C107
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 20 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Jeroen Cools
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Aan de slag met Power Apps

Deze pagina werd al 861 keer bekeken