20. Leren programmeren in de kleuterklas
Pixeltekenen, Blue-Bot, Qobo, Code.org, Scratch Jr., Intellino
Inhoud
Inleiding
In deze workshop krijg je een breed, tastbaar en uitgebreid aanbod van mogelijkheden om nuttig en inhoudelijk aan de slag te gaan in de kleuterklas rond STEAM, programmeren en robotica.
Je hoeft helemaal geen ervaring met programmeren te hebben.
De tools die we tonen richten zich op leerlingen van 4 tot 6 jaar. Sommige tools zijn meer geschikt voor de jongere leerlingen, andere voor de wat oudere leerlingen. Als leerkracht kan je bij elke tool zelf inschatten of het haalbaar is voor jouw leerlingen. Wij geven advies vanuit eigen ervaring.
Inhoud
Unplugged werken aan computationele vaardigheden. We beginnen de sessie met een aantal opdrachten om jonge kinderen eenvoudig te leren programmeren zonder dat je daarvoor een computer of andere tools nodig hebt. We leren denken als een robot, bewegen als een robot en we leren codes te schrijven als een programmeur. We bespreken hoe je praktisch aan de hand van kleine stappen een opbouw kan creëren in deze lessen.
Daarna zullen we een aantal tools zoals Blue-Bot, Primo Cubetto, Qobo, Code.org, Scratch Jr. en Intelino, bespreken, testen en uitwerken. We gaan ook aan de slag met enkele apps die de schrijfmotoriek van de leerlingen stimuleert. De bedoeling is om de leerlingen van het kleuteronderwijs en eerste leerjaar lager onderwijs te leren programmeren, zonder dat je hierover enige voorkennis hebt.
Resultaat
Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Eerste leerjaar
Thema's
- Kleuteronderwijs
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: C105
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 24 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Kevin Bostoen
Lees meer over de expertise van Kevin .
Korte titel : Programmeren in de kleuterklas
Deze pagina werd al 1102 keer bekeken