101. ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag
Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback
Inhoud
Inleiding
Je digitale co-teacher slim inzetten voor een gedifferentieerde aanpak, biedt erg veel kansen om tot een gepersonaliseerde en inclusieve aanpak te komen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een beknopt, maar helder theoretisch kader, zie je hoe dit kan georganiseerd worden.
Inhoud
We koppelen tijdens deze sessie de verschillende fases van het lesgeven, van ontwerp over evaluatie tot remediëring, aan haalbare doelstellingen voor differentiatie. Die kunnen we verwezenlijken met gratis beschikbare en haalbare internettoepassingen en leerversterkers.
De spreker toont doorheen de volledige sessie a.d.h.v. veel actuele praktijkvoorbeelden aan dat differentiëren niet eens zo onoverkomelijk hoeft te zijn. De voorbeelden komen vooral uit het secundair onderwijs, maar zijn zeker transfereerbaar naar lager en hoger onderwijs.
Verweven doorheen het geheel, ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen:
- Je maakt ondertussen je eigen online oefenmateriaal aan (voor wie ICT-vaardig is).
- Er is aandacht voor de trend naar meer learning analytics en hoe je die inzet om te differentiëren.
- Je krijgt enkele hints om zelfverantwoordelijk leren bij leerlingen te ondersteunen door expliciet in te zetten op leerstrategieën.
- Uiteraard gaat een gedeelte van de workshop ook over hoe A.I. (zoals ChatGPT, Copilot en Claude) ons hierin kan ondersteunen.
Laat dit duidelijk zijn: het praktische, hands on gedeelte is eerder beperkt: amper de helft van de volledige duur. Het is dus ook een inspirerende sessie die de voorbije twaalf edities een gemiddelde score van +80% kreeg.
Het volgen van de workshop is grotendeels haalbaar met een eigen tablet, maar vlotter is gebruik te maken van een eigen laptop. Zeker wie niet vertrouwd is met typen op een tablet brengt best een laptop mee. Zelf heb ik amper ervaring met iPads.
Bonus: tijdens de sessie krijg je een paswoord voor toegang tot het hoofdstuk Digitaal differentiëren van de hybride cursus Leren differentiëren van Schoolmakers.
Tip: Bij de evaluatie van vorige sessies is gebleken dat voor sommige deelnemers het tempo wat aan de hoge kant ligt. Als je denkt daarbij te zullen horen, zet je dan best vooraan, dan kan ik je vlotter mee op weg helpen. Kwestie van de anderen niet te moeten laten wachten, een eerste punt van differentiatie ;) Laat dit je er vooral niet van weerhouden in te schrijven voor deze sessie, want misschien net voor jou kan die erg interessant zijn.
Van harte welkom!
Resultaat
Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.
Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site en e-course beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.
Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt en hoe dat zich vertaalt naar je aanbod aan eigen interactief oefenmateriaal.
Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te zien. Sommige proberen we tijdens de sessie kort even uit, andere ga je op eigen initiatief verder moeten ontdekken als je ze interessant vindt.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Voor wie niet zo computervaardig is, kan het tempo wat aan de hoge kant liggen. Kwestie van niet alles mee te volgen dan, maar zelf te selecteren wat je het interessantst lijkt. Zet je dan vooraan, dicht bij de lesgever... ;)
Lesmateriaal
Link naar online doorbladerbare presentatie of video voor iedereen die inschreef. Link met toegang tot een stuk e-course.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Digitale Leermiddelen
- Leren op maat
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: Tool2
Kostprijs: € 40
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Je deelnametarief: € 85 + kostprijs per workshop
Vorm
WorkshopMee te brengen
Al sinds de vorige editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
1. Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. Met Mac en Linux heb ik echter geen praktische ervaring, dus kan ik je computertechnisch dan ook niet echt helpen.
2. HEEL BELANGRIJK
Als je niet met jouw eigen laptop komt, zorg er dan voor dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet ook kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens als je wil registreren op bepaalde sites.
Lesgever
Erik Devlies
Lees meer over de expertise van Erik.
Korte titel : ICT en differentatie
Deze pagina werd al 374 keer bekeken