Lijst met alle sessies

Kies hieronder je sessies en SCHRIJF DAN HIER IN 

Workshops van 60, 90 of 150 minuten. Lees en kies jouw favoriet(en)!

Klik op de titel van een workshop om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een thema, functie of vorm om de workshops te filteren zodat je bvb. enkel de workshops over VR of voor lager onderwijs eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een workshop over een bepaald onderwerp te zoeken.

Breng voor alle workshops jouw eigen laptop mee. Dan heb je alles wat je leerde meteen mee naar huis.

Uitleg bij de dagdelen voor en namiddag, VM1, VM2, NM1 en NM2

Er zijn twee dagdelen: voormiddag en namiddag.
Elk dagdeel is opgesplitst in twee delen: VM1+VM2 en NM1+NM2.

Korte workshops

Lange workshops

Je kan ook kiezen voor een dagsessie (nr 1 en 2).
Zij starten om 10.00 uur en eindigen om 16.30 uur, met lunchpauze van 12.30 tot 14.00 uur.

TIP: bekijk de workshops in matrix om een duidelijk sessieschema te zien.

Overzicht sessies per thema of doelgroep
 
THEMA / DOELGROEP VOORMIDDAG
10:00-12:30
NAMIDDAG
14:00-16:30
Technische ICT-coördinatoren 10 > 14 110 > 114
Mediawijsheid / cybersecurity (cyberpesten, preventie, nepnieuws) 15 > 22 115 > 121
Artificiële intelligentie (AI)  25 > 36 125 > 139
VR, AR, XR 40 & 41 140 > 142
Canva 45 145 & 146
Afstandsleren / Blended learning 48 148
Bookwidgets 50 & 51 150 & 151
STEM en programmeren (BaO & SO) 55 > 66 + 120 155 > 166
Google-toepassingen (BaO & SO) 12 + 70 > 72 112 + 170
Microsoft-toepassingen (BaO & SO) 10 + 75 > 81 132 + 175 > 177
Apple-toepassingen (BaO & SO) 85 > 87 142 + 185 & 186
ICT-beleid en visie (o.a. voor directies) 90 > 94 190 > 193
Onderwijs Met Games 21 + 70 + 97 & 98 118 + 197 & 198
Differentiatie en digitale tools 100 > 106 200 > 209

 

 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Een weblog met de kracht van Wordpress (DAGSESSIE)

Wordpress heeft veel meer in petto dan iedereen denkt ...

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien en te publiceren;
  • de Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken
  • je website hoger laten ranken in Google;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht van Wordpress te leren gebruiken.

2

Bouw een responsive website met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • voor een project op school snel een mooie website opzetten;
  • leerlingen helpen bij hun project met professionele…

3

Ontdek de nieuwe module(s) en mogelijkheden in Smartschool!

Hoe Educheck en komende innovaties de onderwijskwaliteit versterken!

Na deze sessie ken je praktische tips voor het optimale gebruik van Smartschool Educheck en ben je op de hoogte van eventuele valkuilen en good practices.

Je weet hoe je de nieuwe ontwikkelingen optimaal kan inzetten in jouw school.


10

Single Sign-on oplossing met behulp van het Microsoft account.

Web - toepassingen vereenvoudigen

Na deze sessie zal je in staat zijn om een SSO oplossing op te zetten voor leerlingen en leerkrachten met behulp van het Microsoft account.

Via éénmalig aanmelden op eigen device met Windows Hello (vb een pincode) kunnen zij via een eigen webportaal surfen naar allerlei web-toepassingen zoals Smartschool - Office en Google-toepassingen, ... zonder dat er opnieuw gevraagd wordt naar een wachtwoord.


11

Pentest je schoolnetwerk

Kwetsbaarheden in jouw schoolnetwerk onderzocht

Na deze sessie:

  • bezit je een praktisch stappenplan voor een pentest van je eigen schoolnetwerk;
  • heb je een goed inzicht van een veilige aanpak bij het testen;
  • weet je welke tools je daarvoor toepast;
  • rapporteer je issues op een gestructureerde manier;
  • weet je hoe je ontdekte problemen efficiënt aanpakt;
  • begrijp je de juridische kant van de zaak

12

Wegwijs in de Google Admin Console

Optimaliseer, beheer en personaliseer je Google Workspace-omgeving

Na deze sessie zal je makkelijk je weg vinden in de Google Admin Console. Je kan structuur brengen in de omgeving van jouw school door gebruikers, organisational units en groepen aan te maken. Je kan de nodige (belangrijke) instellingen doen die zorgen voor veiligheid en privacy in je omgeving. Je past (standaard)instellingen toe op verschillende niveau's en je kan Chromebooks en andere toestellen in je omgeving gaan beheren. Je leert ook hoe je apps en extensies in je omgeving kan gaan…


13

Model driven Powerapps

Je eigen business app met weinig code

Na deze sessie:

  • zal je weten wat model driven powerapps zijn en hoe je ze op je school kan toepassen.
  • Je zal weten wat het verschil is met canvas powerapps en hoe je ze samen integreert.
  • heb je zelf je eerste eenvoudige model driven powerapp gemaakt en heb je zin om er verder aan te werken. 

14

Basisconcepten van PowerShell voor beginners

In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen

Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". In deze sessie doe je de voorkennis op voor sessie 114 "Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden".


15

Virussen, spoofing, phishing, smishing quiching pharming hoax ...

Een verwittigd iemand is beter beschermd voor gevaren op internet

Na deze sessie zal je heel wat kennis hebben over de gevaren van het internet en hoe je ertegen te beschermen.  De gebruikte presentatie kan daarna blijvend geraadpleegd worden.


16

Maak leerlingen meer bewust van gevaren met 'Hackers de Baas'

Samen met je klas aan de slag over hacken en niet gehackt worden

Na deze sessie:

  • heb je handvaten om met je klas een gesprek te houden over hacken, wachtwoorden, echt of nep, phising.
  • Ook weet je met welke eenvoudige leuke website's je lessen over dit onderwerp interactief kan maken.
  • Je gaat deze sites ook zelf proberen tijdens de workshop. Zo kun je morgen hier al een les mee geven. 

22

Cybertieners en online zedenmisdrijven 90'

Een kijk op jeugdig slachtoffer- en daderschap

Na deze sessie zal je:

  • de belangrijkste online seksuele misdrijven kennen
  • signalen van slachtoffer- en daderschap herkennen
  • als vertrouwenspersoon leerlingen kunnen doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening

25

Lesmateriaal en lesvoorbereidingen maken met generatieve AI

Aan de slag met A.I.-tools om onze lessen beter te maken

Na deze sessie zal je kennisgemaakt hebben met een aantal gratis A.I.-tools die je kunnen helpen om op een efficiëntere en creatieve manier je lessen uit te werken. 

Je zal na deze sessie een inzicht hebben in de mogelijkheden en werking van:

- NotebookLM;

- ChatGPT;

- CoPilot;

- een aantal betalende A.I.-tools zoals HeyGen, Guidde, ...


26

Artificiële intelligentie: basisprincipes en toepassingen

Kritisch nadenken over ethiek en bias in AI

Na deze sessie ken/kan je:

  • de termen AI, machine learning en neuraal netwerk met eigen woorden uitleggen;
  • dagelijkse tools herkennen die gebruikmaken van AI;
  • boeiende voorbeelden en opdrachten gebruiken om met je leerlingen na te denken over ethiek en vooroordelen;
  • ChatGPT of vergelijkbare taalmodellen gebruiken als ondersteuning voor jou als leerkracht;
  • lesmateriaal dat onmiddellijk inzetbaar is in de klas, zoals:
    • het 'Zombie-apocalyps'-lespakket met AI-objectherkenning;
    • he…

27

AI als je assistent

Prompts maken voor interactieve werkvormen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • de onderdelen van een goede prompt kennen en kunnen toepassen in verschillende chatbots;
  • de chatbot die het beste met jouw noden overeenkomt kunnen identificeren;
  • een efficiënte prompt kunnen schrijven die past bij jouw lespraktijk en doelpubliek om je leerlingen / studenten te activeren;
  • quizjes, oefeningen, werkblaadjes ....in een gratis toepassing via AI kunnen maken aan de hand van een website, lesdocument, ...

