De hele voormiddag volgt iedereen dezelfde sessie in het auditorium.
Dankzij de samenwerking met het Fyxxilab staan onderstaande inspirerende sprekers (en nog enkele via een kort filmfragment) op de agenda. We kozen voor een unieke combinatie van sprekers die internationaal inspireren en leerkrachten of ICT-coördinatoren die praktijkvoorbeelden brengen. Ongeacht de leeftijd waaraan je lesgeeft of het vak dat je geeft, zal je in de voormiddag heel wat inspiratie krijgen om jouw school of klas wat innovatiever in te richten of je les creatiever voor te bereiden. Van elke spreker krijg je minstens één interessante tip of verfrissend idee.
Tijdschema
Omwille van de strakke planning van sommige keynotes, moeten we stipt starten om 9:00. Ben je wat later, dan kunnen we je natuurlijk nog binnenlaten in het auditorium, maar dat kan enkel tussen de sprekers. Niet tijdens de sprekers.
Wens je de keynote van Peter Hinssen te horen, zorg er dan voor dat je er voor 9:15 bent!
Peters toespraak start om 9:30, maar je moet nog via het onthaal.
Innovatie is geen theorie.. Je moet het zien, voelen, ervaren en delen met gelijken om het te laten groeien. Zorg ervoor dat ook jij er bijhoort!
Innoveer je onderwijs, start op 22 mei in Kortrijk dankzij de tips en inspiratie die je zal krijgen van de keynotesprekers en één vurige workshop!
Bram Faems Leraar BuO - Bron van tips & trucs rond bruikbare educ. technologie - KlasCement
De tijd dat iedereen vond dat programmeren voor nerds was, is over.. Analytisch leren denken en – bij uitbreiding – leren programmeren, is hip en nuttig in elke sector. Dus ook in onderwijs! Kom er alles over te weten in Kortrijk.
Presentator
Hans De Four Leraar SO & Oprichter educ. ICT-projecten
KlasCement ICTdag Classy Fyxxi ...
Bio
Vincent Van Quickenborne is burgemeester van Kortrijk en heeft natuurlijk ook een grote interesse in de uitdagingen van digitale innovatie, ook in onderwijs.
Isabel stelt kort het Fyxxilab, de makerspace en de activiteiten voor. Ze legt de link naar de praktijk en vertelt je wat meer over de verschillende aspecten die aan bod komen wanneer je in de klas aan de slag wil rond STEAM en maakonderwijs. Ze gaat dieper in op de rol van de leerkracht en technologie, maar ze vertelt je ook waarom creativiteit en spelen belangrijk zijn voor het leerproces.
Bio
Isabel heeft een enorme passie voor technologie en maken. Ze gelooft dat onderwijs continu in verandering moet blijven om zo kinderen en leerlingen goed voor te bereiden op de wereld in de toekomst. Hiervoor zet ze zich in vanuit Fyxxi en eduCentrum vzw. Fyxxi heeft als doel om ervoor te zorgen dat elk kind afstudeert met 21ste eeuwse vaardigheden. Dit willen we bereiken via STE(A)M door hands-on te werken. We focussen op zinvol, educatief gebruik van technologie (denk aan coderen, robotica, …), we bouwen aan sociale en ondernemende projecten én we vinden het geen probleem om eens te falen. Want daaruit leer je en alleen zo kom je verder.
Digital Expert - Innovatie - Netwerk - Technologie - Toekomst
THE DAY AFTER TOMORROW
Peter Hinssen maakt - uit sympathie voor de ICT-praktijkdag en het Fyxxilab - een lesuur tijd vrij om zijn futuristiche blik op de mogelijkheden van technologie te delen met directies, leerkrachten en ICT-coördinatoren vanuit.
Het wordt een inspirerende voordracht, een boeiende inkijk in wat 'The Day After Tomorrow' ons kan brengen. Hij bekijkt de impact ervan op de maatschappij, sociaal-economisch, op leren en op onderwijs.
Verwacht geen kant-en-klare oplossingen, geen praktijkvoorbeelden vanuit de school zelf (daarvoor hebben we andere sprekers uitgenodigd).
Zoals Humo het ooit schreef: "Een halfuur naar hem luisteren staat gelijk aan een overdosis inspiratie en motivatie." Wij geven je 50 minuten!
Bio
Peter Hinssen is internationaal gerenommeerd technologie-ondernemer en een van de belangrijkste technologythought leaders van ons land. Hij richtte al vijf technologiebedrijven op, waarvan drie pure tech-startups: e-COM, Streamcase en Porthus. Vandaag staat hij aan het hoofd van Nexxworks dat hij eveneens mee oprichtte. Hij staat (grote) bedrijven bij om snel en radicaal te innoveren.
