42. De betekenis van AI voor het onderwijsbeleid & European AI-act
Onderwijs zou onder 'hoog risico' vallen. Wat betekent dit?
Inhoud
Inleiding
Het bieden van een goed referentiekader voor iedereen die straks (of vandaag al) aan de slag wil met artificiële intelligentie wordt uitgerold. Maar wat betekent dit voor onderwijs?
Inhoud
De regelgeving rond artificiële intelligentie is een prioriteit geworden voor de Europese Unie. De Europese leiders willen zich graag in de voorhoede positioneren. Vandaar dat er nu al voorstellen zijn voor een op risico gebaseerde regulatie die verder bouwt op GDPR. Maar verder nog, wat zijn de ethische consequenties van de doorstart van artificiële intelligentie? Daarbij gaat het over transparantie, verantwoordelijkheid en de invloed die de innovatieve technologie zal hebben op de samenleving en dus ook onderwijs.
Resultaat
Na deze sessie zal je ...
- Inzicht verworven hebben in de European AI-act.
- De opzet kennen van European AI-act.
- De gevolgen voor het onderwijsbeleid op school- en klasniveau.
- Enkele ethische hete hangijzers meekrijgen rond het gebruik van artificiële intelligentie.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
Tijdstip
Blok 42 (23-02-2024) (13:20 - 13:50)
Er zijn 250 plaatsen waarvan er 240 bezet zijn.
Vorm
Live presentatie of demoLesgever
Vincent Vanrusselt
Lees meer over de expertise van Vincent.
Korte titel : Ai in onderwijsbeleid
Deze pagina werd al 330 keer bekeken