58. Over kansen en valkuilen van AI voor het onderwijs
To AI or not to AI?
Inhoud
Inleiding
In de sessie "Hoe kan A.I. effectieve didactiek versterken" zagen we dat er heel wat kansen zijn voor artificiële intelligentie om onze didactiek en ons onderwijs te versterken. Maar er is ook een keerzijde aan het gebruik van A.I. in het algemeen, en een aantal valkuilen specifiek voor het onderwijs.
Inhoud
Eerst en vooral hebben we het over het verschil tussen beginners en experts, en hoe zij A.I.-tools op heel verschillende manieren inzetten. Door van onze leerlingen experts te maken, kunnen we hen ook optimaal van A.I. gebruik laten maken. Een tweede kans is het gebruik van data in het onderwijs, een tendens die in de toekomst zeker aan belang zal winnen. Maar ook daar is het opletten geblazen voor de gevaren van bias. Tot slot staan we nog kort even stil bij de keerzijde van de A.I.-medaille op vlak van energieverbruik, privacy en de mogelijke impact op onze job als leerkracht
Resultaat
Na deze sessie zal je ...
- weten hoe experts en beginners op een andere manier met A.I. omgaan.
- een genuanceerd beeld hebben van kansen en valkuilen van dataficatie van onderwijs
- zicht krijgen op een aantal belangrijke kanttekeningen die we moeten plaatsen bij het gebruik van A.I.
Voorkennis
Meegenomen kennis
Het is mooi meegenomen als je al een beetje op de hoogte bent van de mogelijkheden en werking van de verschillende A.I.-tools die momenteel op de markt zijn. Er worden een aantal tools genoemd, maar er wordt niet dieper ingegaan op de exacte aard ervan. Basiskennis over wat artificiële intelligentie is, is handig.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
Tijdstip
Blok 58 (22-03-2024) (13:20 - 13:50)
Er zijn 400 plaatsen waarvan er 250 bezet zijn.
Vorm
Live presentatie of demoLesgever
Mitte Schroeven
Lees meer over de expertise van Mitte.
Korte titel : Kansen en valkuilen van AI
Deze pagina werd al 304 keer bekeken