9:00-10:00 in Aula: Keynotes
Publieksprijs 'ICT-coördinator v/h Jaar'
Livestreaming en achteraf beschikbaar via dit Youtubekanaal van UCLL.
Wie komt luisteren in de aula, maakt kans op een fijn prijsje n.a.v. de 35ste editie.
Eerdere edities: Peter Hinssen (Technologieondermer en auteur), Koen Timmers (Global Teacher Prize, docent en auteur), Bertien Boon (ICT-coördinator vh Jaar), Katja Schipperheijn (Onderwijsondernemer en auteur), Carl Boel (VR Expert), Steven Ronsijn (Directeur SO).
Deze keer:
Tom Vandries Onderzoeker/Lector UCLL |
Koen Vandenhoudt Voorzitter VICLI |
Evy Raes Fotografe met diverse educatieve projecten |
Ben Weyts Viceminister-president van de Vlaamse Regering Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand |
Hans De Four Leraar SO & Oprichter educ. ICT-projecten KlasCement ICTdag Classy Fyxxi ... |
Wim Van den Brulle Coördinator Sint-Lukas Basisschool Brussel |
Keynotes in aula
|
|
||||
De wedstrijd ‘ICT-coördinator van het jaar’ wordt georganiseerd door Vicli en Signpost. Het doel is om voor het schooljaar 2019 – 2020 3 ICT?coördinatoren uit het Vlaamse onderwijs in the picture te zetten voor hun uitmuntende opdracht. Na een nominatieronde selecteerde de vakjury 3 ICT-coördinatoren waarvan een opname gemaakt werd ter plaatse bij de ICT-coördinator op school, waarbij zijn of haar verwezenlijkingen centraal stonden:
Jouw publiekswinnaar aanduiden kan nu al.
Koen Vandenhoudt, voorzitter Vicli, stelt ’s morgens deze 3 ICT-coördinatoren kort voor. |
||||
|
||||
Fotografie in de klas Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken in het dagelijks leven. Ook de school eist van de leerkrachten om mediawijsheid te onderwijzen. Maar hoe ga je hiermee creatief aan de slag in de klas?
Evy Raes (november 1981) is een fotografe die via verschillende methodes de beeldcultuur wil verbeteren. Via fotoworkshops experimenteert ze met beelden en onderwijs. |
||||
|
|||
Toespraak door de Viceminister-president van de Vlaamse Regering |
|||
|
9:50 Hans De Four |
Terug naar boven |
ORGANISATORHans zal afsluiten met een voorstelling van de middagpresentaties en belangrijke last-minute updates in het programma. Bio Oprichter van verschillende initiatieven die onderwijs innoveren en leerkrachten inspireren:
|
|
||||
PRESENTATORWim stelt je graag alle keynotes kort even voor en maakt er een heel entertainend uurtje van. Bio Daarvoor werkte hij jaren als leerkracht, ICT-coördinator en KlasCementmedewerker. Na lesgever te zijn op de ICT-praktijkdag, neemt hij nu de presentatie voor zijn rekening. Je kon hem in oktober 2019 al op het podium zien van SETT GENT. |
||||
|
||
Jasper Cuvelier (2017), Bertien Boon (2018) en Jonas Nackaerts (2019) kregen erkenning voor hun werk en werden zo ‘ICT?coördinator van het jaar’.
Kristof Beckers, Jeroen Cools en Jeroen Vinck vormen dit schooljaar de TOP 3 van ICT-coördinatoren
die kans maken op de titel ‘ICT-coördinator van het jaar 2020‘ en de prijs van het publiek. Hieronder stelt elke ICT-coördinator zich persoonlijk aan jou voor.
Welke ICT-coördinator verdient voor jou de publieksprijs en gaat zo aan de haal met een laptop t.w.v. 2000 – 2500 euro en eeuwige roem? Stemmen kan van 1 januari 2020 t/m 3 februari 2020 om 16.00 u. De uitreiking van de publieksprijs vindt plaats op 3 februari 2020 om 16u30, tijdens de ICT-praktijkdag.
|
||
STEM NU! | ||
Kristof Beckers
Als ICT-coördinator van de scholengroep is het mijn doel om alle leerlingen, leerkrachten en administratief personeel binnen de scholengroep de nodige professionele en kwalitatieve middelen te geven om tot een goed onderwijs te komen. Ook de digitale geletterdheid en digitale vereenvoudiging zijn agendapunten waar ik veel aandacht aan besteed.
|
Jeroen Cools
De kerntaak van onderwijs is “leren”. De juiste, digitale hulpmiddelen kunnen dit “leren” versterken. Als ICT-coördinator in het buitengewoon onderwijs waar onze schoolvisie “de leerling staat centraal” is, komt er echter nog een extra facet bij bovenop dit “leren”. ICT is voor onze doelgroep vaak een hulpmiddel waar ze niet zonder kunnen in hun dagdagelijks leven, denk hierbij bijvoorbeeld aan speciale software om mee te communiceren.
Alles moet dan ook duurzaam, doelgericht, maar vooral toekomstgericht zijn voor onze leerlingen. Die focus op de behoeftes van elke individu, geeft een erg persoonlijke invulling aan mijn job. Elke ICT-oplossing is op maat van een leerling. Dit maakt de beheerbaarheid niet altijd even gemakkelijk, maar ik zou niet zonder die rechtstreekse connectie met leerlingen willen werken. |
Jeroen Vinck
Als technisch en pedagogisch ICT-coördinator van zes Brusselse basisscholen is het een grote uitdaging om de ICT-werking draaiende te houden. Naast het onderhoud van het huidige materiaal probeer ik in overleg met mijn verschillende directies te zorgen voor vernieuwende technologieën en de nodige bijscholingen. Zo zijn we vorig schooljaar gestart met Chromebooks. Momenteel zijn er 75 toestellen in gebruik op drie scholen. Ik doe mijn werk grondig, snel en steeds met een lach. Ik maak deel uit van ieder lerarenteam en sta altijd klaar voor al mijn collega’s.
|
|