 


28

Hoe breng ik AI in de klas: van lesmateriaal tot schoolbeleid

Een algemeen overzicht + concrete tips voor je les en je beleid

Na deze sessie zal je:

  • kunnen duiden wat AI is; 
  • een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing; 
  • concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula; 
  • handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs. 
  • een duidelijke leerlijn te zien krijgen. 
  • een duidelijk kader krijgen om valkuilen van generatieve AI te bespreken. 

29

AI-zoekmachines: nieuwe manieren van leren en verwerken

AI-antwoordmachines bieden een heel nieuwe lespraktijk

Na deze sessie zal je:

  • een brede blik hebben op AI-zoekmachines en hun opmerkelijke mogelijkheden voor lesgevers;
  • op een didactisch sterke manier AI kunnen inzetten via AI-zoekmachines, met inzichten uit de lerarenopleiding van Howest;
  • je leerlingen doorheen het internet helpen navigeren op heel nieuwe manieren, mét blik op relevante werkvormen die dat waarmaken.

De nieuwste inzichten rond AI en onderwijs vanuit de lectoren digitale didactiek van Howest, lerarenopleiding.


30

Generatieve AI voor de leerkracht

Ontgrendel de kracht van GenAI in de klas

Na deze sessie zal je:

  • begrijpen wat generatieve AI is en hoe het werkt;
  • weten hoe je AI-tools kunt inzetten om lesmateriaal te creëren en te verbeteren;
  • verschillende praktische toepassingen van AI in het onderwijs kennen en kunnen toepassen;
  • geïnspireerd zijn om AI als een ondersteunende tool in jouw dagelijkse lespraktijk te integreren.

31

Prompting in ChatGPT 90'

Hoe een chatbot met generative AI een co-teacher wordt

Na deze sessie zal je een chatbot met artificiële intelligentie kunnen inpassen in je lesvoorbereiding als partner en absolute meerwaarde voor leeractiviteiten als onderzoeken, discussiëren en kennis verwerven. 


32

AI voor Beeldherkenning 90'

Ontdek hoe je AI traint om objecten in afbeeldingen te herkennen.

Na deze sessie zal je:

  • de basisconcepten kennen van AI en machine learning, toegespitst op computer vision;
  • weten hoe je foto’s en objecten labelt en voorbereidt voor training van een model;
  • het YOLO AI model kunnen gebruiken om een eigen objectdetectiemodel te bouwen en te trainen.

40

XR in het Vlaamse Onderwijs

Een praktische en toekomstgerichte blik op XR

Na deze sessie zal je:

  • weten wat extended reality voor jouw onderwijs kan betekenen;
  • weten wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn;
  • inspiratie en good practices hebben gekregen van welke toepassingen er bestaan;
  • weten hoe je zelf XR in je onderwijs kunt inzetten;
  • weten wat de toekomst brengt voor XR (of toch een inschatting) ;
  • zelf extended reality hebben ervaren.

41

3D-modellen als visualisatie 2.0

Hoe breng je objecten tot in de studeerkamer van de leerling?

Na deze sessie zal je een object met een iPad Pro kunnen inscannen en deze scan kunnen exporteren.

Daarna leer je hoe je een scan in Thinglink of Fectar kan verrijken met tekst, afbeeldingen, video enz.

Als laatste stap ontdek je hoe je het 3D-model kan delen met je leerlingen en deze kan bekijken via de pc, smartphone, tablet, VR-bril of in augmented reality. 


45

Canva voor beginners

Eenvoudig en creatief ontwerpen met Canva

Na deze sessie zal je:

  • in staat zijn om zelfstandig aantrekkelijke visuele ontwerpen te maken en deze effectief in je lessen te gebruiken;
  • de vaardigheden hebben om eenvoudig en snel professionele lesmaterialen te creëren en toe te passen, waarbij Canva een waardevol hulpmiddel wordt om je lessen visueel aantrekkelijker en interactiever te maken.

48

Blended leren: implementeer afstandsonderwijs binnen jouw school

Hybride onderwijs - afstandsonderwijs - online leren

Na deze sessie zal je het resultaat kennen van 5 jaar doorgedreven evaluatie ivm blended leren. We werkten praktische bugs doorgaan die tijd weg, waardoor we nu tijd gevonden hebben om aan een model te werken om kwalitatief sterk blended onderwijs aan te bieden. Dit model is klaar en wordt momenteel schoolbreed getest. De eerste resultaten breng ik mee naar de ICT-praktijkdag.


50

BookWidgets voor beginners: maak, deel en verbeter oefeningen

Maak je eigen automatisch verbeterde opdrachten!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, verbeteren en feedback sturen;
  • kant-en-klaar lesmateriaal vinden in openbare BookWidgets-groepen. 

51

Maak een complete digitale les met de BookWidgets WebQuest widget

Stuur jouw leerlingen stap-voor-stap door jouw digitale les

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een dosis inspiratie dankzij de talrijke voorbeelden van WebQuests die getoond worden tijdens de sessie;
  • zelf een digitale les kunnen bouwen met de WebQuest widget;
  • alle mogelijkheden van de WebQuest widget kennen en kunnen toepassen.

55

De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs.

Leerlijn computationeel denken uitwerken van kleuter tot lager.

Na deze sessie:

  • ontwikkel je je eigen competenties om met computationeel denken en coderen aan de slag te gaan;
  • verwerf je tools om computationeel denken en coderen aan kinderen van 3 tot 12 jaar aan te leren;
  • ervaar je hoe het is om aan de slag te gaan met programmeertools en robots.

56

Aan de slag met verschillende STE(A)M-tools voor lager onderwijs

Lego Wedo 2.0, Lego Spike, Micro:bit, Blue-bot, Scratch,...

Na deze sessie zal je:

  • geproefd hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps  voor kinderen uit het 1ste tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

57

Robotica, unplugged activiteiten en programmeren voor wiskunde

Maak kennis op een speelse en interactieve manier

Na deze sessie zal je naar huis gaan met concrete educatieve hulpmiddelen om programmeren en robotica in je wiskundelessen te integreren.


58

Stap in de verbonden wereld van het Internet of Things (IoT)

Twee IoT-projecten met Arduino en Arduino IoT Cloud

Na deze sessie ken/kan je:

  • Uitleggen wat IoT is en hoe het ons dagelijks leven beïnvloedt.
  • Beschrijven hoe het internet werkt en welke technologieën verbindingen mogelijk maken.
  • Analyseren wat er gebeurt met de data die IoTapparaten verzamelen, en begrijpen hoe kunstmatige intelligentie (AI) helpt bij het verwerken van deze gegevens.
  • Voorbeelden geven van IoTtoepassingen binnen domeinen zoals 'smart living', 'smart health', 'smart environment' en 'smar…

59

3D - tekenen en printen in Tinkercad

Je eigen 3D-tekening maken en praktische voorbeelden voor de klas

Na deze sessie kan/ken je:

  • de basisprincipes van 3D-printen;
  • verschillende soorten 3D-printers;
  • verschillende materialen en technieken;
  • tools en mogelijkheden van Tinkercad;
  • een eenvoudig digtaal ontwerp maken in Tinkercad;
  • een 3D-printer bedienen en prints voorbereiden (STL-bestand opslaan + Cura-programma);
  • STEM-projecten waarin de creativiteit en probleemoplossende vaardigheden ontwikkeld worden door middel van 3D-ontwerpen en -printen;
  • vol zelfvertrouwen 3D-printen als krachtig edu…

60

Leren programmeren met Python in Dodona

Coach je leerlingen tot programmeurs

Na deze sessie zal je:

  • een online cursus hebben gemaakt waarmee jouw leerlingen meteen zelf aan de slag kunnen.
  • Je zal ook een toets kunnen samenstellen en deze verbeteren.

