94. Data als brandstof voor beter leren 60'
Learning Analytics ontcijferd
Inhoud
Inleiding
De digitale omslag maakt dat we gigantisch veel datagegevens van leerlingen bijhouden. Het analyseren van deze data, learning analytics, kan heel waardevol zijn in ons dagelijks onderwijs. De studiedata zijn er, waarom zouden we er niets mee doen? Of je nu leerkracht, directeur of pedagogisch ICT-coördinator bent.
Inhoud
Deze startersessie heeft als hoofddoel jou te dopen in de beginselen van learning analytics en studiedata.
We starten met een duidelijke definitie van het begrip en breiden dit uit met de typische vaktermen. Vervolgens bekijken we kritisch de voorwaarden om goede studiedata te hebben en welke types die jij als leraar of school bewaart. Hoe je uiteindelijk de juiste data selecteert of misschien zelfs elimineert is de volgende stap. Tot slot kijken we naar de mogelijkheden van hoe studiedata gerichte didactische, onderwijskundige doelen kan dienen.
Kernvragen:
- Wat zijn learning analytics?
- Welke onderwijskundige of didactische doelen kunnen data dienen?
- Welke (studie)gegevens selecteer of elimineer je?
- Hoe ga je van ruwe data naar nuttige informatie?
- Welke interventies kan je doen op basis van studiedata?
We willen elke deelnemer inspireren om na de sessie zelf op ontdekking te gaan in de studiedata die in jouw instelling in jouw rol toegankelijk zijn.
Heb je nog nooit met learning analytics gewerkt, maar wil je er wel mee aan de slag gaan? Dan is deze sessie zeker iets voor jou!
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- een duidelijke definitie kennen van learning analytics
- een selectie kunnen maken van nuttige en minder nuttige studiedata
- een duidelijk doel kunnen formuleren om mogelijks studiedata om te zetten naar nuttie informatie
- een gesprek kunnen aangaan met collega's om studiedata in de toekomst een rol te kunnen geven
- geprikkeld zijn om zelf aan de slag te gaan met studiedata.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Administratie
- ICT-beleid
- Data & AI
Tijdstip
VM 2 (11:35 - 12:30)
Lokaal: D122
Kostprijs: € 16
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 5 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Je deelnametarief: € 95 + kostprijs per workshop
Vorm
PresentatieMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Kristiaan Mesens
Lees meer over de expertise van Kristiaan.
Korte titel : Learning Analytics
Deze pagina werd al 261 keer bekeken