47. Gamification in je les: Scenario’s ontwerpen met AI & leuke tools
Voeg een fun-factor toe aan jouw les(sen) met Genially & Thinglink
Inhoud
Inleiding
Leren is niet voor iedereen altijd een even groot feest. Hoewel velen beweren dat het niet kan, zie ik altijd een mogelijkheid om iets net dat sprankeltje meer te geven. Net iets meer "fun" want wat is nu leuker dan leren!?
Inhoud
In de eerste fase (+/-) 45 minuten geef ik een algemene uitleg over spelen in onderwijs, de verschillende vormen van games komen aan bod en ik toon je verschillende voorbeelden. Ik breng - ondanks dat het ICT-praktijkdag is - ook wat papieren attributen mee.
In de tweede fase ga je in team(s) aan de slag met een escape game. De inhoud van de game focust op gamification en alles wat hiermee gepaard gaat. Je gaat dus zélf spelenderwijs op ontdekking en denkt tegelijkertijd na over jouw mogelijkheden.
In de derde fase gaan we aan de slag met een concrete opdracht. Voorzie zelf een lesonderwerp of lessenreeks die je leuker/actiever/boeiender wil maken.
We gaan werken met Genially en 360°-beelden (Thinglink of andere tools). Tot slot demonstreer je even (beknopt) aan jouw mededeelnemers wat jouw ideeën zijn.
En wie weet ga je naar huis met een prijsje :)
Resultaat
Na deze sessie zal je hopelijk (maar eigenlijk twijfel ik er niet aan) naar huis gaan met een hoofd (of notitieschriftje) vol ideeën om jouw les spelenderwijs aan te pakken. Enerzijds dankzij mijn eigen inbreng maar ook door het delen en spelen met elkaar!
Voorkennis
Meegenomen kennis
Wie al een béétje overweg kan met Genially en/of Thinglink kan vooral inhoudelijk aan de slag.
Mensen met veel kennis over het maken en gebruiken van spelen in de klas zullen misschien niet zoveel nieuws opsteken...
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Je krijgt een overzichtje van alle tools en tricks zodat je meteen terug aan de slag kan eens je thuiskomt!
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Secundair onderwijs
- Audiovisueel
- (Serious) gaming
- Digitale Leermiddelen
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D138
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 17 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis. Installeeer vooraf de browser Chrome.
Breng eventueel beeldmateriaal (op jouw laptop) mee dat bij jouw vak hoort waarvoor je iets zou willen uitwerken.
Lesgever
Kim Dekeyser
Lees meer over de expertise van Kim.
Korte titel : Fun in de les met gamification
Deze pagina werd al 643 keer bekeken