54. Arduino (beginners): LED, knoppen, ultrasone sensoren via C++
Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen
Inhoud
Inleiding
Arduino is een open-source elektronicaplatform. Een soort microcontroller die je kunt programmeren. De Arduino heeft input en output poorten waarop je allerlei sensoren en actoren kan aansluiten. Een sensor is bijvoorbeeld een schakelaar, magneetcontact, temperatuursensor, bewegingsmelder of een lichtsensor. Een actor is bijvoorbeeld een relais (elektronische schakelaar), een LED of een elektromotor.
Inhoud
Met de Arduino kun je op basis van een input een output regelen. Bijv. als er beweging wordt geconstateerd in een ruimte, gaat een lamp aan. Of als er een schakelaar wordt bediend, dat een elektromotor gaat draaien. Er zijn vele mogelijkheden.
Voor het voeden van de input poorten van een Arduino, maak je gebruik van elektronica. Dat kunnen simpele enkelvoudige componenten zijn (zoals een lichtsensor) tot complete elektronische schakelingen op een printpraat.
Hetzelfde geldt voor de outputpoorten. Je kunt er iets eenvoudigs als een led op aansluiten, maar ook bijvoorbeeld een meer ingewikkelde schakeling op een printpraat om een elektronische wisselschakelaar op 220 V aan te sturen. Bijvoorbeeld voor het schakelen van een lamp op 220 V.
Resultaat
In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.
We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.
Wat mag je verwachten in deze sessie:
- schakelschema's genereren met Ciruito;
- programmeren in de programmeertaal C++;
- het sturen van een knipperend led;
- het sturen van meerdere led’s;
- programmeren van drukknoppen, potentiometers en/of ultrasone sensoren;
- het aanpassen van je geüploade programma (Sketch).
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
Hier is het belangrijk dat je geen voorkennis moet hebben. We gaan echt van start als beginner. Wie dus op zoek is naar gevorderde oefeningen, zal tijdens deze sessie niet altijd geholpen kunnen worden.
Basisvaardigheden computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...) zijn wel vereist.
Lesmateriaal
Digitale bestanden: links en voorbeeldprogramma.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Secundair onderwijs
- Hardware
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D136
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Installeer vooraf al de Arduino IDE software. Deze software is gratis te downloaden.
Lesgever
Stef Coomans
Lees meer over de expertise van Stef.
Korte titel : Arduino voor beginners
Deze pagina werd al 1206 keer bekeken