KEYNOTES DIE JE BLIK VERRUIMEN

9:30 - 10:50 
Dado Van Peteghem - Onderwijs met toekomst en met hart
Hoe scholen technologie kunnen omarmen zonder hun ziel te verliezen

Locatie: Aula 1 (naast ICT-beurs)

Tijdslot 1 - 9:30-10:50

Dado Van Peteghem

Linkedin

LET OP: DEZE KEYNOTE START AL OM 9:30. 
De keynote duurt 1 uur + vragenmoment tot 10:50.
Aansluitend kan je kiezen voor een beursbezoek en demo's van partners of voor een sessie uit 'Tijdslot 2'. 

In een wereld waar artificiële intelligentie in enkele seconden teksten schrijft, beelden ontwerpt en code genereert, lijkt het soms alsof technologie ons tempo bepaalt. Maar wat betekent dat voor het onderwijs, voor de leraar, voor de mens in de klas? In deze inspirerende keynote neemt Dado van Peteghem jou mee naar de toekomst van leren, een toekomst waarin technologie niet het doel is, maar een hefboom voor menselijke groei.

Dado vertrekt vanuit zijn centrale gedachte Scale vs Soul: hoe kunnen scholen technologie op schaal inzetten, zonder hun ziel te verliezen? AI biedt ongeziene mogelijkheden om te personaliseren, te versnellen en te verbinden, maar de essentie van goed onderwijs blijft menselijkheid, de relatie tussen leraar en leerling, het vertrouwen, het samen zoeken en creëren.

Aan de hand van herkenbare voorbeelden toont hij hoe scholen vandaag al pionieren met AI-ondersteunde leerroutes, feedbacktools en virtuele labs. Maar tegelijk stelt hij prikkelende vragen:

  • Wat als we technologie laten overnemen wat makkelijk te automatiseren is en de mens meer ruimte geven voor empathie, creativiteit en begeleiding?
  • Hoe kunnen we het lerarentekort niet alleen met meer mensen, maar ook met slimmere technologie aanpakken?
  • En wat betekent het om als leraar, directie of ICT-coördinator onderwijsarchitect te zijn in een wereld die exponentieel verandert?

De keynote eindigt met een krachtige boodschap van hoop en vertrouwen. Volgens Dado is dit geen tijd om bang te zijn van AI, maar om het potentieel ervan te omarmen. Leraren zijn geen vervangbare schakels, maar de sleutel tot betekenisvol leren. De toekomst van onderwijs ligt niet in meer schermen, maar in meer menselijkheid, in scholen die technologie gebruiken om de unieke kracht van elk kind naar boven te halen.

Met zijn herkenbare mix van storytelling, humor en visie, biedt Dado van Peteghem een uur lang inspiratie, reflectie en energie. Hij steekt leerkrachten, ICT-coördinatoren en directies een hart onder de riem en laat hen vooral met één gevoel achter: Wij zijn nodig! Misschien meer dan ooit!

 

Wie is Dado Van Peteghem?

Dado Van Peteghem is een toonaangevend expert in de digitale sector, veelgevraagd spreker, auteur en ondernemer.

Gepassioneerd door technologie sinds zijn jeugd - opgegroeid in de jaren ’80 met een Gameboy in de hand - studeerde hij Computerwetenschappen aan de Universiteit Gent.
Al meer dan 15 jaar helpt hij organisaties bij het vormgeven van hun digitale innovatievisie en strategie.

Dado is coauteur van vijf businessboeken over technologische evoluties, gastprofessor aan diverse business schools en een vaste spreker op (inter)nationale podia.

Als vader van drie Gen Alpha-kinderen blijft hij dicht bij de nieuwste digitale trends, met een duidelijke focus op de toekomst van werk.

  Schrijf in 


10:00 - 10:50 
Charlotte Struyve - Zijn Vlaamse leerlingen & leraren digitaal vaardig?
Resultaten van de Vlaamse deelname aan ICILS 2023

Locatie: Aula 2

Tijdslot 1 - 10:00-10:50

Charlotte Struyve

Linkedin

DEZE KEYNOTE START OM 10:00. Tijdslot 1.
Aansluitend kan je kiezen voor een beursbezoek en demo's van partners of voor een sessie uit 'Tijdslot 2'. 
Inleiding

De digitalisering van het onderwijs biedt nieuwe kansen maar stelt ook hoge eisen aan de digitale vaardigheden van zowel leerlingen als leraren. Hoe goed zijn Vlaamse leerlingen écht voorbereid op een digitale toekomst? En beschikken hun leraren over de nodige vaardigheden om hen daarin te begeleiden?