61

Computationeel denken met Scratch 90'

Maak computationeel denken en coderen leuk en eenvoudig!

Na deze sessie zal je:

  • Kennis hebben van de eindtermen computationeel denken in het onderwijs
  • Verschillende ideeën en tips meekrijgen hoe je computationeel denken kan aanpakken in de les
  • Leren werken met Scratch en hoe je dit best kan inzetten in de klas
  • Kennis maken met het FutureProof digitaal lesmateriaal en wat de lesinhoud hiervan precies is
  • De aanpak van FutureProof met Scratch leren kennen.
  • De werking ontdekken van de digitale co-teacher coach CoDi, een automatische feedback …

62

Op weg met de Micro:Bit Lego STEM Trein

Een uniek STEM-project met Lego en de Micro:Bit

Na deze sessie zal je:

  • geleerd hebben hoe je een Lego treinmotor kunt hacken met de Micro:Bit om er een programmeerbare trein van te maken. Deze zet je in je STEM lessen in om ze zo nog boeiender te maken. Succes gegarandeerd met je leerlingen!

63

Computationeel denken: plugged & unplugged aan de slag in de klas

Programmeeromgevingen en robots

Na deze sessie kan/ken je:

  • de kernconcepten van computationeel denken
  • de denkvaardigheden  integreren in bestaande lessen;
  • didactische handvaten toepassen om de denkvaardigheden bij leerlingen te oefenen;
  • een breed scala aan (voornamelijk gratis) online platforms;
  • een breed scala aan robots om je leerlingen te inspireren;
  • onze e-learning waar je een volledig naslagwerk hebt over wat computationeel denken inhoudt en waar je je verder kunt verdiepen in lesmateriaal op eigen tempo…

64

Computationele vaardigheden in klas: uitleenmaterialen voor BaO

Uitleenmaterialen voor oudste kleuters en leerlingen basisonderwijs

Na deze sessie:

  • zal je weten wat de mogelijkheden zijn betreffende computationele vaardigheden in het basisonderwijs.
  • Je mag met al het materiaal zelf aan de slag en kan dus op je eigen tempo, op een ontspannen manier leren werken met al het materiaal. Een unieke kans om alles uit te testen!

70

Ontwerp je eigen digitale escape room met Google apps

Grijp de aandacht van je leerlingen met een interactieve activiteit

Na deze sessie zal je:

  • Weten hoe je een digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps
  • Kunnen brainstormen over spannende verhaallijnen voor je escape room
  • Kunnen bedenken en maken van uitdagende maar niet te moeilijke puzzels

Deze interactieve sessie leert je hoe je je eigen digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps. Dit is een effectieve manier om leerlingen te betrekken en te motiveren.


71

Papierloos lesgeven - met als basis Google sites

Verspilde tijd aan de kopieermachine beu? Ik ook!

Na deze sessie zal je je eigen website hebben die je zélf en zonder mijn hulp kan aanpassen zoals jij wil. In 1 klik alles online toegankelijk voor jou, je vakgroep, je leerlingen.


72

Ontwerp je eigen functies in Google Sheets

Ontwerpen leesbare functies en interactieve omgevingen

Na deze sessie zal je=

  • een stappenplan kunnen uittekenen om zelf functies te nesten en een eigen functie te ontwikkelen.
  • Je leert aandacht te hebben voor de leesbaarheid van functies.

75

Microsoft Teams als krachtige leeromgeving

Actief samenwerken met leerlingen via break-outrooms

Na de workshop kan je:

  • Online een klas creëren
  • Samenwerking bevorderen
  • Learning Analytics gebruiken
  • Opdrachten en toetsen maken
  • Communicatie en betrokkenheid verhogen met Teams
  • Integratie met andere Microsoft tools

76

Microsoft 365 - Word. Verbeter je vaardigheden.

Met deze workshop tover je jouw tekst om in een gelikt document!

Aan het eind kun je jouw standaard tekst omzetten naar een professioneel document in Word 365.

 


77

Digisprong voor administratie met Microsoft

Maak komaf met administratieve overlast

Na deze sessie zal je een reeks inzichten hebben die kunnen helpen om in de praktijk de werking van de administratie op school te vergemakkelijken.


78

Ontwikkel een adaptief leerpad met Forms, Nearpod en Wooflash

Bied oefeningen op maat aan die meteen geëvalueerd worden

Na deze sessie zal je een eigen adaptief leerpad kunnen ontwikkelen in Microsoft Forms, Nearpod en Wooflash.


79

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


80

Het belang van schrijven in een digitaal tijdperk 90'

Hoe ermee aan de slag via Microsoft-toepassingen?

Na deze training kun je:

  1. het belang van schrijven begrijpen: Je zult begrijpen waarom fysiek schrijven cruciaal is voor kennisopslag en -overdracht, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.
  2. schrijven in het digitaal tijdperk: Je leert hoe je in het digitale tijdperk aandacht kunt blijven besteden aan schrijven, ondanks de opkomst van technologie. We proberen hands-on dingen uit.
  3. praktische toepassingen in de klas: Je ontdekt hoe je als leerkracht schrijven kunt integreren in je lessen, …

81

ICT inzetten om inclusief les te geven 90'

Elke leerling mee dankzij ICT

Na deze sessie zal je:

  • Inzicht hebben in de voordelen van ICT voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en begrijpen hoe ICT kan bijdragen aan het verbeteren van leerresultaten, het bieden van gepersonaliseerde leerervaringen en het vergroten van de zelfstandigheid van leerlingen.
  • Vertrouwd zijn met generieke toepassingen zoals text-to-speech, bladwijzers, toegankelijkheidsfuncties in webbrowsers, digitale stappenplannen, visuele weergave van informatie en spellingscontrole, en weten…

85

Creatief aan de slag met de iPad in de kleuterschool

Maak gebruik van de gratis tools van de iPad.

Na deze sessie zal je:

  • ervaren hebben dat je de iPad ook anders kan inzetten dan het gebruik van talloze apps;
  • enkele tips rond instellingen nuttig kunnen inzetten in je klas, school;
  • inspiratie opgedaan hebben om de iPad met kleuters creatief in te zetten;
  • frisse ideeën hebben om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

86

Ontdek de pedagogische meerwaarde van iPads in lager onderwijs

Praktijkvoorbeelden met Pages, Keynote en iMovie

Na deze sessie zal je de iPad kunnen inzetten in jouw dagelijkse klaspraktijk.


90

Coachen, hoe begin ik er in hemelsnaam aan?

Succesvol coachen van individuen en groepen

Na deze sessie zal je:

  • de nodige handvaten hebben om een je coachende stijl te versterken en verder te ontwikkelen;

91

Meer impact met een goed ICT-professionaliseringsplan

Samen Digi-springen

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de kernelementen van een professionaliseringsplan;
  • handvaten krijgen om jullie schooleigen ICT-professionaliseringsplan te kaderen binnen de (ICT-)visie van de school;
  • geïnspireerd zijn door voorbeelden uit het traject ICT-Bootcamps 2;
  • je gesterkt voelen om jullie schooleigen ICT-professionaliseringsplan uit te werken en uit te dragen.

92

In 60 vragen en antwoorden naar een ICT-beleidsplan

Een aanzet tot ontwerp van of evaluatie van je ICT-beleidsplan

Na deze sessie zal je goed kunnen inschatten wat je op school nog nodig hebt om het ICT-beleid nog beter te laten vlotten. Je komt tot een mogelijk actieplan dat je met collega's kan gaan bespreken en omzetten in acties en verantwoordelijkheden.

 

 


93

Digitaal Klasmanagement 90'

Hoe ga je om met digitale toestellen in de klas?

Na deze sessie zal je:

  • inzicht verworven hebben over hoe jouw digitaal, didactische competenties invloed hebben op je klasmanagement;
  • constructief kritischer kijken naar hoe je jouw schoolreglement krachtiger waardevol gebruikt;
  • routinescenario's inzetten om een gezond digitaal klimaat te creëren;
  • een eerste stap kunnen zetten in je groei naar "beter reageren op ongewenst digitaal gedrag".

