25. Leerlijn computationeel denken adhv tools (kleuters & 1ste graad)
Handvaten voor een stapsgewijze implementatie (beginners)
Inhoud
Inleiding
Computationeel denken, programmeren en coderen! Het is niet meer weg te denken uit het onderwijs, maar hoe kunnen we de jongste leerlingen hierbij op een doordachte manier betrekken? Een (praktisch) antwoord op deze vraag probeer ik te bieden tijdens deze hands-on workshop!
Inhoud
De leerlijn computationeel denken biedt eenvoudige, stapsgewijze begeleiding en praktische oefeningen aan om concepten zoals algoritmen, patroonherkenning en probleemoplossend denken te begrijpen. Leerlingen stimuleren in het ontwikkelen van hun digitale geletterdheid door middel van computationeel denken wordt met deze handvaten een eitje!
In deze workshop word je begeleid in het gebruik van deze leerlijn, krijg je de nodige (gratis) tools aangereikt en maak je de transfer naar de eigen klaspraktijk door deze concepten te integreren in concrete klasactiviteiten. Zo kan je morgen reeds aan de slag!
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- de concepten van computationeel denken kennen en kunnen toepassen in de klaspraktijk;
- de basisvaardigheden van de verschillende voorgestelde robots, apps en software beheersen;
- de verschillende niveaus van programmeren kennen.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 1ste graad/ groep 3-4
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Kleuteronderwijs
- Apple
- Digitale Leermiddelen
- Programmeren
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D125
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.
Namiddag (13:30 - 16:00)
Lokaal: D125
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng je eigen iPad mee met daarop de volgende apps geïnstalleerd:
- Bee-Bot
- Scratch Jr
- Codespark
Lesgever
Wouter Willems
Lees meer over de expertise van Wouter.
Korte titel : Leerlijn computationeel denken
Deze pagina werd al 539 keer bekeken