Inhoud

In deze keynote stelt Charlotte Struyve de belangrijkste resultaten voor van de Vlaamse deelname aan ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study). Deze internationale studie onderzoekt in welke mate leerlingen digitale informatie kunnen opzoeken, verwerken en kritisch beoordelen, en hoe goed ze zijn in computationeel denken. In Vlaanderen werd daarnaast ook nagegaan hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van leraren zelf, op basis van toetsvragen, en de mate waarin ze met ICT aan de slag gaan in hun onderwijspraktijk. 

Tijdens de sessie worden deze resultaten toegelicht en wordt gereflecteerd over wat de bevindingen betekenen voor het onderwijsbeleid en de klaspraktijk in Vlaanderen.

 

 

  Schrijf in


11:00 - 12:30 
Mitte Schroeven - Kennisrijk curriculum in een digitale wereld

Locatie: Aula 1

Tijdslot 2 - 11:00-12:30

Mitte Schroeven

Linkedin

DEZE KEYNOTE START OM 11:00. Tijdslot 2.
In het tijdslot vóór 11:00 kan je kiezen voor een beursbezoek en demo's van partners of voor een sessie uit 'Tijdslot 1'. 

Deze keynote is een must voor leerkrachten, ICT-coördinatoren, beleidsteams en iedereen die wil begrijpen hoe een kennisrijk curriculum het fundament vormt voor leren, denken én digitale competenties in de 21ste eeuw.

In een tijd waarin technologie alomtegenwoordig is en AI-systemen als ChatGPT informatie in seconden aanbieden, stelt deze keynote een prikkelende vraag centraal: Wat is vandaag nog de waarde van kennis? Waarom zouden leerlingen feiten, concepten en structuren leren als ze toch “alles kunnen opzoeken”? En moeten we niet vooral inzetten op 21ste-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit, probleemoplossend denken, informatievaardigheden en mediawijsheid?

Mitte Schroeven - mede-auteur van Wijze Lessen. Digitale didactiek en professionaliseringsmedewerker bij Expertisecentrum Onderwijs en Leren - neemt deelnemers mee in een onderbouwde verkenning van de rol van kennis in een digitale samenleving. Ze maakt gebruik van inzichten uit Wijze Lessen, zoals het onderscheid tussen experts en beginners en de misvatting dat generieke vaardigheden los van domeinkennis aangeleerd kunnen worden. Vanuit deze principes toont ze hoe diepgaand leren, kritisch denken en digitale geletterdheid juist gedijen op een stevige kennisbasis.

De keynote onderzoekt wat een kennisrijk curriculum precies kenmerkt: helder, inhoudsrijk en goed opgebouwd. Vanuit de inzichten uit Kennisrijk Kansrijk bekijkt Mitte hoe een krachtige kennisrijke leerlijn digitale geletterdheid leerlingen kan helpen om kritische digitale burgers te worden.

Daarnaast staat ze stil bij de digitale kloof: hoe verschillen in toegang, voorkennis en ondersteuning tot ongelijke kansen leiden – en welke cruciale rol een krachtige leerlijn digitale geletterdheid speelt in het dichten van die kloof. Want technologie biedt kansen, maar alleen met krachtig onderwijs, duidelijke leerdoelen en een doordachte aanpak kunnen scholen ervoor zorgen deze gerealiseerd worden.Deelnemers krijgen concrete inzichten, voorbeelden en reflecties mee die hen helpen om hun eigen curriculum, lessen en beleidskeuzes onder de loep te nemen. 

 

Wie is Mitte Schroeven?

  • Mitte Schroeven werkte 16 jaar als leerkracht Nederlands en Engels in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.  

  • Momenteel is zij verbonden aan het Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Thomas More) waar zij zich vooral bezighoudt met professionele ontwikkeling, digitale didactiek en leermiddelen.  

  • Ze is mede-auteur van het boek 'Wijze Lessen. Digitale didactiek', en 'Digitale didactiek. Hoe?Zo!' waarin de kansen en aandachtspunten van technologie in het onderwijs worden onderzocht.  

  • Haar onderzoeks- en vormingswerk situeert zich voornamelijk op het vlak van evidence-informed inzetten van digitale tools in onderwijs.

Kortom: een spreker met stevige praktijkervaring, onderzoeksinzicht en een kritische blik op de rol van technologie in onderwijs.

  Schrijf in

16:30 - 17:30 @ ICT-beurs

ICTrofee - ICT-coördinator van het Jaar 

Ontdek welke ICT-coördinatoren kans maken op de ICTrofee 2026.

Genomineerden voor de ICTrofee 2026 technisch

Genomineerden voor de ICTrofee 2026 pedagogisch