Naast ondernemer is Peter Hinssen ook een veelgevraagd en enthousiast spreker op internationale conferenties. Hij is bovendien auteur van drie boeken/e-books (o.a. 'Digitaal is het Nieuwe Normaal' en 'The Network Always Wins'). Het vierde boek is zonet aangekondigd: ‘The Day After Tomorrow’.
Zijn aanstekelijke ‘I believe in techology’-credo komt terug in alles wat hij doet: van ondernemingen, opleidingen, columns, boeken, bootcamps en innovatietours door Silicon Valley - en natuurlijk zijn beruchte Apple-verzameling.
Peter Hinssen werd nog maar net verkozen tot IT-persoonlijkheid van het jaar, logisch dus dat we hem kozen om je te komen inspireren tijdens deze ICT-praktijkdag.
ONGELIJKHEDEN, UITSLUITING EN INCLUSIE IN DE DIGITALE WERELD
Ik ga in op wat het vandaag betekent om (niet) mee te zijn in de steeds verder digitaliserende maatschappij en leg de consequenties hiervan bloot voor 8 verschillende mediaprofielen. Het is al langer geweten dat toegang tot digitale tools alleen niet volstaat, maar dat ook mediawijze competenties cruciaal zijn. Het is ook reeds duidelijk dat het idee van jongeren als zijnde digital natives een illusie is, en dat een deel van hen eveneens digitaal uitgesloten is. Hetzelfde geldt voor ouders, waarvan een deel een hele reeks moeilijkheden ondervindt bij het omgaan met digitale leerplatformen. In mijn keynote worden 13 indicatoren en 8 mediaprofielen voorgesteld die verklaren wie waarom en wanneer met digitale uit- en of insluiting te maken krijgt.
Na de keynote
Je zal een up-to-date inzicht in mechanismen van digitale uitsluiting en een reeks ideeën om hiermee om te gaan in een klas- en schoolcontext gekregen hebben.
Bio
Ilse Mariën werkt sinds 2007 bij imec - SMIT, een onderzoekscentrum verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij realiseerde sindsdien verschillende projecten met betrekking tot de sociale implicaties van de digitalisering van de maatschappij. Begin 2016 verdedigde zij met succes haar doctoraatsonderzoek dat inging op de oorzaken van digitale uitsluiting en op de identificatie van duurzame e-inclusiestrategieën. Sinds 2016 leidt zij het IDEALiC-project dat focust op het uittekenen van de krijtlijnen van een toekomstig e–inclusiebeleid op lokaal, regionaal en federaal niveau.
Edcamp - Delen - Community of practice - OER - Praktijkvbn.
EDCAMP: PRAKTIJKDELING WAAR LERAREN ENTHOUSIAST VAN WORDEN
Een Edcamp is een conferentie zoals je er nog nooit een bezocht hebt: de deelnemers zijn namelijk ook de sprekers én organisatoren. In deze keynote vertelt Bram hoe het er tijdens een Edcamp aan toe gaat, hoe zo’n bottom-up organisatie verloopt en waarom leraren zo enthousiast naar huis gaan na een Edcamp. Maar vooral: Bram verklapt je ook hoe je zélf met de Edcamp formule aan de slag kan om een stroom van innoverende, geestige, vereenvoudigende ideeën te delen binnen jouw team. Ben jij al benieuwd naar de ‘secret sauce’ die Edcamps zo’n leerrijke ervaring maken?
Na de keynote
Je zal zin hebben om een Edcamp op poten te zetten voor jouw school, scholengemeenschap of vakgroep. Bram geeft je alles wat je nodig hebt. Je krijgt toegang tot het draaiboek om zelf jouw eerste Edcamp te organiseren.
Bio
Bram werkt als coördinator gebruikerservaring voor KlasCement.net. Hij zoekt en ontwerpt manieren om leraren gemakkelijk hun kennis en concreet lesmateriaal te laten delen. Bram is leraar, ICT-coördinator en (bijna) master opleidings- en onderwijswetenschappen. Hij heeft een passie voor nieuwe technologie en innovatie. Het is zijn missie om onderwijs te combineren met nieuwe technologische mogelijkheden. Hij was de organisator van de eerste Edcamp en begeleidt organisatoren van Edcamps bij de praktische organisatie en communicatie.
Veel leraren zijn tevergeefs op zoek naar de “ideale tool” voor hun vakdomein. Wie een tool gevonden heeft, begint meestal een nieuwe zoektocht naar een goede handleiding en eventueel een praktijkvoorbeeld. Ik stel een nieuwe website voor die hierop een antwoord wil bieden door tools samen met handleidingen en praktijkvoorbeelden aan te bieden.
