140. Hoe breng ik AI in de klas: van lesmateriaal tot schoolbeleid
Een algemeen overzicht + concrete tips voor je les en je beleid
Inhoud
Inleiding
Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen?
Inhoud
Tijdens deze presentatie krijg je een inleiding in de wereld van AI. Je leert er over verschillende vormen van 'Machine Learning' en vooral hoe jij deze kan inzetten in jouw klas. Via concreet en kant-en-klaar lesmateriaal leid ik jou van slimme vuilnisbakken, langsheen Oudgriekse epigrafie en taaltechnologie tot schoolafspraken rond het gebruik van die nieuwe AI-technologie.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- kunnen duiden wat AI is;
- een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing;
- concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula;
- handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik.
- Navigeren binnen een browser-venster.
- Gebruikmaken van de verkenner of file explorer.
- Een bestand kunnen uploaden.
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Lesmaterialen (slides, syllabi) zullen digitaal aangeboden worden tijdens de sessie.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs: Graad 3
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Secundair onderwijs
- ICT-beleid
- Data & AI
Tijdstip
Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: D026
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 48 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Robbe Wulgaert
Lees meer over de expertise van Robbe.
Korte titel : AI: Overzicht en beleid
Deze pagina werd al 1567 keer bekeken