97

Minecraft Education: Basissessie

Leer de basis van Minecraft Education en ondersteun je leerlingen.

Na deze sessie zal je in staat zijn alle basishandelingen in Minecraft Education toe te passen.

Via de aangeleverde voorbeelden kan je Minecraft ook meteen zelf inzetten!


98

Get your school Esports-ready 90'

Bouw aan een toekomstgericht curriculum aan de hand van Esports

Na deze sessie zal je:

  • inzicht verwerven in de relevantie van Esports in het onderwijs;
  • de waarde van Esports als leermiddel herkennen;
  • een innovatief Esports-curriculum ontwerpen voor jouw school;
  • praktische infrastructuur voor Esports kunnen opzetten op jouw school;
  • samenwerkingsmogelijkheden herkennen;
  • voorbeelden uit de praktijk toepassen;
  • leerlingen/studenten motiveren door Esports

100

Interactieve 360°-tours ontwikkelen

Creëer zelf een authentieke leeromgeving voor jouw doelgroep

Na deze sessie zal je:

  • ervaring hebben opgedaan met voorbeelden van interactieve 360°-tours in het onderwijs.
  • Je hebt zicht op de mogelijkheden en hebt een theoretisch kader voor het zelf ontwikkelen van dergelijke tours.
  • Daarnaast heb je een eerst tour ontwikkeld aan de hand van Xerte. 

101

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback

Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site en e-course beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt en hoe dat zich verta…


102

Fotografie in je klas: met eenvoudige tools aan de slag

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


103

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


104

Hoe zet ik een digitale cursus op met Brightbook? 90'

Maak je eigen digitale, multi-inzetbare cursus

Na deze sessie zal je een eigen digitale cursus kunnen opzetten met Brightbook en inzicht hebben in hoe AI je daarbij kan helpen.

Brightbook is een auteurtool die multi-inzetbaar is: het ondersteunt zowel zelfstudie als het lesgeven. Bovendien is er een print-on-demand functie waardoor je enkel print wat je écht nodig hebt (bv. enkel samenvattingen of oefeningen). Hybride werken wordt dus optimaal gefaciliteerd. 


106

Gratis online oefeningen maken met H5P

Interactieve video, memory, quizzen, sleepoef., invuloef., flashcard

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • kan je oefeningen delen

107

Gedifferentieerd werken met Typ10 online 90'

Blind leren typen voor élk kind in een heterogene groep.

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je het best te werk gaat om leerlingen te importeren en in te delen in niveaugroepen. 
  • weten hoe je hierbij problemen met het niet ontvangen/onthouden van wachtwoorden vermijdt.
  • weten hoe je de functionaliteiten van het Typ10 online programma optimaal kunt inzetten om elk kind ondersteuning op maat te geven.
  • weten hoe je de scores van leerlingen overzichtelijk kunt terugvinden en interpreten.
  • weten hoe je de foutenanalyse van het programma k…

17

Geldezels fraude voorkomen 60'

Waarom je beter geen geldezel wordt...

Na deze sessie zal je alles weten over het fenomeen geldezels, maar kom je ook te weten wat je als leerkracht of begeleider kan doen en welke tips je kan geven als iemand toch in de val is getrapt. Je maakt ook kennis met het gratis educatief materiaal zoals video's en leerfiches.


18

Quantumveilig: ook in het onderwijs? 60'

Hoe organiseren we de veiligheid van morgen?

Na deze sessie zal je inzicht hebben hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze kinderen nog over regulier (democratisch gecontroleerd) onderwijs en veiligheid kunnen beschikken.

 

 


19

EDUbox Cybersecurity 60'

Wapen je tegen cybercriminaliteit door te denken als een hacker!

Na deze sessie zal je:

  • cybersecurity eenvoudig kunnen uitleggen;
  • begrijpen dat cybersecurity een containerbegrip is en er verschillende vormen van dreigingen bestaan;
  • kritischer kijken naar je eigen gebruik op het internet
  • je beter wapenen tegen cybercriminaliteit
  • beter begrijpen hoe een hacker denkt en werkt
  • weten hoe je de EDUbox zelf kan geven in je eigen klas.

20

Mediawijze leerlijn van kleuter tot secundair 60'

Mediawijze doelen & bijhorende materialen

Na deze sessie zal je een goed zicht hebben op hoe je structureel mediawijsheid in je opleiding kan verankeren en welke lesmaterialen je kan gebruiken om aan mediawijsheid in de klas te werken. 


21

Minecraft Cyber Safe (7-11 jaar) 60'

Geef jongere leerlingen de nodige vaardigheden in cyberveiligheid

Na deze sessie zal je naar huis gaan met 3 uitgewerkte lessen rond cyberveiligheid en digitale veiligheid die je rechtstreeks in je eigen klas kan inzetten. 


33

AI in het basisonderwijs: maak je eigen chatbot 60'

Laat je leerlingen chatten met je eigen chatbot

Na deze sessie zal je zelf chatbots kunnen maken met verschillende AI-tools.  Je leert systeemprompts opstellen om aan de hand van je eigen materiaal en doelen chatbots en oefenapps te genereren die je direct kan inzetten in de klas.  

 


34

Toetsenbeleid AI & Thomas More 60'

AI en Toetsing: De Toekomst van Leren bij Thomas More

Na deze sessie zal je een helder inzicht hebben in hoe AI op een verantwoorde en innovatieve manier kan worden ingezet binnen het toetsenbeleid en welke kansen dit biedt voor eerlijk en effectief onderwijs.


35

Starten met AI in de les 60'

Wat heb je nodig om te starten & wat moet je als leraar weten?

Na deze sessie kan je:

  1. AI Begrijpen en Uitleggen: Je zult begrijpen wat AI is en hoe het werkt, zodat je dit duidelijk aan je leerlingen kunt uitleggen.
  2. AI Integreren in de Les: Je leert hoe je AI op een doordachte manier in je lessen kunt integreren, inclusief het gebruik van specifieke tools en prompts.
  3. Leerlingen Voorbereiden op AI: Je weet welke kennis en vaardigheden je leerlingen nodig hebben om met AI om te gaan, en hoe je deze kunt overbrengen.
  4. Afspraken en Richtlijnen: Je kun…

36

De betekenis van AI voor onderwijsbeleid & European AI-act 60'

Onderwijs zou onder 'hoog risico' vallen. Wat betekent dit?

Na deze sessie zal je:

  • inzicht verworven hebben in de European AI-act;
  • de opzet kennen van European AI-act;
  • de gevolgen voor het onderwijsbeleid op school- en klasniveau;
  • enkele ethische hete hangijzers meekrijgen rond het gebruik van artificiële intelligentie. 

65

Raspberry Pi Badger 2040 60'

Elektronische badge programmeren met Python

Na deze sessie zal je de Badger 2040 kunnen programmeren met Python.


66

Ga praktisch aan de slag met algoritmes 60'

Leer hoe je het kan hebben over algoritmes in je klas

Na deze sessie zal je:

  • Begrijpen wat een algoritme is en hoe het werkt.
  • Weten waar online algoritmes voor gebruikt worden.
  • Leren om je eigen (simpele) algoritme te kunnen maken en instructies van een ander algoritme op te volgen.
  • Praktisch aan de slag kunnen gaan met een activiteit rond algoritme in je eigen klas.

87

Storytelling moeizame lezers en schrijvers of jonge kinderen 60'

Maak kennis met creatieve expressie tools op de iPad

Na deze sessie zal je een mooi beeld hebben over welke (gratis!) tools interessant kunnen zijn om in te zetten om tot creatieve taalontwikkeling te komen met kinderen die moeizaam lezen of schrijven.


94

Data als brandstof voor beter leren 60'

Learning Analytics ontcijferd

Na deze sessie zal je:

  • een duidelijke definitie kennen van learning analytics
  • een selectie kunnen maken van nuttige en minder nuttige studiedata
  • een duidelijk doel kunnen formuleren om mogelijks studiedata om te zetten naar nuttie informatie
  • een gesprek kunnen aangaan met collega's om studiedata in de toekomst een rol te kunnen geven
  • geprikkeld zijn om zelf aan de slag te gaan met studiedata.

