106. Leesvaardigheid op digitale platformen

Specifieke competenties voor digitale leesstrategieën

Inhoud

Inleiding

Is er een onderscheid te maken tussen lezen op papier en lezen op schermen? Toch wel. In deze sessie gaan we het onderscheid didactisch fileren. 

Inhoud

Met welke aspecten moet je rekening houden wanneer je aan de slag gaat met teksten op schermen? 

  • Context: omgevingskenmerken: Een leerling bevindt zich niet in een steriele omgeving maar is onderdeel van een gemeenschap, een klasse, een leeftijd,... In hoeverre heeft dat invloed op onze leesvaardigheid en onze omgangsvormen met digitale platformen? 
  • Context: Toepassingsvormen: Wat verwachten we, als leerkracht, van de toepassingen die we verbinden aan lezen? 
  • Activiteitsgraad: Een leerling moet aan de slag met de teksten op digitale platformen. Maar wat bieden we aan? Houden we het bij een eenvoudige .pdf of verwachten we uitgebreide zoekstrategieën? 
  • De lezer: Naast de omgevingskenmerken heeft de leerling ook kenmerken en in hoeverre spelen deze een rol? Motivatie, cognitieve vaardigheden en andere persoonlijke kenmerken gaan een rol spelen bij leesvaardigheid. Hoe kunnen we daaraan tegemoetkomen met digitale teksten?
  • Tekstvormen: Wanneer het gaat over digitale teksten kunnen we veel beter gaan differentiëren tussen tekstsoorten: platte of vlakke artikels of teksten in XR-omgevingen, misschien wel hybride of toch maar beter literair?
  • Werkvorm: Kiezen we voor werken in groep of eerder individueel en heeft dat dan invloed op lezen op digitale platformen? Wanneer avatars in tekstballonnen praten, is dat dan niet net iets anders? 
  • Device: Welk device zetten we in? Doen we dat op een tablet? Misschien wel immersief? Of gaan we voor de smartphone.

Het is vaak balanceren op een slappe koord maar met het dashboard voor digitale leesvaardigheid kom je al een heel eind. Kom het ontdekken in deze sessie. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • met het dashboard digitale leesvaardigheid aan de slag kunnen;
  • een analyse kennen van allerlei kenmerken die kunnen inspelen op leesmotivatie

Digitale platformen zijn nét iets anders en dragen misschien wel meer potentieel in zich om aan de slag te gaan. Kom het ontdekken tijdens deze sessie. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

Namiddag (13:30 - 16:00)
Lokaal: C001
Er zijn 50 plaatsen waarvan er 37 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Vincent Vanrusselt
Lees meer over de expertise van Vincent.


Korte titel : Digitale platformen

Deze pagina werd al 372 keer bekeken