Lijst met alle sessies

16 interessante hands-on workshops. Lees en kies jouw favoriet!

Klik op de titel van een workshop om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een thema, functie of vorm om de workshops te filteren zodat je bvb. enkel de workshops over VR of voor lager onderwijs eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een workshop over een bepaald onderwerp te zoeken.

Breng voor alle workshops jouw eigen laptop mee. Dan heb je alles wat je leerde meteen mee naar huis.

Voormiddagworkshops:  Nrs. 1 -  10 vinden plaats voor de lunch. Je kan er één volgen. 
Namiddagworkshops: Nrs. 11 - 20 vinden plaats na de lunch. Je kan er één volgen. 

 

Kies hieronder je workshop(s) en
SCHRIJF DAN HIER IN 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Hoe breng ik AI in de klas

Een algemeen overzicht + concrete tips voor je les

Na deze sessie zal je:

  • kunnen duiden wat AI is; 
  • een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing; 
  • concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula; 
  • handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.

2

Gamification mét leereffect

(Digitale) spelelementen met aandacht voor effectieve didactiek

Na deze sessie zal je ...

  • hebben kennisgemaakt met verschillende al dan niet digitale spelvormen die het leren ondersteunen.
  • beschikken over basismateriaal waarmee je nadien met de eigen leerstof aan de slag kan gaan.

5

Maak een videogame samen met je leerlingen (GameMaker)

Bouw een game met gratis software GameMaker

Na deze sessie zal je:

  • vlot aan de slag kunnen gaan met de software GameMaker;
  • de basis van GML onder de knie hebben;
  • een project “game development” met je leerlingen kunnen organiseren;
  • beschikken over voldoende extra bronnen om je eigen kennis uit te breiden en deze te gebruiken tijdens begeleid zelfstandig leren;
  • verslaafd geraken aan het bouwen van videogames.

6

Games maken met Python PyGame

Programmeer jouw eigen games in Python met PyGame

Na deze sessie zal je:

  • Begrijpen hoe PyGame werkt en hoe het kan worden gebruikt om games te maken.
  • Basisvaardigheden in Python-programmeren toepassen in een praktische context.
  • Een eenvoudige game van begin tot eind ontwikkelen.
  • Een cursus meekrijgen (+ code) om met je leerlingen aan de slag te gaan (op verschillende niveau's)

 

Je krijgt enkele dagen voor de ICT dag een mail met instructies om PyGame te installeren, zo winnen we tijd en kunnen we ons volledig richten op het m…


7

Picoo

Na deze sessie zal je ...


8

VR in de logistiek

Wat kan Virtual Reality voor je betekenen in de logistiek?

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met drie kant-en-klare lessenreeksen en de nodige uitleg over het ontlenen van de VR-boxen van RTC. 
  • de virutele werelden waarin jouw studenten werken uitgebreid verkend hebben. 
  • een oplossing kunnen bieden voor het gebrek aan ruimte en financiële middelen. 

9

AI Quiz workshop voor leerkrachten!

Hoe zet je AI in om je te ondersteunen bij het maken van een quiz?

Na deze sessie zal je

een AI-chatbot naar keuze kunnen inzetten om quizvragen op maat te laten genereren 

Praktische handvaten hebben om tot een verfijnd resultaat te komen

Verschillende grats quiz-tools uitgeprobeerd en vergeleken hebben voor jouw vak

Quizvragen kunnen importeren in tools die je nu al gebruikt (Quizlet, H5P, Wordwall, Bookwidgets, Kahoot,...)


10

Maak je eigen online escaperoom met Genially

Laat je leerlingen op een activerende manier leerinhouden verwerken

Na deze sessie zal je met Genially een online escaperoom kunnen ontwerpen voor een afgebakende leerinhoud uit jouw vak.


14

Game Design in de klas: Creëer, leer en inspireer met Bloxels

Ontdek Bloxels en maak jouw eigen game

Na deze sessie zal je ...


11

Interactieve 360°-tours ontwikkelen

Creëer zelf een authentieke leeromgeving voor jouw doelgroep

Na deze sessie zal je:

  • ervaring hebben opgedaan met voorbeelden van interactieve 360°-tours in het onderwijs.
  • Je hebt zicht op de mogelijkheden en hebt een theoretisch kader voor het zelf ontwikkelen van dergelijke tours.
  • Daarnaast heb je een eerst tour ontwikkeld aan de hand van Xerte. 

12

Serious games rond AI, mediawijsheid en maatschappelijke thema’s

Ontdek en krijg toegang tot de nieuwste serious games in deze worksh

Na deze sessie zal je ...


13

Virtual reality met CoSpaces Edu

Ontdek de mogelijkheden van Cospaces voor in je klas

Na deze sessie zal je ...


15

Verrijk je lessen met gamification.

Maak leren uitdagend en leuk!

Na deze sessie zal je ...

  • begrijpen wat gamification inhoudt en hoe het verschilt van serious games.
  • inzicht hebben in de voor- en nadelen van gamification binnen het onderwijs.
  • zelf aan de slag kunnen met diverse tools om gamification en serious games effectief in je lessen toe te passen.

 


16

Unplugged programmeren

Leer je leerlingen op een speelse manier computationeel denken!

Na deze sessie zal je begrijpen wat computationeel denken is en hoe je met materialen in de klas eenvoudige unplugged activiteiten kan uitwerken. Naast bomvol inspiratie, krijg je reeds uitgewerkte lesmaterialen mee naar huis. 


17

Gezelschapspellen & executieve functies

Leren met gezelschapspellen

Na deze sessie zal je ...


18

Esports op school: De sleutel tot Future-Proof Onderwijs!

Ontdek wat Esports voor je kan betekenen

Na deze sessie zal je ...