105

Kijk- en luistervaardigheden trainen via kijkkaarten 60'

met Het Archief voor Onderwijs

Na deze sessie kan je:

  • een kijkkaart inzetten om de kijkvaardigheid van je leerlingen te stimuleren;
  • een geschikt fragment vinden op Het Archief voor Onderwijs;
  • een kijkkaart-opdracht op Het Archief voor Onderwijs maken en delen met leerlingen.

3

Ontdek de nieuwe module(s) en mogelijkheden in Smartschool!

Hoe Educheck en komende innovaties de onderwijskwaliteit versterken!

Na deze sessie ken je praktische tips voor het optimale gebruik van Smartschool Educheck en ben je op de hoogte van eventuele valkuilen en good practices.

Je weet hoe je de nieuwe ontwikkelingen optimaal kan inzetten in jouw school.


110

Veilig examineren met ICT: hoe dan?

Safe Exam Browser, GeoGebra, Python, en andere software

Na deze sessie:

  • ervaar je digitale examens niet langer als afschrikwekkend;
  • kan je onderbouwd een gepaste examineervorm met ICT selecteren en beargumenteren bij collega’s;
  • en heb je de technische skills om zelf een examen ondersteund door Safe Exam Browser op te zetten.

 


111

Stel je eigen school-ICT-securityplan op

Een veiligheidsplan opstellen binnen de mogelijkheden van de school

Na deze sessie:

  • bouw je zelf je eigen ICT-veiligheidsplan op maat van jouw school;
  • sta je stevig in je schoenen om je plan op je school aan de man te brengen;
  • weet je hoe je het plan efficiënt up-to-date houdt.

112

Creëer een veilige omgeving op school

Belangrijke security instellingen in Chromebooks en Google Workspace

Na deze sessie zal je in staat zijn om het Google-domein van jouw school op een veilige manier in te stellen.

In een tijd waarin online veiligheid en privacy steeds belangrijker wordt, nodig ik jullie uit om deel te nemen aan deze essentiële sessie die zal helpen om belangrijke beschermingsmaatregelen te implementeren in het Google-domein van jouw school.


113

Gebruik webservices/API met Powerapps en Powerautomate

Integreer Smartschool, Informat, MSGraph, ... in het powerplatform

Na deze sessie ga je naar huis met een hoofd vol mogelijkheden om je eigen werk te automatiseren.

Je weet hoe je webservices en API's kan integreren via Powerautomate en Powerapps. 


114

Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden

In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen

Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". Je beschik eveneens over allerlei voorbeeldscripts die inzetbaar zijn binnen je schoolomgeving. 


115

Ontdek de digitale duisternis: een ransomware-aanval. Wat nu?!

Inzichten over je kwetsbaarheden & reflexen om veiliger te navigeren

Na deze sessie zal je via onthutsende demonstraties onuitwisbare inzichten meenemen over je kwetsbaarheden, samen met essentiële reflexen die je in staat zullen stellen om veiliger te navigeren in de digitale wereld van vandaag.

Iedereen met interesse in cybersecurity kan van deze sessie heel wat boeiende informatie meepikken.


116

Maak kennis met de EDUbox Data en privacy 60'

Hoe ga je aan de slag met dit kant-en-klaar lesmateriaal van VRT?

Na deze sessie heb je kennisgemaakt met EDUbox, het interactieve mediaformat van VRT, en weet je hoe je dit gratis lesmateriaal kan inzetten in de klas. Je hebt voldoende baggage om de EDUbox Data en privacy te introduceren in je school of hem onmiddellijk te gebruiken in je eigen klasgroepen.


117

Wees slimmer dan de hacker 60'

Handel veiliger in de digitale wereld

Na deze sessie zal je:

  • unieke cybersecurity-uitdagingen binnen jouw schoolomgeving kunnen herkennen;
  • weten hoe je een sterke cybersecurity awareness kunt ontwikkelen;
  •  weten hoe je sneller kunt reageren op en oplossen van cyberincidenten binnen de school;
  • praktische strategieën hebben om een cultuur van verantwoordelijkheid en waakzaamheid tegen cyberbedreigingen te bevorderen.

118

Minecraft Cyber fundamentals (10-14 jaar) 60'

Met Cyber Fundamentals wordt de wereld van cyberbeveiliging tastbaar

Na deze sessie zal je naar huis gaan met 3 uitgewerkte lessen rond cyberveiligheid en digitale veiligheid die je rechtstreeks in je eigen klas kan inzetten. 


125

aiAI of amAI: Aan de slag met AI in het onderwijs

AI ondersteunt de leerkracht en het leerproces van de leerlingen

Na deze sessie

  • heb je inspiratie om aan de slag te gaan met de verschillende pijlers bij het gebruik van AI in de school;
  • beschik je over inspirerende materialen die je kunnen ondersteunen om AI te integreren in je school- en klaspraktijk;
  • heb je verschillende AI-toepassingen zelf even uitgeprobeerd;
  • beschik je over ondersteunende tips bij het prompten.

126

Fotografie en AI: Ontdekken, Creëren, Reflecteren

Een interactieve verkenning van AI's invloed op fotografie

Na deze sessie zal je:

  • een dieper inzicht hebben in de rol en impact van AI op de hedendaagse fotografie;
  • bekend zijn met verschillende AI-gereedschappen en technieken voor fotobewerking en -creatie;
  • in staat zijn om ethische vraagstukken en kritische perspectieven rond AI en fotografie te bespreken;
  • praktische ideeën en inspiratie hebben om AI te integreren in fotografieprojecten binnen het onderwijs.

127

Versterk het leerproces met Kami, Quizalize en AI-tools

Versterk het leer- en onderwijsproces met 2 krachtige apps en AI

Na deze sessie zal je beschikken over een aantal extra (AI-) tools, tips en een beknopt didactisch referentiekader (TPACK en SAMR) die voor een didactische/pedagogische  meerwaarde kunnen zorgen. Je zal een aantal functies van de educatieve apps Kami en Quizalize en AI-tools zoals MagicSchool.AI en NotebookLM kunnen testen en ervaren hoe deze apps het leer- en onderwijsproces kunnen versterken. Deze sessie zal vooral nuttig zijn voor leerkrachten algemene -en taalvakken en pedagogisch …


128

Ontdek hoe AI je lesgeven kan versterken met concrete voorbeelden

Ontvang concrete voorbeelden die je in je klaspraktijk kan toepassen

Na deze sessie zal je met veel concrete voorbeelden naar huis gaan die je direct in je dagelijkse praktijk kunt toepassen.


129

AI prompt engineering met ChatGPT, CoPilot en Gemini

Prompts implementatie en evaluatie

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf aan de slag te gaan met deze generative AI tools om je eigen cursusmateriaal beter en efficiënter te maken.


130

AI gebruiken binnen Minecraft Education

Gebruik reeds uitgewerkte werelden rond AI en ontwerp zelf een les

Na deze sessie weet je welke Minecraft Education werelden je kan gebruiken om het concept AI uit te leggen en te verduidelijken.

Je zal ook een correcte prompt kunnen maken om een les met Minecraft Education te genereren met Copilot.


131

Prompt engineering voor het creëren van beelden.

Beelden genereren met generatieve AI, hoe?

Na deze sessie zal je:

  • beelden kunnen creëren met gAI-tools die beter beantwoorden aan je verwachtingen;
  • enkele tips & tricks leren om de resultaten van je prompts in text-to-image tools te optmaliseren;
  • verschillende open source tools met elkaar kunnen vergelijken. 

132

Je eigen Microsoft (Custom) Copilot op maat voor lesmaterialen

Copilot chatbot koppelen aan je lesmateriaal

Na deze sessie heb je een eigen custom Copilot gemaakt en gekoppeld aan een SharePoint-site met lesmaterialen. 

