45. Escape the (basis)school met QR-codes, Google Docs, Sites , ...
Maak drie soorten escapespelen voor binnen en buiten
Inhoud
Inleiding
Escaperooms zijn hot, ze schieten als paddestoelen in elke stad uit de grond. Maar het is helemaal niet zo moeilijk om zelf in de klas of in en rond de school een escapespel te maken met behulp van verschillende ICT-tools zoals QR-codes, Google Docs, Sites en invulformulier en een gratis app om speurtochten te maken.
Inhoud
Je maakt in deze sessie drie soorten escapespelen:
-
Een escaperoom met gevarieerde opdrachten in een online kamer.
-
Opdrachten die verborgen zitten achter verborgen QR-codes in de school
-
Een speurtocht buiten met verborgen opdrachten met behulp van een gratis app
Deze escapespelen kan je inzetten met jouw leerlingen, het eigen team (teambuilding - verrassingsactiviteit, ...) of een vereniging.
Tijdens deze sessie doe je ICT-vaardigheden op die elders kunnen gebruikt worden:
-
een eenvoudige website maken met Google Sites;
-
een QR-code maken die gekoppeld is aan het adres van een webpagina;
-
een invulformulier maken met zelfcorrectie;
-
online opdrachten koppelen aan een locatie;
-
een pagina beveiligen met een code.
Resultaat
Na deze sessie zal je met gevarieerde (gratis) ICT-tools verschillende soorten escape rooms kunnen maken die gebruikt kunnen worden met leerlingen en volwassenen.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Over een Google-account beschikken
Een app kunnen installeren op een smartphone
Lesmateriaal
Alle lesmateriaal is online beschikbaar voor wie over een google-account beschikt. Dit kan een gmailadres zijn of een ander mailadres waar een google-account aan gekoppeld is. https://youtu.be/8MU5dmG8NH8
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs: Vanaf 10 jaar
Thema's
- (Serious) gaming
- Digitale Leermiddelen
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: C007
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Installeer de browser Chrome op voorhand.
Om het escapespel te maken met de gratis app heb je een Android-telefoon nodig. De app is niet beschikbaar voor iOS.
Je hebt een Google-account nodig (Gmail-adres)! Zorg ervoor dat je de aanmeldgegevens kent: naam en wachtwoord. Als je er geen hebt, kan je er eentje aanmaken op https://accounts.google.com/signup.
Lesgever
Patrick Keysabyl
Lees meer over de expertise van Patrick.
Korte titel : Escape rooms in (basis)school
Deze pagina werd al 814 keer bekeken