Vlaams-Nederlandse ICTopconferentie
Keynotes rond cybersecurity, mediawijsheid en AI
Laat je de hele dag inspireren door toonaagevende, ervaren keynotes
Binnenkort vind je hier het volledige programma.
De sprekers liggen wel al vast. Laat je verbazen door zoveel expertise!
Caroline Frère Federal Computer Crime Unit |
Joppe Nuyts Onderzoeksjournalist VTM Nieuws & Het Laatste Nieuws |
Mathieu Verschraege Founder Mediavista | Former Cybercrime Detective & LCCU Investigator |
Frank Callewaert |
Mark van de Mortel Directeur van het Grescollege, vorig schooljaar bij het ROER College Schöndeln. Hij ‘bemoeit zich’ al decennia met alles wat zich afspeelt op het snijvlak van onderwijs en digitale technologie. Hij komt spreken over zijn succesvolle uitrol van het AI-beleid in zijn school. |
Tom Naberink Docent op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Om zoveel mogelijk mensen te helpen om meer AI-geletterd te worden, heeft hij de sites aivoordocenten.com, aivoorstudenten.nl en aivoorleerlingen.nl opgezet. Ook heeft hij een wekelijkse podcast: het AI-tussenuurtje. |
Justine Pardoen Taalkundige, neerlandicus, specialist jeugd & media (mediaopvoeding, mediawijsheid) uit Nederland. |
Bart Moorees Google for Education Benelux |
Keynotes
De duistere kanten van sociale media - online trends en uitdagingen
10:10 - 10:55 | AULA (D080)
Wat krijgt mijn zoon of dochter te zien op sociale media? Het is een vraag waar elke ouder wel eens van wakker ligt. Niet onlogisch, want fenomenen zoals seksuele afpersing, snel geld verdienen met illegaliteiten of fysiek en verbaal geweld tieren er welig. Maar al te vaak wordt er dan met het vingertje gewezen of wordt de smartphone uitgezet. Terwijl dat vaak niet de oplossing is. Polarisering tussen jong en oud neemt alleen maar toe. Maar wat is het alternatief? Wel, praten helpt. Veel ouders en professionals zijn te weinig betrokken bij wat de jeugd online te zien krijgt. Horen het in Keulen donderen bij begrippen als sextortion, expose groepen of Temu. En dat terwijl betrokken ouders en leerkrachten een veel grotere impact kunnen hebben op jongeren. Bio Joppe Nuyts is onderzoeksjournalist voor DPG Media en instructeur bij Textgain. Hij is gespecialiseerd in digitaal onderzoek en duikt regelmatig in de duistere kanten van sociale media. |
Joppe Nuyts Onderzoeksjournalist VTM Nieuws & Het Laatste Nieuws |
Van cyberkwetsbaar naar cyberweerbaar: een call-to-action!
12:10 - 12:55 | AULA (D080)
In deze keynote duiken we diep in de digitale wereld waarin onze kinderen en jongeren dagelijks vertoeven. Hoewel sociale media hen talloze kansen biedt, zoals het ontdekken van nieuwe interesses en het opbouwen van sociale netwerken, schuilt er ook een donkere kant waar we vaak te weinig bij stilstaan. Veel ouders en onderwijsprofessionals missen de kennis en expertise om hun kinderen effectief te begeleiden, waardoor jongeren vaak te vrij gelaten worden om te experimenteren met alle gevolgen van dien. We bespreken de risico's zoals cyberpesten, grensoverschrijdende sexting, sextortion, en grooming, en bekijken ook de rol die jongeren soms zelf spelen als moneymule of afperser. In plaats van alleen te focussen op controleren en verbieden, onderzoeken we hoe we als onderwijsprofessionals een ondersteunend kader kunnen bieden. We gaan in op hoe betrokkenheid en educatie jongeren kunnen beschermen én hen tegelijkertijd kunnen helpen om verantwoord en weerbaar te navigeren door de complexe digitale wereld. Bio Mathieu Verschraege was 10 jaar actief in secundair, hoger en volwassenenonderwijs als leerkracht en ICT-coördinator/coördinator digitaal leren. Daarnaast werkte hij van 2013 tot 2022 bij de politie, de laatste vier jaar als cybercrime- en zedenrechercheur en lid van de Local Computer Crime Unit. De ervaring als vader van twee tieners, leerkracht en rechercheur wendt hij sinds 2022 aan om in heel Vlaanderen jongeren, leerkrachten, ouders en de brede maatschappij te behoeden voor slachtoffer- en al dan niet bewust daderschap. |
Mathieu Verschraege Founder Mediavista | Former Cybercrime Detective & LCCU Investigator |
De impact van AI op ons onderwijs: NU! (en in de nabije toekomst)
tijdstip volgt | AULA (D080)
Wat is de impact van AI in ons onderwijs? Ik bespreek praktijkvoorbeelden van hoe we AI kunnen inzetten om het leerproces te bevorderen. Daarnaast gaan we in op hoe en wat we nog moeten toetsen. Ook bespreken we de impact van AI-docenten. Er is al veel meer mogelijk op dit moment dan de meesten van jullie denken.... Bio Docent op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Om zoveel mogelijk mensen te helpen om meer AI-geletterd te worden, heeft hij de sites aivoordocenten.com, aivoorstudenten.nl en aivoorleerlingen.nl opgezet. Ook heeft hij een wekelijkse podcast: het AI-tussenuurtje. |
Tom Naberink Docent / Onderzoeker Sportkunde; Oprichter AIvoordocenten.com & AIvoorstudenten.nl; |
Titel volgt
11:35 - 12:05 | AULA (D080)
Info volgt Bio Bio volgt |
Caroline Frère Federal Computer Crime Unit |