We gaan dit ontwikkelen in een testomgeving van mij, waar je ook na de workshop toegang tot hebt. 

Met de opgedane ervaring kun je de chatbot in je eigen omgeving van de school nabouwen. 


133

Van toepassing naar AI-tool en niet omgekeerd 60'

Wat wil je bereiken en welke tool & prompts kunnen je hierbij helpen

Na deze sessie zal je gericht kunnen zoeken naar geschikte AI-tools en prompts om jouw doel te bereiken.  Aan de hand van een stappenplan krijg je suggesties om AI-tools te kiezen en efficiënt in te zetten.  Daarbij krijg je een waaier een AI-tools aangeboden om verschillende doelen te bereiken.


134

AI & Klassieke Talen - Breng Tacitus Tot Leven 60'

Sla een brug tussen de klassieke oudheid en nieuwe technologie!

Na deze sessie zal je:

  • de invloed van AI kunnen duiden op ons leven met enkele voorbeelden;
  • het fenomeen van deepfakes begrijpen;
  • de gevaren en mogelijkheden van deze AI-technologie kunnen benoemen;
  • een tekst kort en bondig kunnen voordragen voor camera;
  • zelfstandig, a.d.h.v. Python-code, een deepfake genereren gebaseerd op je eigen lesmateriaal;
  • teksten linken uit de oudheid aan uitdagingen van de toekomst.

140

VR in TSO/BSO

Ontdek de meerwaarde van VR voor TSO/BSO

Na deze sessie zal je:

  • weten welke virtual reality hardware er bestaat;
  • weten wat de voor- en nadelen van virtual reality in de klas zijn;
  • weten welke toepassingen er bestaan en hoe je die in een les kunt inzetten;
  • weten hoe je zelf een stukje virtual reality kunt maken; 
  • zelf virtual reality hebben ervaren.

141

VR in de logistiek

XR Actieplan VR-boxen apps en lessenreeksen

Na deze sessie zal je een mogelijke oplossing krijgen voor het probleem qua ruimte en centen binnen de logistiek.

Je gaat naar huis met 3 kant-en-klare lessenreeksen en de uitleg over het uitlenen van de VR-boxen van RTC. 

De virtuele werelden, die aangeboden worden door RTC, verkend hebben. 


142

Augmented reality gebruiken o.a. via de app Reality Composer.

Hoe gebruik ik AR in het klaslokaal? Kleuter en basis.

Na deze interactieve sessie zal je:

  • weten hoe Augmented Reality een meerwaarde kan betekenen voor het basisonderwijs;
  • de basismogelijkheden van AR op de iPad leren kennen;
  • de app Reality Composer leren ontdekken a.d.h.v. enkele speelse toepassingen die kunnen getransfereerd worden naar jouw klas;
  • getriggerd zijn om zelf aan de slag te gaan. 

145

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (social)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


146

Leerspelletjes maken bij je leerdoelen in Canva

Interactieve, visueel aantrekkelijke leerspelletjes ontwerpen

Na deze sessie zullen je leerspelletjes niet alleen aantrekkelijker en professioneler ogen, maar zul je ook vol vertrouwen in staat zijn om zelfstandig op maat gemaakte spelletjes te creëren die perfect aansluiten bij jouw leerdoelen. Je zult tijd besparen en je leerlingen op een speelse manier kunnen uitdagen, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring. Bovendien beschik je over de kennis en vaardigheden om Canva effectief te gebruiken, zodat je in de toekomst moeiteloos meer creatieve en ed…


150

Een digitale eduscape maken met BookWidgets

Maak zelf een escaperoom aan de hand van verschillende voorbeelden

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een dosis inspiratie; 
  • begrijpen welke meerwaarde een digitale escaperoom je lessen kan bieden;
  • weten hoe je concreet aan de slag kan gaan om een digitale break-out-les met BookWidgets op te stellen (aan de hand van wachtwoorden, beloningswoorden, verdoken tips, de WebQuest widget, ...).

151

BookWidgets gebruiken in taalvakken: Lesvoorbeelden,tips & tricks

Vraagtypes voor het oefenen en toetsen van grammatica, spelling, ...

Na deze sessie zal je: 

  • naar huis gaan met bruikbare kant-en-klare (maar toch nog aanpasbare!) widgets om met je leerlingen te gebruiken;
  • weten hoe je BookWidgets kan inzetten voor het oefenen en toetsen van vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, lezen) en kennis (woordenschat, grammatica); 
  • begrijpen welke widget-types je kan inzetten in je lessen, aan variatie geen gebrek! 

155

Unplugged programmeren, programmeren zonder scherm

Werken aan de voorwaarden voor digitaal programmeren

Na deze sessie zal je:

  • enkele ideeën hebben om met unplugged programmeren aan de slag te gaan in je klaspraktijk, ook voor kleuters en onderbouw;
  • over een denkkader beschikken waarbinnen je opdrachten rond programmeren kan indelen en waardoor je deze zelf creatief zal kunnen bijsturen indien nodig;
  • een betere inschatting kunnen maken van de beginsituatie van jouw klasgroep alvorens je een tool introduceert;
  • een beter beeld hebben van de verticale opbouw voor rasterprogrammeren, waarop…

156

Computationeel denken met plugged en unplugged activiteiten

Basisprincipes van computationeel denken

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met concrete educatieve hulpmiddelen om computationeel denken leren zonder computer, met behulp van unplugged activiteiten.
  • Daarnast zal je tips krijgen over mogelijke plugged activiteiten dat je ook zou kunnen gebruiken in de de klas.

157

Brightbox Robotica

Experimenteer met de micro:bit, motoren en sensoren

Na deze sessie kan/ken je:

  • de basiskennis om de micro:bit te programmeren.
  • jouw leerlingen zelfstandig aan de slag laten gaan met de Brightbox Robotica en de online leeromgeving.
  • sensoren en motoren met een groveaansluiting programmeren via de micro:bit.
  • de opgedane programmeervaardigheden gebruiken om een simpele functionele robot te ontwerpen en bouwen, waarmee ze praktische problemen kunnen oplossen. Dit allemaal met materiaal uit de Brightbox Robotica.
  • robotica inzetten om bij leerlin…

158

Weg van 't school: STEM-project met focus op verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid uit een onderzoekende invalshoek met micro:bit

Na deze sessie ken/kan je:

  • het concept en de inhoud van het STEM-project 'Weg van 't School';
  • leerlingen begeleiden bij het onderzoeken van de (subjectieve) verkeersveiligheid op hun route naar school;
  • een GIS-analyse uitvoeren op basis van gegevens die door leerlingen zijn verzameld via de Fietsbarometer website;
  • een verkeerslicht of conflictvrij kruispunt ontwerpen en programmeren met behulp van de micro:bit;.
  • aan de slag met het gratis aangeboden lesmateriaal.

159

Jouw code in het ruimtestation ISS (voor totale beginners)

Astro Pi Mission Zero met Python

Na deze sessie zal je:

  • De beginnersoefening van Astro Pi (Mission Zero) in detail begrijpen en gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren met je leerlingen.
  • Kennis hebben van het aanbod van ESERO Belgium 'Ruimtevaart in je klas' (lesmateriaal, STEM projecten en nascholingen).
  • Goed begrijpen wat volgende STEM projecten inhouden en hoe je kan deelnemen:
    • Astro Pi Mission Zero (beginners).
    • Astro Pi Mission Space Lab (gevorderden).
    • CanSat - Lanceer je satelliet in een blikje.
    • ASGAR…

160

Creatief programmeren met TurtleStitch

Turtle Stich - Online patronen maken en borduren op een machine

Na deze sessie:

  • zal je weten hoe je een eenvoudig patroon kunt programmeren met turtle stitch
  • heb je gezien hoe snel een borduur machine dit voor je borduurt.
  • Je weet wat je nodig hebt om dit op je eigen school ook te doen. Meestal is output voor programmeren visueel, maar hier kun je het voelen. 

