55. De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs.
Leerlijn computationeel denken uitwerken van kleuter tot lager.
Inhoud
Inleiding
Computationeel denken, programmeren en coderen zijn termen die steeds vaker opduiken in het onderwijs. Maar wat houden deze begrippen nu precies in en hoe kun je hiermee aan de slag in de klas? Verken de essentie van programmeren en coderen en ontdek hoe je dit actief kunt integreren in je klaspraktijk. Leer praktische tools en robots kennen die direct inzetbaar zijn. Word je bewust van de kracht van computationeel denken en versterk de probleemoplossende vaardigheden van je leerlingen.
Inhoud
In het eerste deel verken je de concepten van computationeel denken zoals algoritmen, patroonherkenning, abstractie en decompositie. Dit doe je aan de hand van interactieve werkvormen, waarbij je een dieper inzicht krijgt in elk begrip en leert hoe je deze gemakkelijker kunt toepassen in je eigen klasomgeving. Door samen te werken in groepen en ideeën uit te wisselen, ga je naar huis met een schat aan inspiratie.
Vervolgens verken je een aantal robots waaronder de Glow and Go bot, Bee-Bot, Blue-Bot, Ozobot, Photon en Dash. Aan de hand van een (doorschuif)carrousel leer je de basisprincipes van elke robot kennen. Door gebruik te maken van specifieke lesplannen leer je ook hoe je de robots kunt integreren in verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie, …
Als afsluiter denk je na over hoe je computationeel denken kunt integreren in je eigen lespraktijk. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag.
Resultaat
Na deze sessie:
- ontwikkel je je eigen competenties om met computationeel denken en coderen aan de slag te gaan;
- verwerf je tools om computationeel denken en coderen aan kinderen van 3 tot 12 jaar aan te leren;
- ervaar je hoe het is om aan de slag te gaan met programmeertools en robots.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Lesfiches robots
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
Thema's
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: STEM1
Kostprijs: € 40
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Je deelnametarief: € 85 + kostprijs per workshop
Vorm
WorkshopMee te brengen
Installeer via iOS, Google of Android toestel de volgende applicaties:
App Blue-Bot, app Photon Edu, app Dash Wonder en Dash Blockly.
Lesgever
Maarten Van Hulle
Lees meer over de expertise van Maarten.
Korte titel : Leerlijn compu. denken LO
Deze pagina werd al 398 keer bekeken