163. Je les tot spel omtoveren m.b.v. gamification
Deze sessie is geannuleerd.
Geef de intrinsieke motivatie van je leerlingen een boost!
Inhoud
Inleiding
Gamification wordt gedefinieerd als het gebruiken van spelelementen in een niet-spelcontext. Deze definitie gaat echter het doel van gamification volledig voorbij. Het draait namelijk allemaal om het stimuleren van gedrag. Het is een manier om de intrisieke motivatie van, in ons geval, de leerlingen te stimuleren om actief bezig te zijn met het verwerken van leerstof. Van het gebruik van Twister of Jenga om rekensommen of vervoegingen in te oefenen tot een volledig uitgewerkte gamified lesweek met een heus baasgevecht op vrijdagnamiddag, het kan allemaal!
Inhoud
In deze workshop maak je niet alleen kennis met gamification als concept (en het verschil met Game-Based Learning), maar leer je, o.b.v. verschillende praktijkvoorbeelden (uit het lager onderwijs), hoe je verschillende spelelementen (zoals o.a. storytelling, worldbuilding, uitdagingen, beloningen…) op een eenvoudige manier kan creëren en integreren in de eigen klaspraktijk zonder je huidig curriculum drastisch te wijzigen. Tenslotte worden er tijdens de workshop een heleboel analoge en digitale tools aangereikt die je kunnen helpen in de creatie van alle benodigde materialen.
Disclaimer: Hoewel de gegeven praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs afkomstig is, zijn de aangeboden principes, mits de nodige wijzigingen, toe te passen in andere onderwijsniveaus.
Resultaat
Na deze workshop zal je:
- een weloverwogen beslissing kunnen maken of gamification een meerwaarde is voor jouw lespraktijk;
- de aangeboden principes kunnen toepassen op eigen lesmaterialen en de eigen lespraktijk;
- weten welke analoge en digitale tools je kan aanwenden in de creatie van de nodige materialen i.k.v. je gamifiede lespraktijk.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- (Serious) gaming
- Digitale Leermiddelen
- Leren op maat / e-learning
Tijdstip
Namiddag (14:00 - 16:30)
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Korte titel : Boost motivatie gamification
Deze pagina werd al 515 keer bekeken