162

Van Data naar Diagram met Python

Pyplot workshop voor beginners, visualisatie van data

Na deze sessie zal je:

  • een goede basis hebben om grafieken te leren maken met Python.
  • Je krijgt ook een reeks opdrachten mee waarmee je leerlingen aan de slag kunnen (toegepast op wetenschapsvakken).

163

Apps in de kleuterklas

Spelend leren met tablets bij kleuters

Na deze sessie zal je:

  • zelf aan de slag kunnen gaan met de kleuters;
  • inspiratie hebben om de tablets actiever te gebruiken in de klas.

164

Craft & code met Makey Makey

Speel Pac-man met plasticine of programmeer je eigen wereld

Na deze sessie kan/ken je:

  • de werking van een stroomkring begrijpen en toepassen op de Makey Makey.
  • geleidende materialen selecteren en gebruiken
  • de plug-and-play apps van Makey Makey gebruiken om interactieve activiteiten te ondersteunen
  • zelf alledaagse objecten omvormen tot werkende toetsen voor de computer
  • eenvoudige programma's maken in Scratch die gekoppeld zijn aan de Makey Makey
  • Makey Makey inzetten als een creatieve en speelse manier om technologie in verschillende leeractivi…

165

Robots programmeren zonder computer 60'

Matatalab robot programmeren met fysieke programmeerblokken

Na deze sessie zal je de Matatalab robot kunnen laten rijden, dansen en muziek maken door te programmeren met fysieke blokken.


170

Google Foto's: Onbekend is onbemind,maar wie het kent is verliefd

Wat zijn de mogelijkheden van Google Foto's op PC en telefoon?

Na deze sessie zal je:

  • overtuigd zijn van de meerwaarde van Google Foto's en de app gebruiken;
  • Google Foto's als backup voor jouw foto's (en video's) in de cloud;
  • persoonlijke en gedeelde fotoalbums kunnen maken;
  • snel foto's bewerken met of zonder AI;
  • snel bepaalde foto's terug kunnen vinden.

175

Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook

Krachtige apps van Microsoft: Teams en OneNote/ClassNotebook

Na deze sessie zal je: 

  • als leerkracht in staat zijn Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook effectief in te zetten in de klas;
  • stap voor stap leren hoe je met deze digitale tools je lessen kunt structureren, het contact met leerlingen kunt verbeteren en samenwerking kunt bevorderen;
  • praktische handvatten krijgen om lesmateriaal digitaal aan te bieden, de voortgang van leerlingen te volgen en hen op een efficiënte manier van feedback te voorzien;
  • Teams en OneNote naadloos integr…

176

Basis PowerPoint

PowerPoint Designer: de ontwerpfunctie van Powerpoint

Na deze sessie zal je:

  • met 1 klik een nieuwe of bestaande PowerPoint-presentatie in een mooi jasje steken met Designer;
  • die tot leven brengen met animaties;
  • een 'overgang' kunnen toevoegen tussen de dia's;
  • de mogelijkheden kennen om presentaties te delen en te presenteren.
  • Een sjabloon maken

177

Interactieve dashboards maken in Excel: visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


185

Creatief aan de slag met de iPad in de lagere school

Keynote - Clips - iMovie - GarageBand - Pages

Na deze sessie zal je:

  • onmiddellijk aan de slag kunnen gaan met de voorbeelden en de aangeboden linken;
  • via de aangeboden linken (via QR-codes) ondersteunende videofragmenten kunnen gebruiken voor jezelf en delen met collega's;
  • extra digitaal materiaal aangeboden krijgen om inspiratie op te doen;
  • uitgedaagd worden om Apple Learning Center te leren kennen.
  • vooral de iPad een creatieve invulling kunnen geven die past in je curriculum en aanvoelt als een meerwaarde voor je…

186

Gebruik de iPad, apps en robots voor de kleuterklas

Transformeer je kleuterklas met EdTech

Na deze sessie zal je de volgende doelen hebben bereikt:

  • je zal educatieve robots - op een onderwijskundige meerwaarde - kunnen inzetten in de kleuterklas;
  • je zal enkele unplugged activiteiten kunnen inzetten met betrekking tot computationeel denken;
  • je zal de iPad doeltreffend en gericht kunnen inzetten in de kleuterklas.

190

Tover een klaslokaal om tot innovatieve leerruimte 60'

Met Future Classroom Lab als basis

Na deze sessie zal je:

  • Inzicht hebben in het Future Classroom Lab en begrijpen hoe deze omgeving nieuwe onderwijsconcepten en technologieën integreert.
  • Een duidelijke visie kunnen formuleren voor je eigen onderwijsinstelling en de specifieke noden ervan kunnen identificeren.
  • Concrete voorbeelden van innovatieve technologie en leerruimtes kennen en deze effectief gebruiken en inrichten.
  • Praktische tips en strategieën hebben om de transitie naar een innovatieve …

191

Digitale didactiek versterkt de effectieve didactiek 60'

Digitalisering niet toolgericht, maar doelgericht vormgeven

Na deze sessie zal je praktische voorbeelden hebben van hoe je digitale didactiek kan inzetten om je effectieve didactiek te versterken. 


197

E-sports, gaming en gamification (EGG) in de sportles

Concrete tips, goede praktijkvoorbeelden en wetenschappelijk inzicht

Na deze sessie zal je in staat zijn om de leerlingen die niet gemotiveerd zijn om te sporten toch in beweging kunnen krijgen. 

Na deze sessie zal je de leerkracht LO van de school beter kunnen bijstaan omdat jij met je ICT achtergrond de perfecte partner zal zijn om de combinatie van actief sporten en gamen in de praktijk tot een succes te brengen. 


198

Maak een videogame samen met je leerlingen (GameMaker)

Bouw een game met gratis software GameMaker

Na deze sessie zal je:

  • vlot aan de slag kunnen gaan met de software GameMaker;
  • de basis van GML onder de knie hebben;
  • een project “game development” met je leerlingen kunnen organiseren;
  • beschikken over voldoende extra bronnen om je eigen kennis uit te breiden en deze te gebruiken tijdens begeleid zelfstandig leren;
  • verslaafd geraken aan het bouwen van videogames.

200

Maak je eigen online escaperoom met Genially

Laat je leerlingen op een activerende manier leerinhouden verwerken

Na deze sessie zal je met Genially een online escaperoom kunnen ontwerpen voor een afgebakende leerinhoud uit jouw vak.


201

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, geocaching met leerlingen, ...

Na deze sessie zal je:

  • ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen;
  • de programma's snel onder de knie hebben;
  • zien dat het resultaat van de leerlingen vaak verbluffend is! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!

202

Effectief digitaal lesgeven met impact via de juiste technologie

Een beetje theorie... maar vooral inspiratievolle tools!

Na deze sessie zal je:

  • op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs;
  • gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven;
  • een les ontwerpen die je de volgende keer in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken.

203

Zelfsturend Leren: ICT-vaardigheden beheersen op eigen tempo 60'

Bevorder de zelfredzaamheid van je leerlingen!

In deze sessie zal je:

  • ontdekken wat zelfsturend leren écht betekent en hoe het je onderwijs kan transformeren.
  • diverse technieken leren kennen om je lessen boeiend en zelfsturend te maken.
  • leren hoe je als leraar zelfsturende lessen kunt organiseren om leerlingen te inspireren en motiveren.
  • kennismaken met en toegang krijgen tot het zelfsturende aanbod van FTRPRF.

204

Aan de slag met Khan Academy!

Hoe gebruik je dit gratis innovatieve leerplatform bij wiskunde?

Na deze sessie zal je:

  • onmiddellijk aan de slag kunnen met Khan Academy in je klas
  • weten hoe je groepen (klassen) aanmaakt en beheert
  • geschikte inhoud en oefeningen kunnen vinden, en toewijzen op het gepaste ogenblik
  • weten hoe je vaardigheden van leerlingen in kaart brengt
  • je leerlingen individueel kunnen ondersteunen binnen één klas.