Tijdens mijn presentatie leer je meteen ook enkele van deze tools beter kennen, met focus op gratis educatieve ICT-toepassingen.
Na de keynote
Na de keynote zal je over een overzicht van interessante educatieve tools beschikken, waarbij je aan de hand van allerlei filters kan op zoek gaan naar DE geschikte tool voor jouw les. Bovendien stoppen we niet bij een opsomming van tools maar bieden jullie ook een praktijkvoorbeeld en handleiding aan. Tot slot kan je de tool beoordelen zodat collega’s weten wat jij van de tool vindt en hoe je hem gebruikt.
Bio
Nadat ik jaren als leraar aan de slag was in bijna alle onderwijsniveaus heb ik in 2011 de overstap gemaakt naar Toll-net (Technologie Ondersteunend Levensland Leren). Toll-net is een netoverschrijdend professionaliseringsinitiatief. Als projectbegeleider bestaat mijn functie eruit om didactische en technische ondersteuning te bieden aan docenten, coördinatoren, directies en pedagogische begeleiders op het vlag van ICT & Leren. Wij organiseren hiervoor diverse trainingen zowel klassikaal als online. Toll-net professionaliseert scholen op vlak van ICT, startend met een intake vanwaaruit een ICT-nascholingsprogramma op maat wordt samengesteld.
ICT-beleid - Overheidsprojecten
School van de toekomst
ICT, DIGITALE MEDIA EN ONDERWIJSVERNIEUWING: WAT DOET DE VLAAMSE OVERHEID?
Ik ga in op enkele trends waar scholen in de nabije toekomst zullen mee geconfronteerd worden. Trends met betrekking tot nieuwe technologie en digitale leermiddelen, nieuwe curricula en vernieuwingen inzake navorming en ICT-beheer. Ik wil tevens de brug slaan naar enkele ondersteuningsprojecten van de Vlaamse overheid die pogen in te spelen op deze vernieuwingen.
Na de keynote
Je zal een aantal projecten, programma’s en organisaties die scholen ondersteunen bij technologische vernieuwingen en het inzetten van digitale media hebben leren kennen.
Bio
Jan De Craemer werkt als adjunct van de directeur op de afdeling Horizontaal Beleid van het Departement Onderwijs en Vorming. Hij is verantwoordelijk voor de voorbereiding van het ICT-beleid en is betrokken bij tal van projecten over ICT-infrastructuur, e-safety, curriculum, digitale leermiddelen en mediageletterdheid. Jan De Craemer is lid van de Working Group on Digital Skills and Competences van de Europese Commissie en vertegenwoordigt de Vlaamse overheid in de raad van bestuur van European Schoolnet.
Net als bij andere ICT-praktijkdagen zal Hans de sprekers kort introduceren. Misschien stelt hij na elke toespraak ook nog één of meer vragen aan de sprekers. Misschien zal hij ook zelf wat vertellen over innovatief onderwijs, hoe hij de klas van de toekomst ziet, niet op vlak van technologie, maar wel op vlak van aanpak, organisatie en structuur, zodat we alle jongeren unieke leerkansen kunnen blijven geven.
Bio
Master in Wiskunde & Informatica @ Universiteit Gent - België
Leerkracht Wiskunde & Informatica 1994-2002
Oprichter van verschillende initiatieven die onderwijs innoveren en leerkrachten inspireren:
1998: KlasCement.net, een online netwerk waar leerkrachten lesmateriaal, oefeningen, multimedia, activiteiten, ... met elkaar delen en waar organisaties hun aanbod voor onderwijs bekend maken. Gestart als schoolproject met leerlingen. Sinds 2013 bij het Ministerie van Onderwijs en Vorming.
2001: ICT-praktijkdag, een live evenement waarop leerkrachten, ICT-coördinatoren en directies zich twee- tot driemaal per jaar kunnen bijscholen in de nieuwste ICT-toepassingen. Net als KlasCement is de ICT-praktijkdag een initiatief voor en door het onderwijsveld.
2005: Classy, de plaats waar leerkrachten uit Vlaanderen gratis webruimte en blogs kunnen aanvragen.
2011: HuurHardware, waar je laptops, iPads en ander ICT-materiaal kan huren aan educatieve tarieven.
2014: Fyxxilab, waar klassen uit basis- en secundair onderwijs innovatieve workshops volgen rond programmeren en maakonderwijs. Ook leerkrachten worden er nageschoold in STEM en STEAM. Op aanvraag komen we ook naar je school.