55. De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs.

Leerlijn computationeel denken uitwerken van kleuter tot lager.

Inhoud

Inleiding

Computationeel denken, programmeren en coderen zijn termen die steeds vaker opduiken in het onderwijs. Maar wat houden deze begrippen nu precies in en hoe kun je hiermee aan de slag in de klas? Verken de essentie van programmeren en coderen en ontdek hoe je dit actief kunt integreren in je klaspraktijk. Leer praktische tools en robots kennen die direct inzetbaar zijn. Word je bewust van de kracht van computationeel denken en versterk de probleemoplossende vaardigheden van je leerlingen.

Inhoud

In het eerste deel verken je de concepten van computationeel denken zoals algoritmen, patroonherkenning, abstractie en decompositie. Dit doe je aan de hand van interactieve werkvormen, waarbij je een dieper inzicht krijgt in elk begrip en leert hoe je deze gemakkelijker kunt toepassen in je eigen klasomgeving. Door samen te werken in groepen en ideeën uit te wisselen, ga je naar huis met een schat aan inspiratie.

Vervolgens verken je een aantal robots waaronder de Glow and Go bot, Bee-Bot, Blue-Bot, Ozobot, Photon en Dash. Aan de hand van een (doorschuif)carrousel leer je de basisprincipes van elke robot kennen. Door gebruik te maken van specifieke lesplannen leer je ook hoe je de robots kunt integreren in verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie, …

Als afsluiter denk je na over hoe je computationeel denken kunt integreren in je eigen lespraktijk. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag.

Resultaat

Na deze sessie:

  • ontwikkel je je eigen competenties om met computationeel denken en coderen aan de slag te gaan;
  • verwerf je tools om computationeel denken en coderen aan kinderen van 3 tot 12 jaar aan te leren;
  • ervaar je hoe het is om aan de slag te gaan met programmeertools en robots.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Lesfiches robots

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs

Thema's

  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: STEM1
Kostprijs: € 40
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Je deelnametarief: € 85 + kostprijs per workshop

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Installeer via iOS, Google of Android toestel de volgende applicaties: 

App Blue-Bot, app Photon Edu, app Dash Wonder en Dash Blockly.

Lesgever

Maarten Van Hulle
Lees meer over de expertise van Maarten.


Korte titel : Leerlijn compu. denken LO

Deze pagina werd al 398 keer bekeken