205

Een unieke tool voor kleuterleerkrachten: Fonemi 60'

Fonemisch bewustzijn versterken

Na deze sessie zal je:

  • de meerwaarde ontdekken van de kwalitatieve webapp Fonemi die kinderen individueel en op maat op het fonemisch bewustzijn laat oefenen.
  • kennismaken met de aantrekkelijke tekeningen en de kindvriendelijke instructies van deze Vlaamse app.
  • zicht krijgen op het gedetailleerd kindvolgsysteem die gemakkelijk in gebruik is voor de leerkracht en een volledig ove…

210

Executieve functies en ICT

Zorgleerlingen doelgericht ondersteunen met ICT

Na de sessie heb je inzicht in de verschillende executieve functies, bij welke doelgroep deze kunnen uitvallen en hoe we met ICT ondersteunen.

Je hebt concrete klasvoorbeelden gekregen en een didactisch kader om je team te verspreiden.

Tot slot is het doel je met 'goesting' ICT te laten inzetten in je eigen context voor meer dan 'online oefenen'. Leerlingen de vaardigheden geven om zichzelf beter te ondersteunen binnen en buiten de klas heeft een grote impact op hun c…


211

Fysieke veiligheid bij PC gebruik

Hoe voorkom je een muisarm en andere fysieke klachten?

Na deze sessie zal je meteen de eerste stappen kunnen zetten om de kliks te reduceren ZONDER je werkdruk verder te verhogen. In tegendeel zelfs, je vindt ongetwijfeld manieren om met deze kennis ook je werkdruk enigzins te gaan verkleinen.


213

The Pop-Up Classroom

Na deze sessie zal je ...


119

Security@home: je (t)huis beveiligen 90'

Een gids voor beveiliging van uw thuisnetwerk en apparaten

Na deze sessie zal je door het begrijpen en nemen van de juiste maatregelen, de beveiliging van alle internet-geconnecteerde apparaten bij je thuis aanzienlijk kunnen verbeteren.


120

Een wandeling door cyberland: cyberpesten 90'

Hoe voorkom je cyberpesten?

Na deze sessie krijg je praktische adviezen om veilig om te gaan met sociale media en om cyberpesten te voorkomen of te melden.

Bovendien heb je een beter inzicht in de verschillende vormen van cyberpesten en de impact ervan op slachtoffers.


121

Cybertieners en online criminaliteit 90'

Een kijk op jeugdig slachtoffer- en daderschap

Na deze sessie zal je:

  • de belangrijkste online misdrijven (her)kennen (met uitzondering van zedenmisdrijven)
  • het gesprek met jongeren over cybercriminaliteit als slachtoffer én als dader kunnen aangaan
  • jongeren kunnen doorverwijzen naar hulpverlening en politie

135

Hands-on aan de slag met AI in de klas: Van A tot Zwerfvuil 90'

Uitgewerkte lesprojecten voor secundair onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • AI duiden met eigen woorden; 
  • Een concreet voorbeeld geven van hoe AI ons leven reeds beïnvloedt; 
  • Enkele vormen van Machine Learning duiden; 
  • Een vorm van Machine Learning in de praktijk brengen; 
  • Een eigen AI-model trainen aan de hand van supervised learning.
  • Dat eigen AI-model verbinden met een Micro:bit of Arduino. 

136

AI: Hoe versterken we het leerproces van de leerling met AI? 90'

Heldere afspraken maken met leerlingen?

Na deze sessie zal je AI een passende plek kunnen geven in je eigen manier van werken, evalueren en hoe je daar correcte afspraken kunt over maken met je leerlingen.


137

Slimmer werken met GenAI 90'

Transformeer GenAI tot een waardevolle collega

Na deze sessie ben je geïnspireerd om GenAI in te zetten als een waardevolle collega.


138

De ethische vraagstukken rond A.I. in ons onderwijs 90'

en de leerkansen die deze met zich meedragen

Na deze sessie zal je een genuanceerd beeld hebben over the good, the bad and the ugly wanneer men het heeft over A.I. in het onderwijs.

Je gaat naar huis met een rugzak aan inspiratie en mogelijkheden om kritische dialoog op gang te brengen - met leerlingen én met collega's.


139

E-course AI voor studenten 90'

Een interactief leerpad over generatieve AI voor studenten

Na deze sessie zal je dit gratis interactief leerpad 'AI voor studenten' kunnen inzetten in je klas. De volledige e-course is vrij beschikbaar.

Je leert belangrijke basisprincipes en concrete toepassingen. Je verkent hoe GenAI werkt, hoe je effectieve prompts kan formuleren en wat de mogelijke valkuilen en bijhorende AI-spelregels zijn.

Doelgroep e-course: derde graad secundair onderwijs en startende studenten hoger onderwijs. (Ook interessant voor leerkrachten die hun eigen kennis ove…


148

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken 90'

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.

 


166

Drones besturen en programmeren met Scratch 90'

Tello drones leren besturen en programmeren

Na deze sessie zal je Tello drones kunnen besturen en programmeren.


192

Digitale didactiek: het kader 90'

Digitale middelen om het pedagogisch proces te ondersteunen

Na deze sessie zal je: 

  • digitale middelen kunnen inzetten om het pedagogisch proces doelgericht te ondersteunen;
  • een krachtige en gedifferentieerde leeromgeving kunnen creëren waarin elke leerling uitgedaagd wordt om verder te komen in zijn leerproces;
  • een overzicht hebben op de vereiste competenties die een leraar hiervoor nodig heeft;
  • inzicht verwerven hoe het TPACK-model en het DigCompEdu-kader hierbij kunnen helpen

193

Teamgerichte ICT-coördinatie binnen Sint-Rembert Torhout 90'

Samen sterk: centralisatie loont lokaal!

Na deze sessie zal je:

  • de voordelen inzien van gecentraliseerd werken met lokale accenten;
  •  het nut inzien van de centrale IT dienst als "netbeheerder" waarbij, net zoals bij het water uit de kraan en de elektriciteit uit het stopcontact, iedereen lokaal wordt ontzorgd door het centraal aanbieden, beheren en uitrollen van alle services;
  • het nut inzien van samenwerkende (gecentraliseerde) pedagogische ICT-co's die niet telkens het warm water opnieuw moeten uitvin…

206

Een unieke tool voor kleuterleerkrachten: SmartSymbols 90'

Digitaal klasmanagement versterken

Na deze sessie zal je ...

  • een volledig beeld hebben van de mogelijkheden van Smart Symbols.
  • ontdekken hoe Smart Symbols jou kan helpen bij het mogelijk maken van gepersonaliseerd leren en bij het creëren van een aanbod op maat van elke kleuter.
  • verrast zijn over welke inzichten Smart Symbols biedt op vlak van sociale interactie en de dagelijkse activiteiten van je kleuter.
  • in staat zijn eenvoudig een slimme en&…

208

Een digitaal (luister)boek maken met BookCreator 90'

Hoe verrijkend een digitaal boek kan zijn...

Na deze sessie zal je:

  • een digitaal boek mee naar de klas kunnen nemen.
  • Je bent zelf als een tovenaar aan de slag gegaan om dit boek op verschillende manieren te verrijken zodat je kleuters/leerlingen hier zelf in kunnen 'lezen'.

209

Creëer interactieve presentaties met Wooclap 90'

Het veelzijdige (en gratis!) alternatief voor Kahoot

Na deze sessie:

  • zal je weten hoe je een interactieve presentatie in Wooclap kan maken.
  • Je zult de verschillende vraagtypes verkend hebben en in staat zijn de juiste te kunnen kiezen voor jouw doelgroep.
  • Je zult weten hoe je deelnemers zich kunnen aanmelden.
  • Je zult een verslag kunnen downloaden met een gedetailleerd overzicht van de antwoorden.
  • Je zult weten wat je moet doen om je hele team gratis te laten werken met de volledige versie van Wooclap.

212

Minimal viable product 90'

een essentiële stap binnen design sprint

Na deze sessie zal je bij het ontwerpen aandacht hebben voor de minimale vereisten van een product.