51. Scratch stap voor stap leren kennen vanaf nul (voor sec. ond.)
Van unplugged computationeel denken tot FTRPRF
Inhoud
Inleiding
Computationeel denken, een term die we vaker horen, en nu ook een onderdeel is van het leerplan GLI binnen katholiek onderwijs, en in het GO! ook een onderdeel is binnen de basisvorming.
Hoe begin je daar nu aan?
Inhoud
Ik voorzie enkele oefeningen unplugged computationeel denken. Daarnaast laat ik je kennis maken met één gratis tool die goed werkt voor onze school. We gebruiken deze tool al een tijdje en zijn zeer tevreden, ook leerlingen reageren enorm positief. Tot slot neem ik je mee in de wereld van FTRPRF, deze tool is betalend, maar heeft een ingebouwde co-teacher. Die werkt zeer goed en geeft wat meer rust voor de leraar.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- naar huis gaan met kant-en-klaar lesmateriaal. We gaan er samen mee aan de slag, en er is voldoende ruimte voor vragen;
- enkele voorbeelden meekrijgen van hoe ik het aanpak binnen onze school, zowel online als offline.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
Dit is een BASISsessie. Ben je helemaal nieuw in de wereld van Scratch? Dan kan je hier terecht!
Ben je niet nieuw in de wereld, maar wil je wat extra voorbeelden van good practices, schrijf je dan zeker in!
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Uitgewerkte lessen
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Secundair onderwijs
- Programmeren
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D133
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 5 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Joke Vandepitte
Lees meer over de expertise van Joke .
Korte titel : Scratch basis (sec. ond.)
Deze pagina werd al 444 keer bekeken