25. Computationeel denken: Unplugged in basisonderwijs
Unplugged programmeren met behulp van eenvoudige materialen
Inhoud
Inleiding
Probleemoplossend denken, ook jonge kinderen kunnen dat! Door dagelijkse activiteiten te analyseren, op te delen in kleine stapjes, ervaren de kinderen dat het computationeel denken niet zo moeilijk is dan dat het lijkt.
Inhoud
Op een speelse manier kinderen zelf laten ontdekken hoe een 'computerspelletje' bestuurd kan worden. Zelfs zonder dure materialen kunnen we aan de slag in de klas.
We leggen de link naar dagelijkse activiteiten. Welke stappen zet je bij het aankleden? Welke handelingen herhaal je? Is de volgorde van de stappen belangrijk? Aan welke voorwaarden moet de omschrijving van de stappen voldoen?
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- computationeel denken kunnen stimuleren bij jouw leerlingen, zonder dat u dure materialen dient aan te kopen;
- ervaren hebben dat dagelijkse activiteiten kunnen gebruikt worden om het computationeel denken bij kinderen te stimuleren;
- kennis gemaakt hebben met enkele voorbeelden van unplugged programmeren;
- ervaren hebben dat computationeel denken, tot onze dagelijkse activiteiten behoort.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Zorgcoördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: C101
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Mieke Vanormelingen
Lees meer over de expertise van Mieke.
Korte titel : Computationeel denken BaO
Deze pagina werd al 548 keer bekeken